Unitățile de învățământ în care amenințarea de corupție este majoră riscă o verifi care generală, iar managerii lor își pot pierde postul
Metodologia privind managementul riscurilor de corupție în Educație, emisă în timpul mandatului de ministru la Educație al lui Remus Pricopie, este un instrument de punere în practică a strategiei sectoriale de combatere a corupției din învățământ, aflată în vigoare din octombrie 2013, a declarat pentru Evenimentul zilei Gabriel Ispas, secretar general al Ministerului Educației.
Managerii pot pierde postul
Conform Strategiei și Metodologiei care a intrat în vigoare din 7 ianuarie 2014, vor avea loc evaluări atât a gradului de risc al amenințării de corupție, cât și a impactului global al corupției asupra unităților școlare, evaluarea având scoruri de la 5, la 1, unde 5 reprezintă nivelul maxim al pericolului. Chestionat în legătură cu ce anume se va întâmpla în cazul școlilor care vor primi acest nou „calificativ de corupție”, Gabriel Ispas ne-a precizat: „Vom monitoriza cu atenție, acele școli, pentru că la scor 5 înseamnă că au o vulnerabilitate majoră, acolo se petrec niște lucruri. În asemenea cazuri există riscul ca managerul să își piardă funcția, dar și ca școala să intre într-o verificare generală, de tip RODIS. Depinde de natura problemelor, poate fi o evaluare la nivel de județ sau națională, pentru că nu vrem să centralizăm totul la minister.”
Comisiile de prevenție
Strategia și Metodologia prevăd înființarea comisiilor de prevenire și combatere a corupției din Educație. Deocamdată o asemenea comisie a fost înființată la nivelul Ministerului Educației. „Urmează să înființăm și la nivel fiecărui Inspectorat și cu grup de lucru la nivel de școli, dacă e nevoie”, a explicat Ispas.
Potrivit listei primite de directorii de școli din București, încă de anul trecut, de la inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar al Municipiului Bucuresti, Constantin Trăistaru, printre activitățile cu risc mare de corupție se află:
● înscrierea la clasa pregătitoare
● constituirea claselor la început de an școlar
● transferul elevilor
● activitatea Școală după școală
● meditații particulare cu elevii de la clasă
● constituirea fondului comitetului de părinți
● organizarea opționalelor
● materialele auxiliare, respectiv culegeri distribuite în școli, caz în care profesorii se transformă în agenți comerciali
● concursuri cu plată (dacă asociațiile de părinți susțin astfel de acțiuni, atunci își asumă responsabilitatea acestora)
● organizarea banchetelor la sfârșit de an școlar sau de semestru
● examenele naționale, cele de definitivat și de titularizare
Scorurile corupției
În Anexa 7 la Metodologia lui Pricopie există o scală de estimare a impactului global al riscului de corupție:
5Factor major. Efect pierderi financiare severe, reprezentând 25% şi mai mult din bugetul anual alocat instituţiei;
4Ridicat. - pierderi financiare majore; În ambele cazuri riscul de corupţie contribuie direct la apariţia sau proliferarea faptelor de corupţie, la facilitarea ori determinarea personalului să comită asemenea fapte.
3Moderat. - pierderi financiare semnificative - (cel puţin 10% din buget);
2 Redus. - pierderi financiare moderate pentru instituţie (5% sau mai mult din bugetul alocat);
1Foarte redus. - pierderi financiare nesemnificative ori minimale pentru structură.
Gabriel Ispas a povestit pentru ziarul Evenimentul zilei ce răspuns a primit de la membrul unui Consiliu de Administrație al unei școli atunci când i-a explicat prin exemple ce este traficul de influență sau abuzul. „Mi-a răspuns: «fugi de aici, că nu te cred!»”. Multe lucruri se întâmplă și din neștiință. Putem să-i ajutăm să înțeleagă cum să managerieze riscul amenințării de corupție.”, a spus oficialul de la Educație.
Nu e cu arcanul
„Nu sunt adeptul măsurilor cu arcanul. Aceste cursuri care durează doar 7 zile nu sunt obligatorii. Noi facem tot felul de programe de formare pentru cadrele didactice, care o dată la 5 ani trebuie să-și facă acel curs de perfecționare. În cadrul lor, va fi și acest curs privind managementul situațiilor vulnerabile pentru școală. Îi pregătim pe Strategia Națională Anticorupție, la nivel sectorial, pe educație, folosind și intrumentul managementul riscului de corupție. E foarte important ca oamenii cu funcții de conducere să cunoască noțiuni (care sunt limitele de competenței, ce e acela trafic de influentă, pedepsele”.
Comisia Europeană
„Comisia Europeană și Ministerul Justiției au identificat o vulnerabilitate și noi trebuie să facem să nu mai existe!”, ne-a declarat Gabriel Ispas. Oficialul a mai precizat că deja au fost instruiți 1500 de profesori în cadrul unui proiect pilot care a stat la baza elaborării strategiei anticorupție și, ulterior, a metodologiei amintite mai sus.
Mai multe cazuri de corupție instrumentate de DNA, unele în cola borare cu Serviciul Român de Informații, au afectat încrederea în sistemul de învățământ.