Verdict in "scandalul Moga"

"Nu e plagiat!" - piesa "Dracula, my love" ramane in cursa pentru Eurovision. AUDIO

Piesele „Dracula, my love”, a compozitorului Marius Moga, si „Lovestruck”, cantata de trupa Indiggo, raman in semifinala de sambata seara a concursului Eurovision. Concluzia a fost anuntata ieri, dupa ce piesele au fost analizate de o comisie de trei specialisti care a hotarat ca nu este vorba de plagiat, au informat organizatorii concursului, televiziunea publica.

In paralel, Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (UCMR) s-a autosesizat in cazul lui Moga si se va reuni astazi pentru a analiza situatia. Chiar daca rezultatul acestei expertize nu va concorda cu cel al comisiei la care au apelat organizatorii, TVR va pastra piesa in concurs. „Ne asumam acest risc”, a spus Dan Manoliu, care a adaugat ca initiativa UCMR este laudabila si bine-venita.

Seamana, dar nu e plagiat

„Verdictul” partii romane vine la doar o zi dupa ce Marius Moga a dat publicitatii rezultatul expertizei pe care a cerut-o unui specialist muzicolog de la Londra, pentru a raspunde acuzatiilor care i s-au adus si pentru a demonstra ca melodia „Dracula, my love” nu este un plagiat dupa piesa „When Religion Comes to Town”, a trupei E-Type.

„Nu e relevant rezultatul unei expertize sau al unei comisii. Decizia de a renunta trebuie luata de Moga insusi, pentru ca e o responsabilitate uriasa sa-ti reprezinti tara la un festival de talia Eurovisionului. Pacat de Simplu si de Andra”, a declarat compozitorul Radu Fornea.

Membrii comisiei romane care a analizat acest caz, Dan Dediu (compozitor, doctor in muzicologie, cadru universitar la Academia de Muzica din Bucuresti, membru al UCMR), Mihai Alexandru (compozitor, autor al melodiei „Don’t Break My Heart”, care a reprezentat Romania la Eurovision in 2003) si Adrian Ordean (compozitor), au decis ca, desi exista asemanari intre piesa lui Marius Moga si cea considerata ca fiind originalul („When Religion Comes to Town”), nu se poate afirma ca melodia este un plagiat.

Expertiza britanica neaga plagiatul

Acuzat de plagiat de catre mai multi compozitori romani, care au cerut eliminarea lui din concurs, Marius Moga a decis sa ceara opinia unui specialist muzicolog britanic pentru a-si dovedi nevinovatia. Imediat dupa prima semifinala, Moga a plecat la Londra. Aici l-a contactat pe avocatul Matt Jagger, care l-a pus in legatura cu Peter Oxendale, un muzicolog-consultant juridic specializat in probleme de copyright.

Pentru aproximativ 1.200 de euro, britanicul a analizat piesele „When Religion Comes to Town”, a trupei E-Type (compozitor Martin Eriksson), si „Dracula, my love”, compusa de Marius Moga si interpretata de Simplu & Andra, banuita de plagiat. In cursul zilei de marti, Oxendale a intocmit un raport de opt pagini, o analiza si o comparatie a celor doua melodii.

Raport pentru linistea lui Moga

Compozitorul roman a declarat ca a apelat la expertul britanic in eventualitatea unui proces international de plagiat. El nu a exclus insa posibilitatea ca acest raport sa-i foloseasca si in privinta celor care il acuza mai mult sau mai putin voalat ca ar fi copiat piesa celor de la E-Type. Printre cei vizati in mod direct se numara trupa Ro-Mania, vinovata, dupa spusele compozitorului, de acuzatiile de plagiat care au aparut in presa.

Peter Oxendale, care a intocmit, in 27 de ani de activitate, peste 1.800 asemenea rapoarte, a colaborat in cazuri celebre, in care au fost implicati, printre altii, Bruce Springsteen, Bjork, Roxette, Robbie Williams sau Geri Halliwell. In calitate de instrumentist, producator si director muzical, Oxendale a colaborat in mai multe concerte cu artisti precum Chris de Burgh, Bonnie Tyler, Paul Young, Mr. Big si Dina Caroll. Este licentiat al The Royal Academy of Music si King’s College, din Londra, si absolvent al Royal School of Music (GRSM). (Florin Ghioca)

„Ro-Mania incearca sa ma discrediteze”

„Toate incercarile celor de la Ro-Mania si K1 de a-mi scoate piesa din concurs mi se par patetice. In loc sa ma dicrediteze pe mine, mai bine ar fi preocupati de propria lor participare la Eurovision”, ii acuza Marius Moga pe membrii trupei Ro-Mania, calificati in finala selectiei nationale, dar si pe cei ai formatiei K1, compozitorii melodiei „Well-o-wee” (interpretata in duet de Rednex si Ro-Mania).

Replici

„Moga e paranoic!”

„E paranoic, clar. A luat-o razna. El si Ceausescu”, a fost replica lui Radu Fornea, de la K1. „E paranoic sa creada ca noi am mituit toata presa ca sa-l discreditam pe el. S-a discreditat singur, prin ceea ce a facut de-a lungul anilor. Nu eu l-am poreclit „copiatorul natiunii”. La acest scandal s-a ajuns din cauza lui, nu a oamenilor pe care incearca sa-i acuze acum”, a adaugat compozitorul. Fornea considera insa ca cel mai important aspect in contextul Eurovisionului este imaginea Romaniei.

„E vorba de drumul pe care l-au deschis Marcel Pavel si Monica Anghel, Luminita si Sistem, Mihai Traistariu. Noi suntem jucatori de prima mana la Eurovision, avem o pozitie privilegiata si multe tari nu ne privesc cu prietenie. O tara intreaga si-a dat seama ca piesa lui Moga seamana cu cea a trupei E-Type. Si-atunci, cum sa nu-si dea seama si altii daca ne ducem cu aceasta piesa la Helsinki, mai ales ca e compusa de un suedez, iar Eurovisionul are loc in spatiul nordic”, explica Radu Fornea.

Va prezentam un fragment din mix-ul primit la redactie, cu piesele "Religion Comes to Town" - E-Type si "Dracula, My Love" - Simplu & Andra. (mp3)