Un fost paraşutist militar din Austria va încerca mâine să atingă viteza sunetului în cădere liberă. VEZI la ce riscuri se expune | MULTIMEDIA

Felix Baumgartner, un fost paraşutist militar din Austria, în vârstă de 43 de ani, va încerca să intre în istorie, efectuând un salt autonom de la altitudinea de 37 de kilometri, ocazie cu care speră să atingă viteza sunetului în cădere liberă.

În cursul căderii libere, austriacul, supranumit "Neînfricatul Felix'"de către prieteni, se expune la numeroase pericole ce-i pot fi fatale. În afară de faptul că se poate zdrobi de pământ, Felix poate muri încă din coborâre pentru că sângele poate să-i fiarbă, plămânii se pot sparge ca nişte baloane umflate prea mult, vasele de sânge din creierul său pot exploda, la fel ca şi cele care alimentează ochii.

Însă pericolul de moarte nu l-a oprit până acum pe Felix Baumgartner să execute numeroase salturi, fie de pe clădiri înalte, de pe stânci sau de la înălţimi foarte mari, la limita atmosferei terestre. Iar mâine, deasupra New Mexico, el va încerca să intre în Cartea Recordurilor drept cel care a sărit cel mai de sus şi a coborât în cădere liberă cel mai repede, reuşind să atingă viteza sunetului - 1224 km/h sau Mach 1.

Repetiţie pas cu pas

În acest weekend echipa Red Bull Stratos a repetat pas cu pas lansarea misiunii prevăzută pentru dată de 9 octombrie. În total sunt prevăzuţi 58 de paşi care trebuie parcurşi înaintea lansării balonului.

"Repetiţiile sunt necesare şi totul a funcţionat perfect. De câteva ori am fost mai rapizi decât planul orar, ceea ce este liniştitor. Întreaga echipă are încredere maximă în acest proiect", a spus directorul Andy Walshe.

Toate echipa a avut o noapte lungă şi agitată mai ales că temperatura a scăzut până la 7 grade Celsius, ceea ce a făcut necesară acoperirea capsulei cu o folie de protecţie. Înţelegând nevoia de a-şi coordona activităţile sale cu cele ale celorlalţi membri ai echipei, Baumgartner a participat şi el la repetiţii. Austriacul a folosit acelaşi plan pentru activarea misiunii şi, în plus, a fost supus unui control medical după care a probat costumul special pentru această misiune.

"Nu poţi să participi la o astfel de msiune dacă nu ai o echipă care să te susţină. Totul a funcţionat perfect şi sunt încrezător că şi misiunea în sine va avea un succes uriaş", a spus Felix Baumgartner, la finalul repetiţiilor.

"Planul orar trebuie respectat cu stricteţe pentru că uneori fereastra pe care o ai la dispoziţie, din punct de vedere meteo, este foarte mică", explica şi Luke Aikins, unul dintre consultanţii speciali ai misiunii. "Toate aceste rpregatiri ne ajută că totul să funcţioneze perfect în momentul lansării."

Veşti bune vin şi din partea lui Don Day, meteorologul echipei, care a anunţat că vremea este în continuare favorabilă pentru lansarea din 9 octombrie. <iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/r-TCO2IdoTA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Săritura a fost amânată o zi

Mult aşteptata tentativă de a atinge viteza sunetului în cădere liberă, în cadrul unui salt autonom de la o altitudine record, a fost amânată de luni pentru marţi, din cauza unui front atmosferic rece, însoţit de rafale prea puternice de vânt.

"Momentul în care se va face simţit acest front de aer rece este critic pentru că va fi însoţit de vânt, iar plafonul de nori va fi la o altitudine joasă", a spus Day, referitor la impactul pe care-l poate avea vremea în răcire asupra lui Felix Baumgartner şi a misiunii Red Bull Stratos. "Lucrurile se mai pot schimba în următoarele 24 de ore, dar mă aştept ca până vineri să nu se schimbe nimic din punct de vedere meteorologic", declara acesta înainte de a lua decizia de a amâna o zi săritura

"Sunt pregătit", spune Baumgartner. "Vântul nu trebuie să bată cu mai mult de 3 km/h pentru că grosimea balonului este de zece ori mai subţire decât cea a unei pungi de plastic."

Pentru a pregăti şi a umple balonul cu heliu echipa, formată din 15 oameni, are nevoie de peste 8 ore. Acesta trebuie să ridice capsula de 1.300 kg până în stratosferă. Înălţimea balonului este de 102,05 metri iar diametrul are 129 metri, ceea ce înseamnă că acesta este cel mai mare balon care transportă un echipaj uman.

Cu o oră înaintea lansării, Ed Coca, şeful misiunii, va primii undă verde din partea lui Don Day, după care începe numărătoarea inversă. Pentru umplerea cu heliu a balonului, care cântăreşte 1.682 kg, mai sunt necesare aproximativ 45 - 60 minute. Alimentarea se face din două camioane, în timp ce un al treilea, echipat cu un sistem special tine balonul la sol.

Balonul este de 10 ori mai mare decât cel folosit de Joe Kittinger pentru saltul sau de la 31.333 metri acum 52 de ani, iar Felix Baumgartner va sări de la o 36.576 metri.

Felix Baumgartner vrea să dovedească că un om poate să depăşească viteza sunetului în stratosferă

De ce ai vrut să participi la această misiune? Felix Baumgartner: Îmi plac provocările şi încercarea de a deveni primul om care doboară bariera sunetului în cădere liberă este o provocare unică. Acesta nu este singurul lucru care mă motivează. Red Bull Stratos este un proiect care ne oferă oportunitatea de a aduna informaţii care ar putea contribuii la dezvoltarea unor măsuri care să salveze viaţa piloţilor şi a astronauţilor şi, poate, a turiştilor spaţiali de mâine. Să dovedim că un om poate să depăşească viteza sunetului în stratosferă şi să ajungă cu bine pe pământ ar fi un pas înainte care ne-ar ajuta să creăm proceduri de salvare care în prezent nu există. Acest salt împinge la limita posibilităţile corpului uman? Una dintre necunoscute este modul în care va reacţiona corpul atunci când va atinge viteza supersonică. Nici efectul tranziţiei de la această viteză şi până la oprire nu este cunoscut. Prin acest proiect sperăm să învăţăm acest lucru. Poate, într-o bună zi, va fi posibil să salvăm astronauţi a căror aeronava s-a stricat în spaţiu. Sună a scenariu ştiinţifico-fantastic, dar aeronautică se îndreaptă clar în această direcţie. Datele care vor arăta cum răspunde corpul meu în timpul misiunii vor fi extrem de importante pentru cercetători.

Pe măsură ce se apropie ziua saltului, ai anumite reţineri referitoare la această misiune? Desigur, dar ţinând cont că am fost implicat în multe evenimente extreme, am învăţat să folosesc frică în avantajul meu. Frică a devenit prietenul meu cel mai bun. Este ceea ce nu-mi permite să depăşesc prea mult limita. Pentru o misiune ca aceasta trebuie să fii pregătit din punct de vedere mental şi să ai un control total asupra tuturor lucrurilor pe care trebuie să le faci. Mă pregătesc cu atenţie pentru a face faţă acestor provocări şi, în plus, am alături de mine o echipă incredibilă şi ştiu că nu ar participa la aşa ceva dacă nu ar avea încredere în reuşita acestei misiuni. Am încredere în cunostiintele lor şi încrederea lor îmi dai şi mie încredere.

Ritmul cardiac nu va fi cel mai mare în momentul de dinaintea săriturii ci în momentul în care te ridici de pe scaun. De ce? Am pus la punct o procedură tehnică foarte detaliată pe care trebuie să o parcurg înainte de salt. Sunt 40 de paşi pe care trebuie să-i respect. Acesta este momentul în care realizezi că eşti complet dependent de tehnologie - într-un loc în care nu mai ai pe nimeni în jur care să te ajute. Imediat înaintea săriturii, ritmul cardiac va scădea pentru că acesta este momentul în care eu controlez toate lucrurile care vor urma. Că paraşutist am sărit de peste 2.500 de ori, deci nu am emoţii la acest capitol. În plus, chiar înainte de salt realizez că, de fapt, eu mă îndrept spre casă.

Care este cel mai important lucru atunci când vine vorba de saltul în sine? Trebuie să ajung într-o poziţie stabilă înainte să ating viteza sunetului. Ţinând cont de experienţa mea, acest lucru nu ar trebui să fie o problemă majoră. Problema este că pentru aproximativ 30 de secunde nu voi avea nicio pernă de aer în jur, ceea ce înseamnă că nu voi putea să controlez modul în care se răsuceşte corpul meu. Oricum, în testele pe care le-am făcut până acum am fost capabil să mă stabilizez destul de repede pe măsură ce aveam suficient aer în jurul meu.

Lucrările necesare pentru reparaţia capsulei au dus la schimbarea programului. Cum te-a afectat acest lucru? Desigur ar fi fost mai bine dacă nu s-ar fi avariat capsula, dar am avut totuşi noroc iar echipa a făcut o treabă senzaţională într-un timp foarte scurt. Pentru mine personal a fost important să-mi reîncarc bateriile atât din punct de vedere fizic cât şi mental. Este dificil dacă apar schimbări în program, dar după 25 de ani petrecuţi în lumea sporturilor extreme sunt obişnuit să mă descurc în astfel de siutatii. Ultimul test a fost un succes şi acum suntem pregătiţi pentru marele salt din 8 octombrie. Saltul lui Felix Baumgartner de la 36.576 metri poate fi urmarit in direct pe www.redbullstratos.com <iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/c7BFkOrlTVM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/3_Io1DgObCs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/lB1PTOp1aKk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>