Unul dintre judecătorii CCR a făcut opinie separată în problema comasării alegerilor

Iulia Antoanella Motoc, judecător la Curtea Constituţională a României (CCR), susţine că legea comasării alegerilor este constituţională şi există state europene care au apelat la această procedură, anunță Agerpres.

Iulia Antoanella Motoc a făcut opinie separată în decizia prin care CCR a declarat, pe 25 ianuarie, ca fiind neconstituţională legea comasării alegerilor parlamentare cu cele locale.

"Modul în care a fost interpretat art.37 din Constituţie implică faptul că toate statele care au alegeri comasate nu respectă dreptul de a fi ales. Astfel, nu se poate reţine argumentaţia potrivit căreia "întrucât există situaţii în care un candidat care nu a câştigat un mandat de ales local (primar sau preşedinte de consiliu judeţean), să-şi exprime dorinţa de a participa la alegerile naţionale pentru un mandat de parlamentar (deputat sau senator), lucru perfect posibil, dar numai în cazul unor alegeri care se desfăşoară la date diferite". Amintim că există mai multe cazuri de comasare a diferitelor tipuri de alegeri, un exemplu recent fiind şi comasarea alegerilor locale cu cele pentru Parlamentul European din Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, din anul 2009", declară Iulia Motoc, în motivarea publicată vineri de CCR.

Judecătorul arată că, dacă s-ar merge pe această logică, nici alegerile prezidenţiale nu s-ar mai putea organiza odată cu alegerile parlamentare. De asemenea, Iulia Motoc este de părere că prelungirea mandatului aleşilor locali constituie o practică a statelor democratice. Ea dă ca exemplu Franţa, unde, prin Legea nr.2005-1563 din 15 decembrie 2005 privind prelungirea duratei mandatului din 2007 a consilierilor municipali şi consilierilor generali, s-a prelungit cu un an mandatul consilierilor menţionaţi.

În plus, Iulia Motoc consideră că partea finală a deciziei CCR prin care se indică imperfecţiunile sistemului electoral românesc şi se indică modalităţi de revizuire a legislaţiei electorale, excedează în mod evident obiectului sesizării depuse de USL, iar prin indicarea modalităţilor de revizuire a sistemului electoral există riscul unei antepronunţări a CCR. CITIȚI ȘI:

  • CCR nu lasă nicio portiță de scăpare pentru comasate