Circa un miliard de euro şi cinci ani de lucrări i-au luat statului să reducă durata călătoriei cu trenul de la Bucureşti la Constanţa cu doar 4 minute.
Am luat fonduri europene, am completat şi de la buget - în total, peste 900 milioane de euro au fost cheltuiţi pentru modernizarea la standarde europene a magistralei de cale ferată Bucureşti-Constanţa.
După 11 ani de la semnarea memorandumului pentru fondurile ISPA, rezultatul începe să fie vizibil: de la 1 iulie, durata călătoriei cu trenul de la Bucureşti până pe malul mării va fi de două ore şi 30 de minute. Asta în condiţiile în care, înainte de începerea lucrărilor, trenurile străbăteau distanţa de 225 km în două ore şi 34 de minute.
Una dintre cele mai ample lucrări de infrastructură din România ultimelor două decenii este pe cale de a fi finalizată. Este vorba de modernizarea magistralei de cale ferată Bucureşti- Constanţa, rută importantă nu atât pentru traficul de călători, având în vedere că sezonul estival durează la noi circa trei luni, cât mai ales pentru cel de mărfuri.
Întârzieri italiene
Memorandumul pentru accesarea fondurilor ISPA a fost semnat în anul 2000, iar lucrările efective au început abia şase ani mai târziu. În paralel, a mai fost contractat şi un credit de la Banca Japoneză pentru Dezvoltare Internaţională, pentru completarea sumelor necesare modernizării întregii magistrale.
Începerea efectivă a lucrărilor a fost anunţată în aprilie 2006. "După finalizarea lucrărilor de reabilitare, călătoria pe calea ferată până la Constanţa va dura cel mult două ore!", promiteau oficialii CFR într-un comunicat din 28 aprilie 2006.
Anul trecut, întregul tronson trebuia să fie gata, însă lucrările au fost întârziate de cei care lucrează pe sectorul Fundulea-Feteşti, italienii de la Astaldi. Acum, însă, lucrarea pare a fi pe utima sută de metri. De vinerea trecută, o pereche de trenuri rapide, căreia i se va adăuga o alta, străbate distanţa dintre Bucureşti şi Constanţa în două ore şi 50 de minute. CFR SA a anunţat că, începând din 15 iulie, timpul de parcurs va fi redus la două ore şi 30 de minute.
Este o economie de timp de numai patru minute faţă de situaţia existentă înainte de începerea lucrărilor. În 2000, trenurile Intercity Expres 501 şi 503 "Marea Neagră" ajungeau din Capitală până la Constanţa în două ore şi 34 de minute, fără oprire. Atunci, existau trei perechi de garnituri ICE şi un tren rapid care mergeau până la Constanţa fără a opri în nicio staţie. Alte cinci trenuri rapide opreau doar la Feteşti.
PROIECTARE
Podurile, "uitate" de Miron Mitrea
În proiectul de modernizare a magistralei Bucureşti-Constanţa, semnat pe vremea când la cârma Transporturilor se afla Miron Mitrea, nu au fost incluse şi podurile dunărene.
Abia peste doi ani avem şanse să ajungem mai repede pe litoral. În programul de modernizare a liniei ferate nu au fost incluse şi podurile de la Feteşti, peste braţul Borcea, şi de la Cernavodă, peste Dunăre. În plus, nici lucrările de modernizare a liniei propriu-zise nu sunt finalizate.
"De fapt, lucrarea nu este terminată, fiind făcute doar recepţii parţiale. De asemenea, la traversarea podurilor se pierd cel puţin 20 de minute", ne-a declarat Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România.
Modernizarea, din toamnă
Oficialii CFR Călători confirmă situaţia. "Se pierde foarte mult timp la Lehliu, unde se circulă pe un singur fir, în staţia Feteşti şi pe podurile dunărene", ne-a explicat un oficial al societăţii. Modernizarea podurilor, construite în 1987 şi pe care acum se circulă cu o restricţie de 15 km/oră, va începe abia în această toamnă.
"Contractele vor fi atribuite în noiembrie, iar durata de execuţie este de 24 de luni", spune Emanoil Culda, directorul coordonator pentru proiecte europene din cadrul CFR SA. Pe durata lucrărilor, circulaţia trenurilor va fi redirecţionată pe vechile poduri construite de Anghel Saligny.
PROMISIUNI
Mai bine, de la anul
Numărul trenurilor nu va creşte în acest sezon, însă oficialii CFR Călători ne asigură că, din 2012, va fi instituită o cadenţă din oră în oră pe traseul spre litoral pe timpul verii. Acum, pe relaţia Bucureşti Nord-Constanţa circulă nouă perechi de trenuri pe zi. Totuşi, chiar dacă până la Constanţa vom ajunge mai repede, călătoria se lungeşte în continuare, până la Mangalia.
Dacă în 2000 existau şi trenuri care parcurgeau distanţa de 40 km dintre Constanţa şi Mangalia într-o oră şi un minut, acum durata călătoriei ajunge şi la o oră şi 40 de minute. Culmea, cel mai bun timp este scos de un personal: o oră şi 14 minute. Linia, cu trafic sezonier, nu are şanse să fie modernizată în curând.