Zborurile low-cost se muta la Urziceni

Avioanele vor ateriza la Alexeni, la 70 de kilometri de Bucuresti.

Companiile aeriene low-cost, care au „ocupat” in ultima perioada aeroporturile din Romania, vor fi obligate, incet-incet, sa-si mute aeronavele pe un aeroport construit in locul unei foste baze militare. Locatia noului aeroport este situata la mai bine de 70 de kilometri de Bucuresti, in localitatea Alexeni din judetul Ialomita.

Reprezentantii companiilor care vor avea de suferit in urma acestei masuri sustin ca distanta de la Bucuresti la Alexeni este prea mare pentru a nu afecta numarul de pasageri interesati de serviciile lor. Metoda prin care autoritatile vor „sa-i scoata din grafic” pe operatorii low-cost, care in prezent  decoleaza in cea mai mare parte de pe Aeroportul Baneasa, este introducerea unor taxe de operare mult mai mari pentru aeroporturile din Capitala.

Sfaturi europene

Transferul ar putea avea loc in sapte-zece ani pentru ca in prezent planul Ministerului Transporturilor este doar la nivel de intentie. „Au inceput discutiile, insa in momentul de fata nu avem nicio evaluare a investitiilor”, ne-a declarat purtatorul de cuvant al Ministerului Transporturilor, Adrian Ionescu. 

Decizia ministerului de a folosi aeroporturile din Bucuresti pentru curse premium a fost sustinuta si de directorul Asociatiei Aeroporturilor din Europa, Olivier Jankovec. „Transferul operatorilor low-cost de pe Baneasa pe un alt aeroport este o decizie sensibila, aeroportul urmand sa fie utilizat pentru curse charter si pentru traficul premium, cum se intampla si in alte aeroporturi europene situate in interiorul oraselor”, a spus Jankovec.

In privinta intentiei guvernului de la Bucuresti de a privatiza aeroporturile din Romania, Jankovec i-a sfatuit pe ministri sa gaseasca si alte solutii. „In Europa sunt mai multe modele. Statul nu are banii necesari pentru a investi in infrastructura, si aeroporturile trebuie sa aduca banii necesari pentru asta. Nu poti privatiza tot, poti privatiza maximum 50%”, a mai spus Jankovec.

Consecinte

Bilete si terenuri mai scumpe

Companiile aeriene care pana acum ofereau servicii la preturi reduse sustin ca, daca acest plan al ministerului va fi pus in aplicare, se vor vedea nevoite sa scumpeasca biletele.

„Cei care se gandesc la aeroport trebuie sa se gandeasca si la cai de legatura Bucuresti-Alexeni. Putem alege sa platim taxe mari pe aeroporturile din Bucuresti sau sa oferim legatura, dar ambele situatii inseamna costuri mai mari pentru calatori”, ne-a declarat proprietarul Blue Air, Nelu Iordache. Reprezentantii Wizz Air au sustinut insa ca vor incerca sa se adapteze la noile conditii impuse de autoritati. 

Pe de alta parte, constructia unui aeroport in zona Urziceni ar putea aduce in zona mai multi comercianti si mai multi investitori. Cu toate acestea, expertii imobiliari nu cred ca prezenta aeroportului va creste foarte mult pretul terenurilor in cazul in care infrastructura nu va fi pe masura.

„Orice autostrada are impact asupra pietei imobiliare,dar un aeroport fara aceste facilitati poate aduce schimbari doar in zona din imediata vecinatate”, a precizat presedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare, Ruxandra Cleciu.

Securitate

Atentatele teroriste au redus numarul pasagerilor

Costurile de securitate si noile norme europene au micsorat, in ultima vreme, numarul de calatori cu avionul. Din luna mai ar trebui sa intre in vigoare noi reguli cu privire la controlul bagajelor de cala. Asta dupa ce oficialii aeroporturilor europene au confiscat zilnic, incepand cu 1 ianuarie 2007, sute de sticle cu lichide. Pe aeroportul din München sunt confiscate saptamanal 72.000 de flacoane cu lichide din bagajele de mana ale pasagerilor.

Potrivit directorului Asociatiei Aeroporturilor Europene, Olivier Jankovec, problemele apar mai ales la zborurile intercontinentale, cand, de exemplu, pasagerii care vin din India sunt obligati sa renunte la o parte din bagaje in aeroportul din Paris.

Din cauza acestor norme noi, posibilitatile de procesare a filtrelor de pe aeroporturi s-au redus cu 25% dupa ce au fost introduse normele referitoare la lichide. Mai mult, noile prevederi care ar trebui sa se aplice din luna mai ar micsora si mai mult posibilitatile de procesare, dar si numarul de pasageri. „De curand fost inclusa o alta regula prin care se interzicea urcarea pasagerilor la bordul aeronavelor cu bagaje de mana cu o lungime de peste 56 cm, cu o latime de 45 cm si o inaltime de 25 cm”, a explicat Jankovec. Acesta a sustinut ca singura sansa ca operatorii aerieni sa-si continue activiatea ca si pana acum ar fi amanarea aplicarii acestor prevederi cu sase luni. „Cerem Europei sa reconsidere acest cadru privind siguranta”, a precizat Jankovec.

Cresc cheltuielile

Majorarea costurilor de securitate atrage dupa ea si majorarea preturilor la biletele de calatorie, mai ales ca este foarte putin probabil ca aceste taxe sa scada. Daca, inainte de atentatele de la 11 septembrie 2001, costurile de securitate reprezentau 5%-8% din totalul costurilor, acestea ajung in prezent la circa 35%. Potrivit lui Olivier Jankovec, costurile sunt suportate in Europa de companiile aeriene si de aeroporturi, in vreme ce in Statele Unite cheltuielile de securitate revin exclusiv statului.

Cum de la 1 ianuarie 2007 Romania este stat membru al Uniunii Europene, tara noastra va trebui sa asimileze prevederile europene in materie de securitate. Daca aeroporturile nu vor alege sa suporte aceste costuri suplimentare, pretul sigurantei calatorilor va fi resimtit din propriul lor buzunar. (Mihaela Dinca)