Călătoriile cu avionul se vor schimba în totalitate. Fără cozi în aeroporturi și fără problema limbilor străine

Călătoriile cu avionul se vor schimba în totalitate. Fără cozi în aeroporturi și fără problema limbilor străineAvion / Sursă foto: Dreamstime

Conceptele, care par a fi desprinse din romane și filme științifico-fantastice (SF), își fac rapid loc în călătoriile noastre, modelând fiecare pas în aşa fel încât să nu mai întâmpinăm probleme atunci când plecam în vacanță.

Mai devreme sau mai târziu, am putea pilota drone de pasageri în jurul Singapore sau am putea zbura pe orbita Pământului pentru a admira lumea de la marginea spațiului. De la taxiuri autonome la drone de pasageri, tuneluri biometrice și traducere instantanee și hoteluri, iată o privire asupra a ceea ce va intra pe piață.

Sfârșitul cozilor la aeroporturi

Deși controversată, identificarea biometrică (verificarea automată a identității unei persoane prin intermediul amprentelor digitale, al recunoașterii faciale sau al scanării irisului) devine rapid tehnologia preferată în aeroporturile din întreaga lume.

Considerată o modalitate mai rapidă și mai precisă de a verifica pasagerii, biometria poate reduce la jumătate timpul procedurilor tipice din aeroporturi - gândiți-vă la înregistrarea bagajelor, îmbarcarea și controlul imigrației.

De exemplu, în 2018, Aeroportul Internațional Dubai a introdus tunelurile biometrice „Smart Gates”, care utilizează recunoașterea facială pentru a verifica identitatea călătorilor în doar cinci secunde.

Este la fel de simplu pe cât pare: după debarcare, călătorii intră într-un tunel, se uită la un semafor verde și apoi își continuă drumul spre recuperarea bagajelor fără să aștepte la coadă sau să interacționeze cu un ofițer de imigrări.

În alte părți ale lumii, tehnologia de recunoaștere facială este deja utilizată într-o oarecare măsură la Aeroportul Internațional Hong Kong, Tokyo Narita, Tokyo Haneda, Indira Gandhi International din Delhi, Londra Heathrow și Paris Charles de Gaulle, printre alte aeroporturi.

Între timp, Uniunea Europeană intenționează să implementeze în 2024 un sistem automatizat de intrare-ieșire care utilizează amprentele digitale și imaginile faciale pentru a identifica călătorii străini și a simplifica verificările la controlul de frontieră.

Mai puține bagaje pierdute

Ați ajuns într-o țară străină doar pentru a vă petrece prima zi de vacanță făcând aprovizionarea cu lenjerie intimă, articole de toaletă și îmbrăcăminte esențială, în timp ce bagajele voastre fac un ocol neașteptat?

Având în vedere milioanele de bagaje înregistrate în mod greșit în fiecare an, nu este de mirare că oamenii tânjesc după soluții tehnologice pentru această durere de cap comună în timpul călătoriilor.

Unii apelează la dispozitive precum SmartTags, Tile Pros și AirTags pentru a ține evidența bunurilor lor. Alții optează pentru valize sofisticate, care includ un AirTag integrat care se sincronizează cu aplicația Find My de la Apple și utilizează Bluetooth pentru a urmări locația bagajului.

Privind în viitor, vom vedea probabil că etichetele digitale pentru bagaje, care conțin transmițătoare RFID, vor înlocui etichetele de hârtie convenționale - o evoluție care ar economisi timp la check-in și, în același timp, ar facilita urmărirea și identificarea bagajelor pentru companiile aeriene.

Alaska Airlines, Lufthansa și Qatar Airways, printre altele, sunt în frunte, după ce au încheiat un parteneriat cu pionierul olandez al etichetelor digitale pentru bagaje BAGTAG. Astfel de produse le permit călătorilor să își înregistreze și să își activeze eticheta de bagaje acasă, apoi să lase bagajele la un chioșc de autoservire și să le urmărească prin intermediul unei aplicații.

Deoarece erorile de etichetare reprezintă doar unul dintre motivele pentru bagajele întârziate sau pierdute, companiile aeriene și aeroporturile caută, de asemenea, să rezolve probleme comune, cum ar fi manipularea defectuoasă a transferurilor, neîncărcarea, erorile de emitere a biletelor și întârzierile cauzate de condițiile meteorologice.

În viitor, să nu fiți surprinși dacă vom vedea manipularea automată a bagajelor, programe de recunoaștere a bagajelor cu inteligență artificială, scanare de securitate cu inteligență artificială și poate chiar o bază de date globală cu inteligență artificială care să facă legătura între călători și bagajele lor - toate soluții care ar putea duce la mai puține bagaje pierdute pe termen lung.

Realitatea augmentată de nivel următor

Într-o viitoare călătorie în Europa, imaginați-vă că veți explora Galeria Accademia din Florența, ghidat de o sculptură „David” vorbitoare sau că vă veți îmbarca într-o vânătoare digitală de comori pe străzile Parisului.

Necesitând doar un telefon și o conexiune la internet, realitatea augmentată (AR) poate adăuga un alt nivel de intrigă experiențelor noastre de călătorie.

Specterras Productions, care se străduiește să facă minunile naturale și culturale ale lumii mai accesibile prin intermediul tehnologiei, dă deja viață unor astfel de experiențe.

„Cu AR, poți crea busturi animate într-un muzeu - în viitor, vei putea să te apropii de o sculptură a lui Alexandru cel Mare sau Herodot și să interacționezi cu arta prin intermediul telefonului mobil”, a declarat Michael Breer, director de creație la Specterras, pentru CNN Travel.

AR și realitatea virtuală (VR) au devenit mai răspândite în timpul pandemiei Covid-19, când muzeele și destinațiile au introdus experiențe virtuale interactive pentru potențialii turiști.

Numărul taxiurilor zburătoare, în creştere

Probabil că ați văzut clipuri video cu drone de pasageri și eVTOL - aeronave electrice cu decolare și aterizare verticală care nu necesită o pistă de aterizare - care fac furori pe internet.

Aceste aeronave futuriste tind să fie electrice, ultraușoare și echipate cu un software de pilot automat care face posibil ca oamenii obișnuiți să se urce în scaunul de pilot - după o sesiune de orientare și o simulare de zbor VR, desigur.

Aceasta este strategia celor de la LIFT Aircraft, care afirmă că oricine poate pilota aeronava sa amfibie HEXA în SUA fără licență de pilot, deoarece se califică drept vehicul „ultraușor” în conformitate cu reglementările federale. Acestea fiind spuse, Administrația Federală a Aviației a propus recent o regulă cuprinzătoare pentru formarea și certificarea piloților de aeronave cu propulsie electrică.

Aeronava oferă numeroase măsuri de siguranță automatizate, cum ar fi un sistem de evitare a coliziunilor, un computer de zbor cu trei redundanțe și o parașută balistică pentru întreaga aeronavă.

În curs de a începe să ofere zboruri comerciale în 2023, compania intenționează să permită călătorilor să piloteze aeronava în curse scurte și pitorești - aproximativ 8-15 minute de fiecare dată - în 25 de orașe din SUA.

În viitor, clienții vor putea găsi și rezerva zboruri LIFT prin intermediul unei aplicații mobile care oferă pregătire pentru simularea zborului, un test de competență, o listă de verificare înainte de zbor și asistență pentru echipajul de la sol.

Alte companii, cum ar fi Ehang din China, au misiunea de a atenua blocajele din trafic cu ajutorul dronelor taxi zburătoare.

Vom călători cu robotaxi autonomi

În timp ce unele servicii de taxi se îndreaptă spre nori, altele vor rămâne pe uscat, dar cu unele îmbunătățiri serioase. Motional, cu sediul în Boston, un joint venture între Hyundai și compania globală de tehnologie Aptiv, a înregistrat un succes timpuriu.

Disponibil pentru pasagerii publici din Las Vegas, Motional oferă robotaxi autonomi (prin intermediul aplicațiilor Lyft și Uber) care pot lăsa pasagerii la destinații populare de pe Las Vegas Strip.

O altă companie care înregistrează un avânt este Waymo (o filială a companiei mamă a Google, Alphabet Inc.), care a operat primul serviciu de ride-hailing complet autonom în anumite părți din Phoenix începând din 2020.

Disponibil prin intermediul aplicației Waymo One, serviciul s-a extins de atunci în centrul orașului Phoenix, în San Francisco și, în continuare, în Los Angeles. Bineînțeles, jucători importanți precum Amazon, Tesla și Cruise avansează cu viteză în America de Nord.

Unitatea de vehicule cu conducere autonomă a Amazon, cunoscută sub numele de Zoox, este testată în San Francisco; o actualizare a software-ului Full Self-Driving Beta de la Tesla a devenit disponibilă la jumătatea lunii martie, abordând riscurile de siguranță asociate cu o rechemare anterioară; iar Cruise are operațiuni în desfășurare în San Francisco și Austin.

În cealaltă parte a lumii, în China, gigantul tehnologic Baidu a început să opereze un serviciu de transport de persoane complet autonom, Apollo Go, în orașe precum Beijing, Chongqing și Wuhan în 2022 și intenționează să se extindă rapid în 2023.

Cu ce vor fi înlocuite avioanele de odă veche

Pe măsură ce dronele de pasageri și eVTOL-urile devin ceva obișnuit, poate vă întrebați: ce urmează pentru avioanele de modă veche?

Viitorul călătoriilor  este indisolubil legat de schimbările climatice - o realitate care a determinat Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI) să anunțe un obiectiv pe termen lung de a obține emisii de carbon nete zero până în 2050.

Datorită unui mix de tehnologii emergente, de la combustibilul sustenabil pentru aviație la motoarele alimentate cu hidrogen și până la avioanele complet electrice, acest lucru este cu siguranță posibil, deși criticii au exprimat îndoieli considerabile. Compania americană Eviation Aircraft, cu sediul în SUA, deschide calea, oferind o privire în viitor cu avionul său elegant și complet electric „Alice”.

Pregătit să intre în serviciu în 2027, avionul de pasageri cu nouă locuri își propune să reducă impactul asupra mediului al salturilor regionale. Până în prezent, peste 300 de avioane Alice au fost comandate de companii precum compania aeriană Aerus din Mexic, DHL, Air New Zealand și altele.

De asemenea, este posibil să asistăm la o revenire supersonică în următorul deceniu. Boom, cu sediul în Denver, a lucrat la o versiune actualizată a Concorde, care își propune să facă călătoriile supersonice mult mai silențioase, mai ecologice și mai accesibile.

Potrivit companiei, aeronava „Overture” a Boom poate transporta până la 80 de persoane la viteze de Mach 1,7 (sau de aproximativ două ori mai repede decât companiile aeriene tradiționale), emițând în același timp zero emisii de carbon.

Ceea ce înseamnă că un zbor de la New York la Frankfurt ar putea dura patru ore în loc de opt, sau ați putea merge de la Los Angeles la Sydney în opt ore în loc de 14 ore.

Sejururi eco-fabuloase la hotel

La fel ca în cazul călătoriilor cu avionul, hotelurile eco-conștiente deschid calea pentru călătorii mai durabile în viitor. Atunci când room2 Chiswick s-a deschis în Londra în 2021, a devenit hotelul „net-zero” din întreaga viață din lume.

Cu alte cuvinte, proprietatea și-a compensat întreaga amprentă de carbon, de la producție și construcție, materiale, întreținere, electricitate și așa mai departe.

În comparație cu un hotel tipic din Marea Britanie de dimensiuni similare, room2 utilizează cu 89% mai puțină energie pe metru pătrat datorită pompelor de căldură din surse subterane, panourilor solare, instalațiilor de economisire a apei, politicilor de achiziții durabile, unui acoperiș verde biodiverse și unei politici de zero deșeuri.

În SUA, Hotelul Marcel, în stil Bauhaus, din New Haven, Connecticut, este pe cale să devină primul hotel cu zero emisii din țară, după ce a revitalizat o clădire de patrimoniu proiectată de arhitectul de origine maghiară Marcel Breuer.

Spuneţi la revedere barierelor lingvistice

Să presupunem că barierele lingvistice ar deveni un lucru de domeniul trecutului. În acest caz, am putea să ne conectăm între culturi, să lucrăm și să trăim în străinătate, să descoperim noi oportunități de afaceri și să relaționăm cu membrii îndepărtați ai familiei.

Vestea bună este că traducerea în timp real devine din ce în ce mai sofisticată pe zi ce trece. Pixel Buds de la Google a lucrat la ochelari de realitate augmentată portabili care afișează textul tradus pe lentile în timp real.

O altă companie, Mymanu, oferă, de asemenea, traducere vocală automată prin intermediul căștilor CLIK S. Compania afirmă că va lansa în curând primele căști din lume cu control vocal și cu eSIM. Denumite „Titan”, acestea pot fi folosite ca un telefon fără ecran și oferă, de asemenea, traducere live fără a fi nevoie de o aplicație de telefon.

Cursele spațiale iau avânt

Suntem pe drumul cel bun spre explorarea ultimei frontiere, cu o avalanșă de inițiative de turism spațial disponibile acum - sau foarte curând - pentru cei mai înstăriți exploratori.

Potrivit SpaceVIP, care se prezintă ca fiind singurul agregator de experiențe legate de spațiu, aproximativ o duzină de tipuri de expediții sunt disponibile în 2023, iar multe altele vor urma.

Pentru început, Blue Origin oferă excursii dincolo de Linia Kármán - o graniță situată la 62 de mile deasupra nivelului mării care marchează începutul spațiului cosmic.

Între timp, SpaceX a lansat cu succes orbite comerciale în jurul Pământului, misiuni către Stația Spațială Internațională (ISS) și plănuiește să îl ducă pe antreprenorul japonez Yusaku Maezawa și un echipaj internațional format din artiști, actori, muzicieni și sportivi în prima misiune civilă în jurul Lunii în 2023.

Cei care caută o experiență de lux și relaxare pot călători în curând la marginea spațiului într-o capsulă presurizată Spaceship Neptune, propulsată de un SpaceBalloon (același folosit de NASA), cu Space Perspective.

În timpul călătoriei de șase ore, care urmează să fie lansată în 2024, călătorii se vor bucura de vederi panoramice ale Pământului, de o masă gourmet și de cocktailuri înainte de o coborâre lentă și o aterizare pe apă. Virgin Galactic, între timp, intenționează să lanseze în această vară plimbări de 90 de minute în atmosferă.

 Hyperloop TT își propun să ofere o alternativă mai ieftină, mai rapidă, mai sigură și mai durabilă la transportul convențional

Antreprenorul american Elon Musk vorbește de ani de zile despre tehnologia hyperloop - un sistem de transport de foarte mare viteză într-un tub vidat de joasă presiune. După cum se spune, cu ajutorul rețelelor hyperloop, am putea călători în capsule de până la 760 km/h de la Los Angeles la San Francisco în 30 de minute, de la Beijing la Shanghai în 60 de minute și de la Paris la Amsterdam în 90 de minute.

Pe lângă economisirea timpului, susținătorii susțin că hyperloop are, de asemenea, potențialul de a oferi o alternativă mai ieftină, mai rapidă, mai sigură și mai durabilă la transportul în comun convențional.

În ultimul deceniu, primele companii care au făcut progrese impresionante, cum ar fi The Boring Company a lui Musk, Virgin Hyperloop (în prezent Hyperloop One) și Hyperloop Transportation Technologies (Hyperloop TT), dar s-au confruntat cu probleme de reglementare, finanțare și infrastructură.

În ciuda unei încercări nereușite de IPO la începutul acestui an, HyperloopTT ar lucra la proiecte potențiale, inclusiv o legătură „Great Lakes” între Chicago, Cleveland și Pittsburgh.

Potrivit South China Morning Post, China Aerospace Science and Industry Corporation a finalizat câteva teste de succes hyperloop în provincia Shanxi în ianuarie 2023, relatează CNN.