De Înviere, românii nu vor lua doar lumină, ci şi imagini surprinse de camere video şi aparate de fotografiat achiziţionate în preajma Sărbătorilor. Marile magazine şi-au dublat vânzările de aparatură electronică, după cum au constatat ieri reporterii EVZ.
Vânzările au crescut substanţial“, ne-a declarat ieri Aurelian Dumitru, operator vânzări de la Carrefour Orhideea. Preferatele românilor în această perioadă sunt televizoarele cu ecran LCD, aparatele foto, camerele video, precum şi MP3-urile. La bancurile de probe cozile s-au mărit, iar la casele de marcaj cei care şi-au făcut ieri cumpă răturile la Carrefour Orhideea au aşteptat, în unele cazuri, chiar şi 20-25 de minute.
Răbdare de oţel
După ce căutarea unui loc de parcare era o adevărată aventură, pe culoarele hipermarketului Carrefour din zona Grozăveşti a Capitalei abia mai aveai loc să treci. Cărucioarele erau pline ochi cu produse electronice, cozonaci, cofraje cu ouă, miel, dar şi jucării, haine sau cosmetice. Domnii împingeau plictisiţi cărucioarele, în timp ce soţiile, înarmate cu liste, încercau să se hotărască ce anume să cumpere. „Oricum iau ce vreau eu până la urmă“, i-a răspuns o doamnă soţului, deranjată de indiferenţa acestuia. În unele cazuri, atenţia domnilor prezenţi la cumpărături le era furată de vreun meci de fotbal care putea fi urmărit la raionul de electronice.
Cumpărături fără limite
Românii nu se uită la bani atunci când vine vorba de cumpărăturile pentru Paşte, iar cei mai mulţi nu au un buget alocat pentru a achiziţiona cele necesare. „Banii nu contează atunci când este vorba de o sărbătoare de genul acesta. Parcă nu te mai uiţi la preţuri“, ne-a declarat Simona Ciumacenco. „N-am avut un buget pentru cumpărături“, a mai spus Petre Vârjoghe, care făcea ieri cumpărături, împreună cu soţia. „Nu-mi fac probleme. Voi cheltui atât cât va fi necesar“, ne-a spus o altă clientă.
Sumele pe care românii le lasă în magazine pornesc de la câteva sute de lei şi ajung până la 3.000-4.000 de lei.
La mare căutare sunt produsele tradiţionale: cozonaci, ouă sau carne de miel, dar la fel de căutate sunt şi ouăle sau iepurii de ciocolată şi băuturile alcoolice. Promoţiile i-au atras pe clienţi, iar în topul preferinţelor se situează vinul alb, urmat îndeaproape de whisky, coniac şi lichioruri. „Whisky-ul s-a mai cumpărat şi pentru cadouri. Vin Floriile, nu poate omul să se ducă într-o vizită cu mâna goală“, a spus Marian Stanciu, operator vânzări în acelaşi hipermarket. În acelaşi raion, o adevărată nebunie. Dacă o doamnă îşi suna soţul pierdut prin hipermarket, o tânără încerca să aleagă un cadou pentru prietenul ei: „Nu îl suna. Dacă e cadou trebuie să fie surpriză, nu îl întrebi ce vrea“, o îndemna o prietenă.
Viaţa modernă
Lipsa de timp i-a făcut pe mulţi să aleagă produse gata preparate: cozonac, drob sau ouă vopsite. „Văd că nu sunt toate culorile într-o caserolă şi atunci ar trebui să cumpăr mai multe ca să le am pe toate“, ne-a spus Otilia Gavrilescu, care recurge la această variantă „pentru mai puţină muncă“. Şi oferta la cozonaci este diversificată: de la cel tradiţional cu nucă şi stafide până la cel Tiramisu, Amaretti sau Cappucino.
Cine respectă tradiţia?
Dacă din lipsă de timp mulţi români cumpără produse de Paşte gata preparate, unii le aleg pe cele tradiţionale. La târgul de acest tip din Piaţa Amzei oamenii s-au înghesuit să cumpere telemea de capră, brânză cu piper, cu chimen sau brânză cu chimen în ulei de măsline, urdă, la preţuri cuprinse între 20-30 lei. Nu au lipsit nici cârnaţii de casă, salamul care conţine cartof şi unt fabricat în Harghita, cabanosul sau muşchiul ţigă nesc.
„Vânzările merg foarte bine, clienţii sunt încântaţi că pot să fie faţă în faţă cu noi şi pot să guste produsele“, ne-a declarat Adrian Suciu, unul dintre producători. De aceeaşi părere este şi un alt comerciant din Harghita, care spune că duminica trecută a câştigat 3.000 de lei.
„Am cumpărat nişte caşcaval afumat şi telemea de oaie. Sunt ardelean şi prefer produsele tradiţionale. Preţurile sunt acceptabile pentru această perioadă din an“, ne-a spus Dumitru Stoica, unul dintre clienţi.
REGLEMENTĂRI
Reguli stricte pentru sacrificarea mieilor
> Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), Radu Roaţiş- Cheţan, a declarat ieri că tăierea tradiţională a mieilor va fi permisă doar în gospodării şi pentru consum propriu, nu însă şi pentru vânzare.
> Radu Roaţiş-Cheţan a cerut autorităţilor locale să pună la dispoziţie, pentru cei care vor să cumpere miei tăiaţi, spaţii amenajate cu apă caldă, apă rece şi canalizare, care să respecte normele de igienă.
> Preşedintele ANSVSA a declarat că aceia care cresc animale vor putea duce mieii în aceste centre, iar animalele vor fi puse într-un ţarc, de unde cumpărătorii vor putea alege.
> El a precizat că animalele vii trebuie să aibă certificat sanitar-veterinar.