Zona metropolitană a rămas cu doar nouă blocuri

La şase ani de la începerea proiectului ridicării unei zone metropolitane între cele două oraşe vecine - Galaţi şi Brăila - pe o suprafaţă de 1.000 de hectare, doar nouă blocuri au fost date în folosinţă.

Asta, în condiţiile în care aglomerarea urbană trebuie să adăpostească 500.000 de persoane până în 2020. Totul a început în 2002, când primarul Galaţiului, Dumitru Nicolae (PSD), a solicitat şi a primit în administrare de la Agenţia Domeniilor Statului 1.000 de hectare pentru realizarea unei zone imobiliare între cele două oraşe. Terenul a fost acordat în comuna Vădeni, din judeţul Brăila, prin Hotărârea de Guvern nr. 512/2002. Explicaţia deciziei a fost că municipiul Galaţi este înconjurat de Dunăre, Siret, Prut şi nu se mai putea dezvolta decât spre judeţul vecin. Aşa s-a ajuns la paradoxul, ca pentru fiecare bloc construit în zonă autorităţile gălăţene cer aprobări de construcţii în judeţul vecin. După predarea primelor apartamente, construite în regim ANL în 2005, autorităţile gălăţene au primit oferte de concesionare pentru ridicarea unor hipermarketuri sau a unor complexe imobiliare private. Moment în care au început certurile, autorităţile brăilene declarându-şi interesul pentru colectarea taxelor de pe terenul aflat din punct de vedere administrativ în judeţul lor. Chiar şi ultima ofertă de împărţire în mod egal a celor 1.000 de hectare a fost respinsă de gălăţeni.

„Dacă gălăţenii sunt de acord, o să încheiem odată toată discuţia asta interminabilă“, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu. „Ei vor ca să promoveze un proiect de modificare a HG 512 pentru a permite şi construcţia altor obiective în cartierul Dimitrie Cantemir, în afara locuinţelor şi utilităţilor sociale. Noi nu vrem să facem acolo fabrici şi uzine. Galaţi a investit acolo 25 de milioane de euro“, a replicat Mihai Capră, prefectul judeţului Galaţi. RESTANŢĂ Aeroport în stand-by În apropierea zonei metropolitane, autorităţile brăilene au demarat anul trecut un proiect privind realizarea unui aeroport internaţional. Odată cu stagnarea investiţiilor din zonă, la cele două licitaţii organizate până acum pentru atribuirea proiectului nu s-a prezentat nimeni. Şi Galaţiul a pierdut, cel puţin deocamdată, un proiect imobiliar de 500 de milioane de euro, ce trebuia realizat pe malul Dunării.