Un film despre un film

Amintiri.

Anii ‘60

Triumful magaziei de borhot

1964 (...) O publicatie de prestigiu din SUA, "Architectural Forum", reproducand pe trei pagini fotografiile celor mai reprezentative cladiri si ansambluri realizate la noi in ultimii ani, constata ca economia romaneasca "este in ascensiune". Publicatia apreciaza ca "arhitectura este fata mandra a acestei prosperitati"...

Nu intamplator, o serie de constructii de la noi, printre care diadema hotelurilor de la Mamaia, cladirea eleganta a Circului de stat sau - pe alt plan - magazia de borhot de la Freidorf (Banat), unica prin uriasele ei "unde" prefabricate de beton armat, au aparut chiar pe copertele unor publicatii de specialitate din strainatate care selecteaza in acest scop cele mai interesante constructii din lume... ("Flacara", nr. 19, 9 mai)

Anii ‘70

Un film despre un film

1976 (...) "Noaptea americana" este povestea miracolului prin care, din litera moarta a scenariului de pe hartie, regizorul se zbate sa dea viata, cu ajutorul actorilor si al echipei, propriei lui viziuni despre un crampei de realitate.

Pornind de la insusi titlul metaforic - termenul de noapte americana desemneaza un procedeu tehnic prin care o scena nocturna se filmeaza in plina zi - (Francois) Truffaut dezvaluie cu o cuceritoare sinceritate cum se naste un film si mai ales ce se intampla in timpul realizarii lui cu marea familie a celor din echipa, cu lumea cu totul aparte a acestei bresle...

Secretara de platou recunoaste ca ar putea sa renunte la un barbat pentru un film, dar in niciun caz la un film pentru un barbat... ("Cinema", nr. 10, octombrie)

Anii ‘80

Povestea unui hot beat si prost

1982 (...) Florian Marin, in varsta de 27 de ani, muncitor pe unul dintre electrocarurile Intreprinderii de mase plastice este de un laconism impresionant atunci cand il invit sa vorbeasca despre ispravile sale.

Asertiunea lapidara, "eram beat si am furat" se refera la ultima fapta savarsita: incercarea de a iesi pe poarta fabricii cu doua galeti produse... in interiorul ei.

Valoarea prejudiciului este infima; de aproape 30 de ori mai mica decat cea a amenzii pe care i-a aplicat-o comisia de judecata. "Vedeti - zice aproape triumfator - pentru 36 de lei am platit o mie." (...) Din cate se vede, furtul nu este prea rentabil... ("Scanteia tineretului", 5 martie)