Zona centrală este cea mai sigură într-un avion

Pasagerii de pe scaunele din dreptul aripilor au cele mai mari şanse de supravieţuire în cazul impactului cu solul sau cu apa.

Accidentul aviatic produs în Olan da, miercuri, pare să sprijine teoria potrivit căreia cele mai sigure locuri dintr-un avion modern ar fi cele din dreptul sau din apropierea ieşirilor de urgenţă din zona aripilor, scrie cotidianul britanic „The Times”.

Fuzelajul Boeingului 737 căzut în apropierea aeroportului din Amsterdam s-a rupt în două locuri, dar nici una dintre rupturi nu era în zona nacelei, aşa cum este denumit carenajul care sprijină grupul motopropulsor. Porţiunea de fuzelaj dintre aripi este întărită cu o „cuşcă” din oţel foarte rezistentă, motiv pentru care pasagerii din această zonă sunt mai feriţi de obiectele şi fragmentele desprinse în urma unui impact cu solul sau apa.

Într-un Boeing 737, cel mai popular avion scurt-curier al planetei, prăbuşit în 1995 în Columbia şi soldat cu moartea a 159 de oameni, toţi cei patru supravieţuitori ai catastrofei au stat pe locurile de deasupra aripilor. La bordul cursei Turkish Airlines TK1951, Istanbul-Amsterdam, s-au aflat 134 de persoane, din care au murit doar nouă, inclusiv toţi cei trei piloţi din cabină. Alţi 84 de oameni au fost răniţi. Rezultatele anchetei, în câteva săptămâni  „Am scăpat teafăr pentru că am stat în mijloc. Cei din faţa şi din spatele avionului nu au putut să iasă. Toţi ţipau. Aproape de coadă era un bărbat ale cărui picioare fuseseră blocate”, a povestit unul dintre supravieţuitori. Căpitanul aeronavei prăbuşite, Hasan Tahsin, era fost pilot de vânătoare şi avea o experienţă foarte bogată, a precizat directorul Turkish Airlines, Candan Karlitekin. El a adăugat că aeronava era de fabricaţie recentă (2002) şi că fusese supusă unei revizii generale pe 22 decembrie.

La bord se afla şi un pilot încă în curs de formare. Cauza accidentului nu este cunoscută deocamdată. La investigaţia în curs, participă atât experţi olandezi, cât şi turci, ei fiind ajutaţi şi de poliţia aerului, de jandarmeria şi poliţia locală. „Primele rezultate ale anchetei ar putea fi cunoscute în câteva săptămâni.

Rezultate oficiale vom avea, probabil, în aproximativ un an”, a declarat Fred Sanders, purtător de cuvânt al Biroului de anchetă asupra securităţii aeriene. Epava avionului prăbuşit - situată într-un câmp necultivat, din apropierea Amsterdamului - va mai rămâne încă la locul accidentului timp de câteva zile, a precizat Sanders.