Dispariția a doi jucători foarte ieftini din piața asigurărilor RCA, care au atras numeroși clienți oferind prețuri de dumping, a dus implicit la scumpirea semnifi cativă a polițelor auto.
Marii transportatori rutieri au atras atenţia prin proteste la scumpirea abruptă a RCA, după ce valoarea RCA s-a dublat sau chiar triplat într- un an fără nicio explicaţie. Situația nu e roz însă nici la autoturismele deținute de persoane fizice, care sunt nevoite să accepte ofertele mai scumpe din partea jucătorilor rămași în piață.
Cele două companii falimentare, Astra şi Carpatica Asig, au avut ca strategie practicarea unor preţuri de dumping, aşa încât foarte mulţi şoferi au ales să îşi încheie poliţele RCA la acestea. Numai Carpatica, de pildă, avea aproape un milion de poliţe auto obligatorii încheiate, ceea ce înseamnă peste 20% din parcul auto din România. Dispariţia acestor jucători duce indirect, acum, la scumpirea poliţelor RCA pentru cei care erau clienţii fideli ai acestora, întrucât asiguratorii rămaşi practică preţuri mai mari şi în creştere.
Un exemplu concret: Dan, un şofer de 41 de ani, a căutat să îşi înnoiască poliţa RCA pentru un Volkswagen Golf 4, cu motor de 1.4, din 2001. Cea mai ieftină ofertă de RCA pe șase luni de pe site-urile brokerilor de asigurări a fost de 381 lei, la Uniqa, tarif aferent clasei B6, în condițiile în care anterior suma plătitita la Carpatica Asig a fost de 226 lei, pentru clasa B5. Creșterea este așadar de aproape 70%, chiar și cu bonusul pentru lipsa de accidente. Pentru Dan, scumpirea este abruptă şi de greu de acceptat, în condițiile în care în ultimii trei ani polițele RCA plătite au variat toate în jurul sumei de 230 lei, fiind încheiate la cei mai ieftini asiguratori de la acel moment, City Insurance și Carpatica.
Ecuație cu multe necunoscute
Atenţie! Unii brokeri de asigurări pot oferi, la negocierea directă, tarife mai mici decât cele prezentate pe siteurile proprii. Şi Dan a reuşit până la urmă să obţină o asigurare cu 40% mai scumpă.
Brokerii de asigurări auto contactaţi de EVZ spun că preţurile nu au crescut atât de mult în cazul autoturismelor, ci cu 10% - cel mult 30%. „La persoane fizice, în condițiile de reînnoire a polițelor fără daune, media este de plus 15%. Dar sunt foarte multe variabile care se iau în calcul”, susţine un broker.
Reprezentantul unei alte companii de brokeraj, care nu a dorit să fie citat, susţine că există şi scăderi de RCA, în funcţie de coeficienţii luaţi în calcul de asiguratori, care „nu sunt transparenţi”. El a adăugat totuşi că „dispărând jucătorii cu prețuri de dumping, cu siguranță media tarifelor s-a ridicat”.
Campioni la accidente
Potrivit acestuia, ceea ce se întâmplă acum pe piaţa RCA-urilor scoate la iveală deficienţe vechi, care ţin inclusiv de infrastructura de transport foarte veche, comportamentul la volan sau rata uriaşă de accidente şi mortalitate pe drumurile româneşti, care ne plasează în fruntea Europei. În plus, pentru tarife corecte, piaţa are nevoie de creşterea concurenţei, în condiţiile în care au mai rămas doar 8 jucători, din care doi sunt din acelaşi grup, iar alţii au cote foarte mici de piaţă.
De altfel, Autoritatea de Supraveghere Financiară spune că vrea să ia măsuri care să liberalizeze mai mult piaţa şi să menţină constante primele pe o perioadă mai mare.
Modificări la calculul poliţelor
În plus, modul cum se calculează preţul RCA, bazat mai mult pe istoricul maşinii, trebuie schimbat. Un şofer care cumpără o maşină second hand va plăti o poliță RCA mai mare, chiar dacă el personal nu are accidente la activ, deoarece nu i se ia în calcul istoricul bun. În schimb, sunt şi cazuri de proprietari care nu deţin carnet auto şi care, neavând incidente, plătesc o primă mică, deşi maşina este folosită de o rudă mai tânără, cu profil de risc mai mare. Transportorii rutieri au început să distribuie pliante cu mesaje de protest şoferilor nemulţumiţi de scumpirea RCA ţi au anunţat că vor organiza, în data de 15 septembrie 2016, un mare protest la nivel naţional.