UE obligă băncile să scadă costurile la credite

Din vară, toți clienții băncilor care au un credit în derulare sau vor să-și contracteze unul vor avea parte de o surpriză plăcută din partea creditorilor.

Dacă credeţi că ratele la bancă sunt prea mari şi intenţionaţi să rambursaţi anticipat creditul, nu vă grăbiţi. Din vară, instituţiile de finanţare vor fi obligate să micşoreze comisioanele de rambursare anticipată, con form unei directive la nivel eu ropean. Potrivit oficialilor Auto rităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), până la 11 iunie 2010, toate statele din Uniunea Europeană trebuie să transpună noile reguli în legislaţiile proprii.

Conducerea ANPC estimează numărul contractelor de credit care vor suferi modificări la peste şapte milioane de dosare. „Printre datele care se vor schimba în contract va fi şi comisionul de rambursare anticipată. Dacă acum acesta ajunge la unele bănci până la 4%-5%, el va scădea până la maximum 1% pentru contractele mai mari de un an şi până la 0,5% petru cele sub un an”, a declarat preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.

O altă cerinţă impusă de lege este scrierea datelor importante cu caractere rezonabile, „negru pe alb” şi într-o exprimare cât mai simplă şi concretă pe care s-o înţeleagă orice client al băncii.

Se vrea şi modificarea creditelor în derulare

Deşi sunt slabe şanse, după cum spun reprezentanţii ANPC, autoritatea va încerca să impună directiva europeană şi pentru creditele în derulare. „Ce rost are să dăm o lege pentru câţiva oameni, în condiţiile în care grosul ţintei noastre este reprezentat de cei care au credite deja luate. Vrem să implementăm directiva, şi dacă va fi lege nicio bancă nu va mai avea ce face”, a mai declarat Cerbulescu.

Potrivit lui Mihai Meiu, director în cadrul ANPC, se vrea ca un consumator care doreşte să contracteze un credit să aibă dreptul la minimum 15 zile de analiză a contractului pentru a-l studia, în aşa fel încât să îşi formeze o imagine cât mai completă a ceea ce-l aşteaptă. „Problema nu apare când ia creditul, greul vine atunci când va trebui să-l ramburseze. Consumatorul trebuie să ştie la ce să se aştepte când semnează un contract”, ne-a spus Mihai Meiu.

Bancherii nu mai vor schimbări în contracte

„Asociaţia Română a Băncilor (ARB) susţine aplicarea directivei europene în spiritul prevederilor sale, fără modificări şi ajustări”, ne-a declarat Gabriela Folcuţ, oficial ARB. Asociaţia crede că în proiectul de ordonanţă de urgenţă nu se respectă principiul armonizării cadrului legislativ naţional cu reglementările UE.

„Astfel că, la art. 30 al Directivei 48/2008 se precizează că dispoziţiile acesteia nu se aplică şi contractelor de credit existente la data intrării în vigoare a legilor de transpunere a acesteia. ARB a propus excluderea contractelor de tip ipotecar din sfera de aplicare a ordonanţei de urgenţă şi restrângerea aplicării numai la contractele de credit de consum cu valori cuprinse între 200 de euro şi 75.000 de euro”, spun bancherii.   Ei susţin că Parlamentul European recomandă statelor membre să evite extinderea domeniului de aplicare a directivei pentru creditul de consum şi la creditele garantate cu ipoteci (garanţii reale imobiliare), invocând caracterul specific al acestui tip de împrumuturi.

1% este comisionul maxim de rambursare anticipată permis din vară

COMPARAŢIE

Cum este în alte state europene

Potrivit Consiliului Concurenţei, în Ungaria, actul normativ va stabili un nivel maxim al comisioanelor de rambursare anticipată totală, care nu va depăşi 1% în cazul creditelor de consum şi 1,5% în cazul creditelor ipotecare. În Franţa, împrumutatul poate lua oricând iniţiativa de a rambursa anticipat, în parte sau în totalitate, creditul pe care l-a contractat. În acest caz, dobânzile şi comisioanele aferente duratei reziduale a contractului de credit nu mai sunt datorate.

Legea slovenă spune că, în cazul rambursării integrale anticipate a creditului garantat ipotecar, creditorul are dreptul de a percepe un comision, echivalentul a jumătate din costurile de aprobare a împrumutului. Dacă rata dobânzii este variabilă, băncilor le este interzis să perceapă orice penalitate pentru rambursare anticipată parţială sau totală a creditului.   În Marea Britanie, se prevede o reducere minimă acordată consumatorului atunci când el decide să achite anticipat un credit. BILANŢUL RECLAMAŢIILOR

Plângerile la ANPC faţă de bănci au scăzut cu 75%, în 2010

Numărul reclamaţiilor primite de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în perioada ianuarie- februarie 2010, a depăşit cu puţin 100, au anunţat oficialii instituţiei. Acestea sunt de patru ori mai puţine faţă numărul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut, adică peste 400. „Au fost reclamate anumite măsuri pe care băncile le-au luat fără să informeze consumatorul, legate de modificări ale contractelor sau anumite clauze pe care le-au introdus”, a afirmat preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.   El speră ca, odată cu implementarea noii directive, acest tip de plângeri să devină şi mai rar. Potrivit reprezentanţilor Au torităţii, România şi Bulgaria au cele mai scumpe credite din Uniune. Noua directivă europeană legată de creditele de consum va mai da dreptul clientului băncii să se retragă din contract în maximum 14 zile de la semnarea actului. Mai mult, actul normativ va obliga băncile să pună pe o fişă standard toate informaţiile esenţiale pentru împrumutat.   Printre acestea vor trebui să se găsească datele de contact ale finanţatorului, date despre credit, comisioane, dobânzi şi rate. Legat de ceea ce au avut de obiectat instituţiile financiare, Mihai Meiu, director în cadrul ANPC, a declarat că oricum băncilor nu le convine nimic când vine vorba să schimbe ceva.   „Noi sperăm ca, dacă vom implementa directiva, băncile să nu găsească o nouă cale de a creşte costurile de creditare pentru clienţi. Orice măsură de păstrare a profitului pentru bănci se va răsfrânge tot asupra costurilor pe care clientul le are”, a mai spus Meiu. Oficialul ANPC avertizează viitorii clienţi ai băncilor să nu se mai grăbească să semneze actele pentru contract.

"Reclamaţiile au la bază măsuri luate de bănci, în contracte, fără să anunţe clientul.“ CONSTANTIN CERBULESCU, preşedinte ANPC