DRIVE-TEST. Noul motor turbo pe benzină din gama Alfa Romeo 159 (1.8 TBI) se comportă aproape ca un turbodiesel. Din păcate, consumă cam cât două. De aceea, recomandăm alegerea unităţii alimentate cu motorină.
La cinci ani după lansare, Alfa Romeo 159 arată încă glorios. Chiar şi după revoluţia de design care s-a soldat cu schimbarea la faţă a clasei D, modelul italian cochetează cu titlul de cea mai frumoasă maşină de familie.
Aşadar, artiştii care au desenat-o şi-au făcut foarte bine treaba. Dar inginerii, ei ce au făcut? Mai ales că munca lor a continuat şi după apariţia modelului.
Cea mai recentă intervenţie a departamentului tehnic a ajustat trenul de rulare şi direcţia. Chiar şi înaintea acestor retuşuri, Alfa 159 impresiona prin dinamică. Nu concura BMW Seria 3, dar se putea compara favorabil cu Honda Accord sau Volkswagen Passat şi surclasa fără discuţie Renault Laguna, Opel Vectra (Insignia a reprezentat un progres, dar fără a ajunge la nivelul lui 159) sau Toyota Avensis.
Cu noile setări, Alfa a mai câştigat în fluiditate şi acurateţe, devenind deopotrivă mai confortabilă şi mai agilă.
Relativ recent (cel puţin pentru România), gama Alfa Romeo 159 s-a primenit serios la capitolul motorizări.
Pe final de carieră, modelul italian a rămas cu numai două motoare pe benzină, de 1.8 litri (140, respectiv, 200 CP), şi cu un turbodiesel, de 2.0 litri (170 CP).
Cea mai „Alfa” versiune (prin prisma puterii) este echipată cu unitatea supraalimentată de 1.75 de litri, lansată în urmă cu un an pe Lancia Delta.
Transmisia manuală cu şase viteze pune fără probleme cei 200 de cai-putere livraţi de motorul Euro 5 pe caldarâm şi facilitează aproape orice stil de condus.
Graţie cuplului maxim substanţial – 320 Nm – disponibil, atenţie, de la numai 1.400 rpm, motorul se comportă aproape ca un turbodiesel – unul care însă trage mai bine şi mai de jos (aproape la orice turaţie, în orice treaptă) şi care urcă în turaţii cu o iuţeală demnă de un „benzinar” normal aspirat de mic litraj japonez.
Din păcate, sunetul agregatului de sub capotă nu aminteşte nici de zănaticele unităţi nipone, dar nici de propulsoarele clasice Alfa. Şi măcar dacă asta ar fi fost singura sa problemă.
Pe parcursul testului, nu am reuşit să obţinem în oraş un consum mai mic de 13,8 l/100 km! Şi asta atunci când am condus ca o bunicuţă care a ieşit la plimbare cu maşina bunicului. Strunită decent, Alfa Romeo 159 1.8 TBI a solicitat, în medie, 16,7 l/100 km.
Când ne-am grăbit şi am înţeles să profităm, totuşi, de ea, maşina ne-a „pedepsit” cu un usturător 19,2 „la sută”. La drum întis, „setea” s-a mai domolit, până la un aproape decent 9,1 l/100 km.
Cifrele de mai sus sunt cu atât mai surprinzătoare cu cât prima „întâlnire” cu 1.8 TBI – în mai, anul trecut – a fost chiar plăcută. Pe Lancia Delta (un model aproximativ la fel de greu, echipat cu transmisie automată) motorul a avut nevoie de doar 12,4 l/100 km, pentru un test în care nu s-au luat prizonieri.
Concluzia nu poate fi decât una singură. Dacă aveţi 24.700 de euro şi intenţionaţi să vă cumpăraţi această maşină, mai căutaţi-vă de încă o sută de euro şi comandaţi versiunea turbodiesel! DATE ESENŢIALEAlfa Romeo 159 1.8 TBI Progression Lungime/lăţime/înălţime: 4,66/1,82/1,42 metri Motor: benzină, 1.742 cmc, 200 CP, 189 g/km, Euro 5 Transmisie: 2x4, 6+1 M Performanţe: 7,7 sec (0-100 km/h), 235 km/h (vit. max.) Consum urban (oficial): 11,8 l/100 km Consum extraurban (oficial): 6 l/100 km Consum mixt (oficial): 8,1 l/100 km Consum urban (test): 13,8 (minim)-19,2 (maxim) l/100 km Consum extraurban (test): 9,2 l/100 km Portbagaj: 405 l Siguranţă: 5 stele Euro NCAP Dotări (selecţie): airbaguri frontale, laterale şi cortină (airbag genunchi şofer), ABS, VDC (ASR, HBA, Hill-Holder), diferenţial electronic Q2, climatizare automată (două zone), radio-CD (comezi pe volan), cruise-control, geamuri şi oglinzi electrice, închidere centralizată, computer de bord, cotiere, proiectoare ceaţă. Preţ cu TVA: 24.700 de euro