ALEGERI EUROPARLAMENTARE 2014. Costurile partidelor în campania pentru europarlamentare

ALEGERI EUROPARLAMENTARE 2014. Costurile partidelor în campania pentru europarlamentare

Aproximativ 1,2 milioane de euro trebuie să scoată din buzunar un partid politic pentru a-și trimite candidații la Bruxelles: materiale promoționale, afișaj, publicitate online și în presă, mobilizarea rețelei electorale.

Potrivit unui calcul realizat de EVZ cu ajutorul unor consultanți, în total, campania pentru europarlamentare costă un partid aproximativ 1,2 milioane de euro.

Materialele promoționale, mai exact, fluturașii (10 milioane bucăți), broșurile ( 2 milioane bucăți), pixurile, brichetele (1 milion bucăți fiecare), tricourile (50.000 exemplare) pot costa un partid de la 200.000 la 300.000 de euro. În privința afișajului și panotajului, costurile totale ating 200.000 de euro la nivel național. Potrivit unei estimări, este vorba despre 2 milioane de afișe, între 8.000-10.000 de bannere în toată țara și aproximativ 1.000-1.500 de panouri.

În ceea ce privește realizarea și difuzarea la un nivel mediu a spoturilor video și audio, acestea costă un partid aproximativ 220.000 de euro. Mai exact, 200.000 de euro pentru spoturile video și 20.000 euro pentru cele difuzate la radio.

Costurile publicității electorale pe Internet pot să atingă 50.000 de euro la nivel național, iar reclama în presa scrisă locală și centrală, în jur de 100.000 de euro pe țară (2.500 euro pe județ).

La acestea se adaugă costurile pentru rețeaua electorală, care cuprinde, printre altele, distribuitorii de materiale, militanții de partid pentru agitație. Este vorba despre aproximativ 5.000 euro/ județ, în medie 200.000 de euro la nivel național. Consultanții electorali sunt plătiți cu aproximativ 50.000 euro minim, la care se adăugă cheltuielile organizatorice ce pot atinge 5.000 de euro pe județ, deci 200.000 euro la nivel național.

Candidații PNL: 60.000 de euro de persoană

O bună parte din aceste fonduri sunt asigurate de candidații de pe locuri eligibile ai partidelor. De exemplu, la PNL, primii șapte candidați de pe listele partidului au fost nevoiți să contribuie cu o sumă cuprinsă între 50.000-60.000 de euro pentru campania partidului pentru europarlamentare, au declarat surse din PNL pentru EVZ, cu mențiunea că la acestea se adaugă și sponsorizările.