Evenimentul zilei a atras atenția, încă de săptămâna trecută, că prevederile din actuala metodologie stârnesc mii de reacții negative. Mulți elevi au ratat examenul de Bacalaureat sau au rămas cu aceleași note, chiar dacă în urma contestațiilor au obținut aproape 0,50 de sutimi în plus
Prevederea conform căreia diferenţele mai mici de 0,50 de sutimi între notele iniţiale şi notele recorectate nu se păstrează este aplicată la examenele naţionale de mai bine de şase ani. Primele promisiuni publice de schimbare a metodologiei au fost făcute de fostul ministru al Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, în vara anului 2015, dar acestea nu s-au concretizat din cauza instabilităţii de la vârful instuţiei. „Susţin în continuare necesitatea adaptării acestei prevederi la examenele naţionale. Eu nu am apucat să o concretizez din motive obiective”, a declarat, ieri, Sorin Cîmpeanu.
După cum Evenimentul zilei a relatat, în exclusivitate, încă de săptămâna trecută, părinţii sunt hotărâţi să lupte pentru a modifica prevederile actualei legi, pe care le consideră discriminatorii. O parte dintre părinţii celor care au susţinut Evaluarea Naţională au apelat la ajutorul specializat al avocaţilor şi se pregătesc să se prezinte în faţa instanţei. Aceeaşi iniţiativă o are şi Horia Oniţa, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, care a anunţat că intenţionează să acţioneze Ministerul Educaţiei în judecată, de această dată în cazul examenului de Bacalaureat. Acesta este nemulţumit de rezultatul de la Limba şi Literatura Română, examen la care nota lui a rămas 9,25, deşi la contestaţie nota afişată a fost de 9,60. „Mă consider vătămat în drepturi şi voi chema în judecată Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice pentru că a refuzat să îmi admită contestaţia, în mod vădit discriminatoriu, prin stabilirea unui prag nejustificat de 0,5 pentru modificarea notei. Îi invit pe toţi cei care vor să se alăture acestui demers să îmi spună, am auzit că sunt deja”, a scris tânărul pe Facebook.
A picat Bacul din cauza recorectării
Metodologia defectuoasă este evidenţiată de un alt tânăr care a picat examenul maturităţii, cu toate că la contestaţii a demonstrat că merita să-l promoveze. Lui Mihai Sorin, elev la Colegiul Naţional „Ion Maiorescu” din Giurgiu, nu i-au fost păstrate 0,15 sutimi obţinute la recorectare, la proba de istorie, și a fost respins cu media 5,95. Dacă diferenţa se păstra, elevul nu mai trebuia să susțină examenul și în sesiunea de toamnă.
Schimbarea metodologiei va produce efecte anul viitor
Oficiali din Ministerul Educației se vor întâlni cu elevii în următoarele zile „Luăm serios în calcul schimbarea metodologiei de rezolvare a contestaţiilor la examenele naţionale. În zilele care urmează, domnul ministru Mircea Dumitru, împreună cu alţi reprezentaţi din minister, se va întâlni cu reprezentaţii elevilor, iar pe ordinea de zi este inclusă şi această schimbare. Cel mai probabil, o astfel de modificare va produce efecte pentru candidaţii la examenele naţionale din 2016-2017. Pe noi ne interesează o abordare echitabilă pentru toţi elevii şi înţelegem că fiecare sutime contează pentru ei, mai ales în cazul Evaluării Naţionale”, a declarat, pentru Evenimentul zilei, Mirabela Amarandei, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei.
„Examenele naţionale au fost organizate în baza unor acte abrogate”
Avocatul Tudor Dobrescu continuă acţiunile în justiţie împotriva Ministerului Educaţiei. „Noi o să contestăm în justiție modul de organizare a Evaluării Naționale pentru anul 2016 din două considerente:
1Pe formă: pe motiv că Ministerul Educației a organizat această Evaluare Națională în baza unui act normativ abrogat, respectiv Ordinul nr. 4.801 din 31 august 2010, Ordin emis în aplicarea Legii nr.84/1995. Întrucât Legea nr.84/1995 a fost abrogată conform prevederilor art.361 din Legea nr.1/2011, automat și Ordinul se abrogă pe motiv că actul subsecvent urmează calea actului inițial, iar potrivit dispozițiilor art.4 și art.77 din Legea nr.24/2000 privind tehnică legislativă acest document nu mai producea efecte.
2Pe fondul cauzei: Sistemul de soluționare a contestațiilor prevăzut de către Metodologia adoptată conform OMECS 4801/2010 este unul discriminatoriu, și care nu conferă elevului dreptul la un recurs efectiv, sens în care sunt încălcate dispozițiile O.G. nr.137/2000 și prevederile art.13 din Convenția CEDO”, a explicat avocatul pentru EVZ.