Bătaie de joc în prag de iarnă. Țevile de căldură sunt în prag de explozie

Bătaie de joc în prag de iarnă. Țevile de căldură sunt în prag de explozie

Magistrala care asigură căldură în aproape jumătate din Capitală a cedat. Bani pentru reparații nu sunt, RADET având poprire pe conturi de 100%.

Muncitorii Regiei Autonome de Distribuție și Transport a Energiei Termice (RADET) București se duc la avarii cu taxiul, iar când nu au bani- cu autobuzul, tramvaiul, sau chiar pe jos. Motivul: RADET are conturile blocate 100%, bani de combustibil și piese nu mai sunt, nici măcar bani pentru salarii. În 50 de zone din Capitală au cedat deja țevile, spun șefii de echipe ale Regiei.

Risipă

În cele mai multe locuri nu se lucrează pentru că nu sunt bani. De exemplu, ieri, la Stadionul Olimpia, aflat în sectorul 3 al Capitalei, doi muncitori păzeau una din cele mai mari avarii: o țeavă în care un adult poate intra lejer s-a spart. Nu se vedea om cu om din cauza aburilor. „Această magistrală alimentează aproape jumătate din București. Așteptăm utilaje să ne apucăm de lucru”, a povestit unul dintre muncitori pentru reporterii Evenimentului zilei. Avaria s-a produs acum două zile, timp în care au curs mii de litri de apă caldă. Șefii de echipe spun că este „dezastru”, sudează pe ceas, pentru că nu au combustibil. „S-a mers zilele acestea la avarii cu autobuzul. Vă dați seama, să transporți țeava cu RATB-ul? Nu avem piese, au fost cazuri în care am băgat mâna în buzunar și ne-am dus să cumpărăm ce aveam nevoie. Se merge și cu taxiul, dar mai rar, nu sunt bani”, au povestit mai mulți șefi de echipă din RADET, aflați pe teren.

Întrebați de câți bani este nevoie pentru a se deplasa și rezolva o avarie, aceștia au explicat că ar trebui alocați 500 de lei. Motivul: e nevoie de o basculantă, un utilaj de săpat pentru a ajunge la țeavă, o mașină care să transporte muncitorii și echipamentele, și combustibilul necesar pentru sudură. Ei spun că nu mai pot funcționa în ritmul acesta și că sistemul poate cădea oricând, dacă nu se vor aloca bani. „Nici echipamente nu mai avem. Când sudăm, ne uităm la ceas. Problema este că, dacă nu se va debloca situația, există pericolul să stea oamenii în frig. Acum e puțin soare, oprim căldura și nu e așa de frig în case. Dar, când se răcește - ce facem? Mergem fără echipament în subteran și băgăm cartoane în țevi, să nu vină apa fierbinte pe noi. Lucrăm rudimentar”, au povestit muncitorii, care spun că merg acasă și pe jos, uneori. Nu sunt bani de transport

Se păzesc avariile

Șefii CET-urilor au povestit, pentru EVZ, că nu se livrează energie la parametri normali, pentru că sistemul șubred „ar sări în aer”. Unul dintre inginerii-șefi din Regie, Virgil Untea (foto), a explicat că muncitorii fac tot ce pot ca să țină sistemul de distribuție a energiei termice în parametri normali, dar fără bani- nu se poate, pentru că este nevoie de piese, utilaje ca să repari o avarie. În zonele în care nu sunt utilaje, se păzesc avariile. Nici Electrocentrale București, cei care produc energia termică pe care o distribuie RADET, nu stă mai bine în ceea ce privește modernizarea sistemului. S-au făcut abia un sfert din investițiile preconizate pentru acest an, iar sistemul a început să cedeze.