Tânărul Dragoş Anoaica a făcut o pasiune din ceea ce pentru mulţi bucureşteni înseamnă un coşmar: mijloacele de transport public.
S-a îndrăgostit mai întâi de tramvaie, din mers. Avea 4-5 ani şi - pentru că la grădiniţă a ajuns destul de târziu - bunica îl plimba pe traseul tramvaiului 41, dintr-un capăt în altul. Din staţie în staţie, a ajuns să ştie tramvaiele. Apoi troleibuzele şi autobuzele - după nume, modele şi indicative, ce ţin loc de alinturi.
Îl cheamă Dragoş Anoaica, are 19 ani şi a făcut un hobby din ceea ce mulţi înjură în fiecare zi, pe motiv de întârzieri şi aglomeraţie. Bucureştenii urcă repede să caute loc şi n-au timp să se mai uite cu admiraţie la un autobuz reuşit. Dragoş însă pare să respire pentru asta.
Are chiar şi o pagină de internet, pe care a aşezat frumos tot ce a prins pe trasee şi prin depouri. Plăcuţe cu nume de staţii, maşini de intervenţie, tot ce se poate. Se mai miră cineva că, acum un an, a devenit student la Transporturi şi că ar vrea să lucreze la Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) sau la Căile Ferate?
Mii de poze şi un forum
Ne întâlnim la Favorit, în Drumul Taberei. Pentru a ne recunoaşte, precizează că va sosi cu un autobuz 368, cu numărul 1418, dacă am reţinut bine. În rest, tricou în dungi alb-negre şi blugi. Atârnat de gât, poartă un aparat de fotografiat, cu care e gata să prindă tot ce e mare, se mişcă şi are motor.
De trei ani face fotografii şi tot de atunci are şi site-ul transportbucuresti. trei.ro. Ca el mai sunt destui. „Avem o asociaţie numită «Transira», ţinem cu toţii legătura prin intermediul unui forum, deschis de cineva din Mediaş“, spune Dragoş. În total, s-au adunat pe internet aproximativ 1.000 de poze cu mijloace de transport public şi 1.200 cu trenuri. În căutarea lor umblă mult, prin oraşe în care autobuzele sau troleibuzele sunt ameninţate. De curând a fost şi în Austria, unde a tras puţin cu ochiul la ce înseamnă un transport civilizat.
Bile negre: benzile speciale şi orarul
Ce ar trebui să se întâmple pe la noi? „Este nevoie de cât mai multe benzi speciale pentru transportul public. La noi, şi acolo unde sunt, nu se respectă. Dacă lumea n-ar mai parca neregulamentar şi ar lăsa loc troleibuzelor, lucrurile s-ar schimba. Ar mai trebui amendaţi cei care trec pe linia de tramvai. Sunt sigur că şi-n Germania, de exemplu, se întâmpla la fel până nu s-au dat sancţiuni“, crede Dragoş.
De cealaltă parte, transportatorii, alături de autorităţi, ar putea să arate mai mult respect faţă de oameni, preluând bunul obicei al occidentalilor de a afişa un program clar şi de a oferi bilete valabile la nivelul unei întregi zone: „În oraşele mari, orarele sunt făcute în aşa fel încât să poţi prinde un tren după ce-ai luat autobuzul, iar timpul de aşteptare să fie cât mai mic“.
În ultimii ani s-au făcut şi lucruri bune, pe alocuri, crede bucureşteanul pasionat de RATB: Ploieştiul îşi monitorizează maşinile prin GPS, Timişoara a cumpărat în jur de 50 de troleibuze, Bucureştiul are un parc de autobuze şi troleibuze destul de mare şi nou. La plecare, Dragoş nu vrea totuşi să urce într-unul dintre modernele Mercedes Citaro, întrucât „sunt exploatate prost“.
CRONICĂ ON-LINE
Moartea unor autobuze
Înfiinţarea unui muzeu al transportului public este unul dintre visurile membrilor organizaţiei „Transira“. Acesta ar urma să adune mai ales modele scoase din uz, din diferite oraşe. Există deocamdată prima piesă de colecţ ie: un troleu fabricat în 1988, donat de Primăria Mediaşului. „Am încercat să obţinem şi de la Bucureşti două troleibuze şi un autobuz, acum un an. Nu am primit nici acum răspuns, însă cele pe care le-am cerut au fost deja casate“, arată Dragoş.
Pe forumul organizaţiei sunt poveş ti multe, liste actualizate cu autobuze casate şi câteva cuvinte de pomenire. Sună sec: „Azi la casare 2609, 2610, 1899, 1913, 2475“. Dragoş are pozele şi ştie câte ceva despre fiecare. Să luăm, de exemplu, 2609 - RK: „La sfârşitul lui 2005, a participat la nişte filmări“. 2610 - RK: „vopsit într-o schemă de culori superbă, cea mai frumoasă după părerea mea“. 1899: „Nu înţeleg cum a rezistat până acum... Poza este din 11 septembrie 2006“. 1913: „Şi ăsta mă miră cum a rezistat... Mai ales că a fost buşit zdravăn şi reparat de vreo două ori din cauza asta numai în 2007!“. 2475: „Una dintre cele mai bune maşini ale autobazei, dar la ce să te aştepţi de la un garaj care reduce cursele pe liniile preorăşeneşti de dragul dubelor?“. Şi postările curg, mai multe cifre şi mai multe poze: „Azi a murit şi 2227“.