Uniunea Europeană a decis să crească drastic tarifele pentru mașinile electrice fabricate în China, provocând un răspuns furios din partea Beijingului. Ministerul Comerțului din China amenință să ia „toate măsurile necesare” pentru a proteja interesele firmelor chineze.
Tarifele cresc cu 45,3%
Tarifele crescute cu 45,3% vor intra în vigoare miercuri, după ce o anchetă a concluzionat că Beijingul subminează producătorii europeni de automobile cu subvenții guvernamentale neloiale.
Ministerul Comerțului din China a declarat miercuri că nu este de acord cu tarifele și nu le acceptă.
„Am observat, de asemenea, că partea UE a indicat că va continua să negocieze cu China în privința angajamentelor de preț”, a declarat ministerul într-un comunicat, adăugând că Beijingul va lua „toate măsurile necesare pentru a proteja ferm drepturile și interesele legitime ale companiilor chineze”.
Beijingul acuză Bruxelles-ul de protecționism
Autoritățile comuniste de la Beijing, care în timpul anchetei au acuzat Bruxelles-ul de protecționism „injust” și „nerezonabil”, a lansat propriile sale investigații asupra importurilor de bunuri europene, inclusiv produse lactate și din porc.
Comisia Europeană, care este responsabilă pentru politica comercială a blocului, a anunțat marți creșterile tarifelor după ce negocierile dintre Bruxelles și Beijing nu au reușit să ajungă la un compromis în disputa lor de lungă durată privind vânzările de vehicule electrice (EV).
Conform noilor reguli comerciale revizuite, blocul va impune tarife variind de la 7,8 la sută pentru Tesla, la 17 la sută pentru BYD, cu sediul în Shenzhen, și 35,3 la sută pentru SAIC, cu sediul în Shanghai, pe lângă un tarif standard de 10 la sută pentru vehiculele importate.
Subvențiile de stat au permis chinezilor eliminarea rivalilor europeni
Comisia a susținut că subvențiile de stat au permis producătorilor auto chinezi să-și elimine în mod neloial rivalii europeni prin prețuri.
Aproximativ 19,5 la sută din vehiculele electrice vândute în bloc anul trecut au fost fabricate în China, grupul de politică Transport & Environment prezicând că cota de piață a producătorilor auto chinezi va depăși un sfert în 2024.
Tarifele majorate ar putea duce la un război comercial
Șeful comerțului al UE, Valdis Dombrovskis, a declarat marți că tarifele sunt un exemplu al blocului „care susține practicile corecte de piață și baza industrială europeană”.
„Salutăm competiția, inclusiv în sectorul vehiculelor electrice, dar aceasta trebuie să fie bazată pe corectitudine și un teren de joc echitabil,” a spus Dombrovskis.
Tarifele au cauzat controverse chiar în cadrul UE, însă, Germania și Ungaria exprimând îngrijorări că măsurile ar putea duce la un război comercial dăunător între părți.