Profesorul Paul Agachi s-a ocupat, între 2000 şi 2003, de reformarea sistemului de învăţământ universitar din Irak.
Profesorul universitar Paul Agachi, de la Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, e unul dintre experţii care a participat la misiunea ONU de reformare a sistemului de învăţământ din Irak între 2000 şi 2003.
"Am ajuns în Irak tocmai pentru că o bună perioadă de timp m-am ocupat de reforma învăţământului superior românesc. Directorul centrului UNESCO pentru învăţământ superior mi-a propus să fiu înalt expert pentru educaţie în Irak", spune profesorul Agachi.
Dascălul clujean povesteşte că reforma din Irak s-a asemănat cu cea din România, când, după 1989, schimbările au început cu celebrele cursuri de calculator şi limba engleză, metode aplicate cu succes şi de ONU.
Sistem la nivelul anului 1973
În 2000, sistemul de învăţământ superior era la pământ şi nicio universitate din ţară nu era conectată la internet.
"Erau complet blocaţi şi izolaţi din punct de vedere al informaţiei de specialitate cu lumea exterioară. Niciuna dintre universităţi nu avea internet. Erau practic încremeniţi în sistemul universitar din 1973, când foarte mulţi tineri irakieni s-au întors de la studii din străinătate", mai spune Agachi.
Primul pas al strategiei elaborate de Paul Agachi a fost acela de a schimba mentalitatea cadrelor didactice. "Şi la ei, ca şi la noi, în prima fază, doreau numai ceva palpabil - clădiri, săli de curs cu table moderne şi maşini. Voiau ceva sigur pe care să pună mâna deoarece se temeau că regimul lui Saddam se poate întoarce. Cu timpul, mentalitatea lor s-a schimbat şi au înţeles că nu mergi la universitate ca la serviciu, unde poţi să dormi cu coatele pe masă", mai spune Agachi.
Printre realizările sale enumeră instituirea unui program de cercetare şi înfiinţarea unor secţii în universităţile din Kurdistan privind procesarea petrolului sau a altor resurse minerale.
"Le-am spus o chestie periculoasă: «Măi băieţi, aveţi resurse minerale foarte multe, dar nicio facultate care să educe oameni care să proceseze aceste resurse minerale». Atunci nu am reuşit decât să punem la punct programele şcolare, dar imediat după război aceste secţii au fost deschise", conchide profesorul Agachi.