Airbus Helicopters intenţionează să costruiască o uzină durabilă și integrată, de tipul greenfield, în Ungaria. Uzina va începe prin fabricarea pieselor mecanice care vor fi apoi livrate către centrul principal de asamblare a componentelor, pentru ca piesele dinamice să fie montate pe diferitele elicoptere din gama Airbus care sunt utilizate în peste 150 de țări din întreaga lume, se arată într-un comunicat al Airbus.
Airbus Helicopters și Ungaria au semnat, în urmă cu câzeva zile, un Memorandum de Înțelegere pentru a dezvolta o cooperare industrială pentru proiecte de aviație pe termen lung, care se va concentra inițial pe producția unor piese mecanice de înaltă precizie pentru sistemele dinamice ale elicopterelor. Acest proiect face parte din programul de dezvoltare a forțelor armate "Zrinyi 2026" care susține obiectivele de securitate națională ale Ungariei de a dezvolta capacități de apărare independente.
"Acest parteneriat este în concordanță cu strategia noastră europeană de cooperare în cadrul Airbus și demonstrează angajamentul nostru de a accelera colaborarea cu una dintre economiile cu ritmul cel mai rapid de dezvoltare din Europa", a declarat Bruno Even, Chief Executive Officer al Airbus Helicopters. "Acest proiect a fost posibil datorită expertizei industriale și angajamentului dovedit de Ungaria spre inovare, care se poate acum dezvolta pe deplin în lanțul global de aprovizionare Airbus".
În comunicat se mai precizează că Ungaria este un susținător de lungă durată a produselor civile și militare Airbus, care și-au găsit întrebuințări într-o gamă largă de aplicații civile și de apărare. Ministerul Apărării din Ungaria a achiziționat recent 36 de elicoptere, dintre care 20 H145M și 16 H225M, și operează și două avioane A319. Wizz Air, una dintre cele mai mari companii aeriene europene și un client exclusiv al companiei Airbus, operează o flotă mare de peste 100 de avioane, si peste 260 comandate.
În noile condiţii create de acordul Airbus cu Ungaria am vrut să aflăm părerea unui specialist în domeniul apărării şi aviaţiei despre astea propunerea celor de la Airbus Helicopters pentru România. Linia de asamblare a unor elicoptere pe care chiar ţara noastră ar urma să le folosească, este mult, este puţin?
“Orice iau alţii nu ne mai pot da nouă. Plăcinta se micşorează. Pierd Turbomecanica şi Aeroteh. Noi facem "fabricaţie", adica asamblare... Primim 20 "caroserii", 40 motoare, 160 pale şi le asamblam. Dar nu fabricăm nimic pentru export. Ungurii vor fi încadraţi în lanţul lor de supplieri. Asta pentru ca noi alergăm exclusiv după şpagă.
Şi vor furniza 20-30 ani. La noi, după ce se termina asamblarea, gata... ca şi la transportoare, fregate...
Unii vor avea ciclul de 20-30 ani cu peste 100 % offset ca la contractul polonezilor de F-16, adică ungurii, alţii, românii, vor lua şpaga maximă şi în 4 ani consumă banii de la buget cu 5% băgaţi în asamblare. dupa care rămânem cu degetul în gură”, a declarat expertul consultat de EVZ.