Unde au fost ascunse tablourile pentru care a fost urmărit Regele Mihai. Istoria secretă

În 2011, Mihai I a rostit în Parlament un discurs istoric

Enigma celor 42 de tablouri vândute de Regele Mihai după ce a părăsit România a rămas pentru o lungă perioadă de timp în mentalul colectiv. Printre tablourile scoase din țară erau incluse și opere ale pictorilor Rembrandt și El Greco.

Tablourile scoase din țară de Familia Regală

O notă găsită în Arhivele Securității datată cu 20 februarie 1987 prezintă că în primăvara anului 1977, fostul Rege Mihai, cu ajutorul autorităților portugheze și elvețiene a reușit să transporte din Portugalia în Elveția trei tablouri de valoare ale pictorilor El Greco, Tintoretto și Rembrandt. Regele Mihai ar fi obținut aprobarea necesară și a reușit să le depoziteze în contul său din Geneva.

Conform notei informative, “toate aceste trei tablouri fac parte din patrimoniul Galeriei Naționale a României, care au fost scoase din țară împreună cu altele de către fostul rege Carol al II-lea în anii 1936-1937 pentru a le expune la o expoziție internațională de artă, organizată în acea vreme la Paris, sub egida institutului de artă francez “Bella Artes”. După închiderea expoziției, Carol a tergiversat expedierea lor în țară și le-a itinerat la Londra, iar după abdicarea sa și începerea războiului au rămas în Anglia.”

După finalizarea războiului, tablourile ar fi fost transportate în Portugalia, iar după moartea lui Carol, acestea trebuiau să rămână în posesia Elenei Lupescu. “ Fostul rege Mihai, fiind informat și în cunoștință de cauză despre demersurile întreprinse de autoritățile române pentru readucerea acestor valori în Patrimoniul Național al R.S. România a fost determinat de unele personalități ale fugarilor români din aceste țări să treacă la împărțirea și la înstrăinarea lor, împiedicând orice acțiune a statului român pentru a le recupera”, a notat ofițerul care a întocmit acea notă informativă.

O enigmă istorică

Sursa care a transmis aceste informații organelor de Securitate a susținut că a văzut aceste tablouri “în seifurile de la City-Bank din Geneva, fiind în plină securitate și în contul fostului rege Mihai. Tot la această bancă lucrează în calitate de agent de bursă și cetățeanul de origine română, … , în vârstă de cca 50 de ani, și care este în bune relații cu fostul rege Mihai și diverși cetățeni de origine română care au conturi în City Bank.”

Până în prezent, au existat diferite ipoteze: de la faptul că nu Carol al II-lea ar fi scos din țară tablourile, ci Regele Mihai și până la faptul că acesta ar fi vândut tablourile altor persoane. S-ar părea că cele 42 de tablouri vor rămâne un mister în istoria României, mai ales că și în procesul din 1996, nimeni nu a dorit să comenteze acuzațiile aduse fostului rege.