C`utarea alimentelor cu cele mai mici pre]uri a devenit „sport na]ional“ n Germania.
Consumatorii germani prezenţ i luna trecută la deschiderea unui supermarket cu preţuri reduse (discounter) din Berlin şi-au dorit atât de mult să pună mâna pe cât mai multe produse cu preţuri speciale încât au ajuns să se încaiere şi, în final, să distrugă vitrinele magazinului. În faţa creşterilor fără precedent a preţurilor la alimente, germanii par să nu mai poată scăpa de reputaţia de „vânători de solduri“ - deoarece încearcă din răsputeri să îşi ţină cât mai jos cheltuielile lunare cu alimentele, scrie Reuters.
Creşterea economică înregistrată în acest an, cea mai puternică din 2001 încoace, scăderea şomajului şi creşterea lefurilor nu îi mulţumesc pe majoritatea germanilor, care plătesc de câteva săptă- mâni cu 50% mai mult pentru un pachet de unt sau pentru un litru de lapte, comparativ cu anul trecut.
Motivul: balanţa puterii în negocierea preţurilor la produsele lactate s-a înclinat dinspre retaileri spre producători. Dacă în ultimii cinci ani marile lanţuri de magazine au făcut presiuni pentru reducerea treptată a preţurilor la lactate, care au scăzut în medie cu 15%, creşterea consumului şi stagnarea investiţiilor în dezvoltarea fermelor sau a capacităţilor de producţie îi fac acum puternici pe producători.
În orice caz, dacă piaţa germană nu va fi dispusă să suporte preţurile ridicate, producătorii au alternativă: ţările în curs de dezvoltare, aşa cum este China, în care consumul pe anumite categorii de alimente - cum ar fi lactatele - s-a dublat în ultimii ani.
Inflaţia le dă dureri de cap
Riscul de inflamare a inflaţiei reduce puternic apetitul către cheltuieli al nemţilor într-un moment crucial pentru cea mai mare piaţă de consum din Europa, sunt de părere analiştii economici. Situaţia ar putea să degenereze, spun analiştii în probleme psihologice, pentru nemţi, care corelează încă un nivel crescut al inflaţiei cu hiperinflaţia din perioada interbelică, atunci când un sac de bani abia putea cumpăra o pâine.
Cu toate acestea, inflaţia în Germania nu se situează încă la un nivel alarmant de mare: în septembrie, deprecierea a fost de doar 2,7%, însă scumpirile la produsele lactate şi la carburanţi îi fac pe consumatori mai degrabă pesimişti.
Există şi alte câteva elemente care fac din Germania o ţară în care se fac economii, şi nu una în care banii sunt cheltuiţi: pensiile au fost îngheţate în 2003, iar oficialii au ieşit public şi au îndemnat populaţia să dea vacanţa din vară pe economiile pentru pensie.
Nemţii au reuşit anul trecut să economisească 10,6% din venituri anul trecut, în timp ce americanii plătesc anul acesta datorii din 2006.