Unu din trei români îşi schimbă telefonul mobil de două ori pe an, însă nu renunţă la maşina de spălat nici măcar dacă s-a stricat.
O treime din populaţia din mediul urban îşi schimbă telefonul mobil la mai puţin de o jumătate de an de la achiziţionare, relevă un sondaj prezentat ieri de Eco Tic, organizaţia colectivă de gestionare a deşeurilor electrice şi electronice (DEEE). Potrivit studiului, realizat de Daedalus Millward Consulting Brown, 33,2% dintre respondenţi spun că-şi cumpără un celular la maximum şase luni, de obicei „până la apariţia unuia nou“. Doar 11,6% îl păstrează mai mult de trei ani, iar alţi 12,6% - peste cinci ani. „Piaţa telefoanelor mobile din România, ca şi din Italia, este una de lifestyle, şi nu de tehnologie. Americanii, spre exemplu, le schimbă o dată la trei ani“, a declarat Varujan Pambuccian, preşedintele Comisiei pentru tehnologia IT din Camera Deputaţilor. Lucrurile se schimbă dramatic când vine vorba despre aparatura electrocasnică, precum maşinile de spălat, aspiratoarele şi televizoarele, pe care românii le ţin până la epuizarea lor tehnică, ba chiar şi după ce s-au stricat. Frigiderele, aspiratoarele, maşinile de spălat, hotele şi uscătoarele de păr sunt ţinute mai mult de cinci ani de aproape 40% dintre români. Cele mai rapide înnoiri, în afară de telefoane, sunt epilatoarele, periuţele de dinţi electrice şi aparatele electrice de ras. Cu vechitura în cămară Mai mult de un sfert dintre cei chestionaţi au admis că au în casă aparate nefuncţ ionale, majoritatea (68%) pentru că nu ştiu ce să facă cu ele, iar restul (32%) pentru că intenţionează să le repare. Pambuccian a arătat că în România mai există foarte puţine firme de reparaţii electronice şi le-a recomandat românilor să arunce aparatele stricate şi să cumpere unele noi. Acelaşi sondaj arată însă că majoritatea orăşenilor nu sunt dispuşi să le arunce decât dacă primesc o reducere la achiziţionarea unui produs nou (44,7%) şi/sau dacă deşeurile sunt preluate din faţa casei (41,6%). Cât priveşte conştiinţa civică şi ecologică a românilor, foarte puţini (30%) sunt influenţaţi la cumpărare dacă produsele noi au „timbru verde“, taxa percepută pentru colectarea şi reciclarea DEEE-urilor. Chiar dacă, în proporţie de 78%, românii ştiu că pot fi amendaţi dacă aruncă deşeurile în locuri necorespunză toare, puţini cunosc legislaţia în domeniu şi societăţile care se ocupă de colectare şi de reciclare. ACORD Programul „Rabla“ pentru televizoare Pentru a-i încuraja pe români să scape de televizoarele şi LCD-urile vechi sau nefuncţionale, preşedintele EcoTic a anunţat ieri lansarea a două campanii de „buy back“ prin reţelele de retaileri Altex-MediaGalaxy şi Flanco, prin care cumpărătorii care aduc aparatul vechi obţin o reducere de 15% la achiziţionarea unuia nou. Doritorii primesc în schimbul aparatului, indiferent dacă acesta e funcţional sau nu, un voucher cu care apoi pot cumpăra cu reducere de 15% un televizor sau un LCD, în funcţie de ce au predat. Campaniile vor dura până la finele anului, însă e foarte probabil să fie reluate anul viitor. „Studiul confirmă faptul că românii nu sunt pregătiţi să predea gratis echipamentele. Preferă să le depoziteze în casă, zicându-ş i că «nu cer de mâncare»“, a spus preşedintele EcoTic, Valentin Negoiţă. Potrivit acestuia, studiul privind comportamentul de consum al românilor va fi un instrument foarte util pentru formularea strategiilor EcoTic de colectare a deşeurilor.