Editura Evenimentul si Capital

Autostrada meşterului Manole

e1e8da341f464b87cf3f93125ed00060
Autor: | | 2 Comentarii | 0 Vizualizari

La 40 de ani de la prima lopată de pietriş pusă pe autostrada ce leagă Bucureştiul de Piteşti, lucrările continuă.

Pe 30 mai 1968, „Scânteia“, ziarul Partidului Comunist Român, anunţa că autostrada Bucureşti-Piteşti se află în lucru, până la sfârşitul anului urmând să fie terminaţi primii 36 de kilometri, pe tronsonul Bucureşti-Ciorogârla- Petreşti. Şi astăzi se mai lucrează la ceea ce urma să fie prima autostradă din România. Chiar dacă există carosabilul, nimic altceva nu face din drumul spre Piteşti o autostradă în sensul propriu al termenului. Proiectată în aceeaşi perioadă cu prima autostradă a cehoslovacilor, care trebuia să facă legătura şi cu litoralul românesc, cea mai faimoasă arteră rutieră a României - A1 - a intrat în funcţiune pe toată lungimea în 1973. Cehoslovacii aveau deja, în 1980, 300 de kilometri de autostradă. În fostele ţări comuniste, construirea de autostrăzi a început relativ târziu. Polonezii au inaugurat primii 17 kilometri în 1989, în timp ce ungurii au început programul de dezvoltare a infrastructurii cu drumuri rapide abia după 1990, ajungând astăzi la 646 de kilometri de autostradă. Aici sunt banii dumneavoastră Anul acesta, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) are în plan lucrări de reparaţie la gropi şi fisuri pe circa 4.000 de metri pătraţi, montarea de 60 de noi indicatoare, precum şi execuţia de noi marcaje rutiere. A1 nu a beneficiat, până la începutul acestui an, de pază şi protecţie sau de salubrizare şi întreţinere pe timpul iernii. Valoarea contractelor încheiate pentru aceste lucrări ajunge acum la circa 3,6 milioane de euro. Aproximativ o treime din aceşti bani merg către Romprest Service, firmă care a câştigat anul trecut, în asociere cu Pa&Co International, un contract de întreţinere pe perioada iernii a covorului asfaltic estimat la circa 2,5 milioane de euro, iar în martie anul acesta a câştigat contractul pentru servicii de salubritate pe A1 şi A2 în valoare de 700.000 de euro. Potrivit unui document furnizat de CNADNR, pe Bucureşti-Piteşti se află doar un motel cu restaurant la kilometrul 56 şi nu există niciun loc de parcare. Pentru 12 luni, 78 de agenţi ai firmei piteştene SC Quartz Security Sistems vor asigura paza pe A1 contra unei sume de circa 91.000 de euro. Cum proiectul autorităţilor comuniste nu prevedea spaţii de servicii pe A1, acestea sunt oferite în prezent de doar 5 benzinării aparţinând Mol, OMV şi Petrom, precum şi de o staţie GPL deschisă de Agip. „Bucureşti-Piteşti este şi acum autostradă doar ca element constructiv, nu şi funcţional, deoarece o autostradă la nivel european presupune un sistem de management şi întreţinere pe care Bucureşti-Piteşti nu-l are“ este de părere inginerul Corneliu Piciorea, diriginte de şantier în perioada 1968-1973. CNADNR intenţionează să o concesioneze. GREAUA MOŞTENIRE Ce vara lucra iarna se strica Lipsa utilajelor şi compromisurile făcute la construirea drumului i-au afectat structura. După 1990, problemele apărute pe A1 au fost puse pe seama execuţiei defectuoase din perioada comunistă: coborârea autostrăzii cu circa 70 de centimetri şi utilizarea bitumului albanez de proastă calitate. Doar în ultimul deceniu, reabilitarea şi reparaţiile ne-au costat circa 50 de milioane de euro, potrivit documentelor CNADNR. Conform unor surse din companie, suma ar fi de patru ori mai mare, din cauza majorării costurilor prevăzute de contractele iniţiale. „De fiecare dată când s-a reparat, s-a reparat tot după formula noastră dragă: «preţul cel mai mic», ceea ce a afectat calitatea lucrărilor“, ne-a declarat fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. DATE TEHNICE 96 de kilometri, reabilitaţi de patru ori Începerea lucrărilor: 1968 Finalizarea: 1973 Lungimea efectivă: 96 km Reabilitări: 1980 - Partidul Comunist cere lucrări de reparaţii 1997 - consorţiul italian FAT primeşte un contract pentru reabilitarea integrală, în valoare de 27 de milioane de euro 2000 - guvernarea PSD-istă vrea o nouă reabilitare de 15 milioane de euro 2006 - firmele de la „Golden Blitz“ pun mâna pe un nou contract de reabilitare MINIŞTRII DRUMURILOR Fiecare şef cu asfaltarea lui Miron Mitrea - Din toamna lui 2000, de când a ajuns la cârma Transporturilor, Mitrea a băgat şi el aproximativ 15 milioane de euro în gropile de pe A1. Altă conducere, altă firmă care să execute lucrări de reparaţii, Albix SRL Timişoara. „Noi am făcut un nou proiect de reabilitare a autostrăzii la doar cinci ani de la reabilitarea realizată de Federici Astaldi Todini. Proiectul a fost câştigat de o firmă austriacă“, îşi aminteşte Mitrea.

Pagina 1 din 2


Tag-uri:

Alte articole din categoria: Social

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate