Vom avea benzinarii pe Autostrada Soarelui?

Companiile petroliere din Romania isi fac planuri pentru deschiderea de benzinarii pe Autostrada Soarelui.

Autostrada spre mare ar putea scapa, din 2008, de imaginea unui drum parasit. Dupa mai bine de trei ani de la deschiderea pentru circulatie a Autostrazii Soarelui, nu este nicio benzinarie si niciun punct de servire pe cei 148 de kilometri. Cele mai puternice companii petroliere de la noi spera sa faca afaceri pe autostrada incepand de anul viitor.

Solicitari cu repetitie

Petrom a inceput demersurile pentru „intrarea” pe Autostrada Soarelui in urma cu trei ani, ne-au declarat reprezentantii companiei. Rompetrol a transmis trei solicitari in acest sens. „Ultima solicitare a fost pe 19 septembrie 2007. Am primit un singur raspuns scris, in care eram asigurati ca vom fi anuntati in momentul in care aceste licitatii vor avea loc”, spun reprezentantii Rompetrol.

Planuri pentru unii, neputinta pentru altii

Pe Autostrada Soarelui, Rompetrol vrea sa deschida „statii cu un concept dedicat si cateva servicii suplimentare, asezate intr-un spatiu mai generos decat in statiile standard”, potrivit reprezentantilor companiei.

Compania maghiara MOL spune ca investitiile intr-o benzinarie pe autostrada vor fi intre 1 si 2 milioane de euro, la care se va adauga valoarea terenurilor. MOL este deja foarte aproape de Autostrada Soarelui, avand doua statii la intrarea dinspre Bucuresti.

In timp ce Petrom crede ca „locurile amplasate de-a lungul autostrazilor sunt dintre cele mai cautate de distribuitorii de carburanti”, Rompetrol spune ca „Autostrada Soarelui este o zona cu un puternic aspect sezonier”. Reprezentantii MOL cred ca „o benzinarie pe Autostrada Soarelui poate fi la acelasi nivel de profitabilitate cu una obisnuita”.

Pe autostrada Bucuresti-Pitesti, MOL are doua benzinarii, Petrom are trei benzinarii, iar Rompetrol nu are nici una. Totodata, exista mai multe statii Rompetrol in zonele urbane decat in cele rurale, iar la Petrom ponderea este inversa.

Afacerile cu benzinarii pe Autostrada Soarelui par sa fie o nuca prea tare pentru benzinarii particulari. „Maximum 50 de benzinarii (n.r. - din 410) ar avea forta financiara sa intre pe aceasta piata”, ne-a spus Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari din Romania.

„O benzinarie presupune investitii serioase si nu ai certitudinea ca iti recuperezi cheltuiala intr-un timp scurt, ceea ce arata ca va fi o piata doar pentru marile companii”, spune el. Pe de alta parte, companiile petroliere nu se arata interesate sa construiasca moteluri, hoteluri sau restaurante separate de benzinarii.

EFECTE

Birocratia lasa soferii cu rezervorul gol pe autostrazile Romaniei

Mihai Grecu, directorul Companiei Nationale de Autostrazi, ne-a spus ca petrolistii sunt interesati sa deschida benzinarii pe autostrada, dar se confrunta cu o situatie mai delicata. „Noi avem autostrada in concesiune de la Ministerul Transporturilor, care este proprietrul si trebuie rezolvata problema juridica, desi suna ciudat”, spune Grecu.

„Am primit solicitari de la companiile petroliere din aprilie 2007, dar probabil au venit si inainte de numirea mea”, spune directorul care crede ca „in aprilie 2008 situatia poate fie rezolvata”.

Cu toate acestea, Grecu spune ca Autostrada Soarelui ar putea fi mai putin atractiva pentru benzinari decat Bucuresti-Pitesti sau DN 1 deoarece traficul este de doar 7.000 de autovehicule pe zi, la jumatatea celui de pe Bucuresti-Pitesti si de cinci ori mai mic decat cel de pe DN 1. Primele doua tronsoane, de 97,3 kilometri, au fost inaugurate in iunie 2004.