Unici, şi cu uniformă. Fără parada modei în şcoli!

Rigorile vestimentare elimină competiţia la materia "Modă" şi îi provoacă pe elevi să găsească alte metode de afirmare.

Iniţiativa legislativă care prevede ca toţi elevii să poarte uniforme ori elemente distinctive îşi propune, printre altele, eliminarea competiţiei vestimentare. Coridoarele şcolilor sunt, de multe ori, podiumuri pe care elevii îşi etalează ţinutele, statutul social şi extravaganţa vârstei. "Fiica mea, deşi e doar în clasa a III-a, este într-o etapă în care are păreri cam exagerate legate de hainele pe care trebuie să le poarte. Aşa că uniforma, alcătuită din vestă şi sacou albastre, bluză albă cu guleraş şi fustă sau pantaloni negri, ne salvează de potenţialele conflicte", spune Gabriela, mămica unui fetiţe de la Şcoala 280 din Capitală. Exerciţiu de originalitate Susţinătorii libertăţii vestimentare în rândul elevilor sunt convinşi că uniforma atentează la originalitatea şi libertatea copilului. Psihologul Laura Lupaşcu spune că restricţiile privind îmbrăcămintea i-ar face pe tineri să caute alte metode de afirmare. "Unicitatea şi personalitatea trec, cu mult, dincolo de vestimentaţie. Introducerea uniformei poate fi, pentru tineri, un exerciţiu benefic prin care să înveţe cum să se afirme şi cum să arate ce au de spus, altfel decât prin ceea ce poartă". "Să nu aşteptăm schimbări radicale de comportament!" Psihologul mai spune că elevii, mai ales cei mari, resping astfel de iniţiative aşa cum resping, de altfel, orice tip de constrângere. Totuşi, crede Laura Lupaşcu, o astfel de normă îi responsabilizează. "Categoric, ceea ce purtăm ne influenţează. Nu trebuie să ne aşteptăm ca purtarea uniformei să schimbe radical comportamentul unor elevi la şcoală şi pe stradă, însă îi face să conştientizeze că se află într-un cadru mai restrictiv."' "Uniforma poate fi un exerciţiu benefi c prin care tinerii să înveţe să se afi rme altfel decât prin ceea ce poartă." LAURA LUPAŞCU, psiholog REPERE Copiii poartă ce decid părinţi

OPŢIUNI. Decizia privind alegerea uniformei şi/ sau a elementelor specifice pe care trebuie să le poarte elevii (insignă, eşarfă etc) aparţine Consiliului de administraţie al fiecărei şcoli, alcătuit din părinţi, profesori şi reprezentanţi ai administraţiei locale. În unele şcoli, elevii au fost implicaţi în selectarea uniformei şi li s-a dat chiar libertatea de a crea designul dorit. Opiniile cititorilor, pe www.evz.ro

DECLARAŢII. În dezbaterea lansată pe site-ul ziarului privind revenirea la obligativitatea purtării uniformei, citorii au scris:

  • Mihaela: "Oamenii inteligenţi ştiu că o uniformă nu acoperă lipsurile şi eşecurile unor tineri care cred că banul face orice. Era o mândrie să porţi o uniformă acum 25 ani, a unui liceu de prestigiu, ca Lazăr, Negruzzi, Haşdeu".
  • Un Cunoscător: "După război, din cauza lipsurilor, elevii nu erau obligaţi să poarte uniforme. Totuşi majoritatea îşi cumpărau şapcă cu însemnele şcolii de care aparţineau, tocmai pentru că acest fapt era o mândrie".

Citiţi şi:

  • Şcoala şic: Paradă de modă cu uniforme
  • DEZBATERE EVZ. Uniforma școlară: constrângere ori mândrie?
  • Guvernul susţine uniformele obligatorii pentru elevi și vrea să dea banii pentru asta. Sunteți de acord cu reintroducerea uniformelor în școli?