Industria automobilelor, sprijinită de guvernele Germaniei, Italiei şi Franţei a reuşit să dilueze considerabil o lege europeană ce stabileşte standarde ale emisiilor de CO2 pentru furgonetele noi, arată un comunicat al organizaţiei Transport & Environment (T&E).
Înţelegerea a fost agreată în spatele uşilor închise într-o întâlnire a reprezentanţilor Comisiei Europene, Parlamentului şi statelor membre, susţine organizaţia. Iar efectul este că acordul va duce la creşterea preţurilor combustibililor pentru milioane de mici firme europene şi urmează o cale împotriva trendului de progres rapid în domeniul reducerii emisiilor în transporturi din ultimii ani. Acordul trilateral dintre reprezentanţii celor trei instituţii europene prevede ca o nouă furgonetă de mărime medie vândută în UE să emită maximum 175g CO2/km în 2017 şi 147g CO2/km în 2020. Propunerea iniţială a Comisiei de 135g CO2/km în 2020 a fost diluată în urma unei presiuni enorme pusă de statele producătoare de maşini conduse de Germania. "Industria a spus că nu poate aduce o îmbunătăţire de 14% la eficienţa furgonetelor în următorii nouă ani, însă, în acelaşi timp, a reuşit anul trecut să îmbunătăţească cu peste 300% eficienţa autoturismelor. Politicienii trebuie să facă o treabă mai bună în a responsabiliza industria când emite astfel de pretenţii", a declarat Kerstin Meyer, senior campaigner la T&E a declarat. Efectul: mai mult combustibil ars Deoarece emisiile de CO2 şi eficienţa energetică sunt intrinsec legate, standarde mai laxe pentru emisiile furgonetelor vor duce la arderea a mai mult combustibil, consideră reprezentanţii organizaţiei. "Combustibilul este unul din costurile majore resimţite de micile întreprinderi care depind de furgonete în operaţiunile lor. Spre deosebire de industria automobilelor, care a primit miliarde de euro din banii contribuabililor în timpul crizei financiare, micile întreprinderi nu au primit mai nimic", se mai arată în comunicat. Industria vehiculelor pretinde că va fi extrem de scump să producă nişte furgonete mai eficiente în privinţa consumului de combustibil. Însă cercetări duse la bun sfârşit de TNO/CE Delft pentru T&E au arătat că doar prin simpla revenire la nivelul puterii motorului din anul 1997, costurile combustibilului şi emisiilor de CO2 ar putea fi tăiate cu 16%, costul vehiculelor la cumpărare cu 10%, iar costul total al proprietăţii unei furgonete cu până la 12%. Schimbările cerute ar putea fi introduse rapid în modelele deja existente. Campania este derulată la Bruxelles de organizaţia Transport & Environment în cadrul programului "Winning over the Member States", la care, din partea României, participă şi Fundaţia Terra Mileniul III.