Pe cele mai circulate drumuri din România există de câţiva ani aşa-zisele benzi rezonatoare. Pentru cei neiniţiaţi, trecerea cu roata maşinii peste aceste marcaje creează un uşor sentiment de panică.
Marcaje şi benzi de acest sunt aplicate în zonele cu o intensitate sporită a traficului rutier şi cu un risc de producere al accidentelor ridicat. Benzile rezonatoare sunt întâlnite atât pe autostrăzi, cât şi pe drumurile naţionale cu trafic fiare mare.
Acest tip de benzi sunt denivelări create la nivelul stratului de uzură al carosabilului, cu o grosime de maxim 12 mm, care la interacţiunea cu anvelopele maşinii, crează o vibraţie având un puternic efect rezonator. Rolul acestora este să avertizeze conducătorii de autovehicule că depăşesc zona carosabilului, marcată şi destinată sensului de deplasare, notează drpciv.ro.
Benzile rezonatoare se amenajează, de regulă, pe extremităţile părţii carosabile sau pe mediană pentru avertizarea conducătorilor de autovehicule, la ieşirea de pe partea carosabilă sau pentru a diminua cazurile de ieşire a autovehiculelor pe contrasens.
Din practica ţărilor ce utilizează benzile rezonatoare acestea s-au dovedit a fi extrem de eficiente la sporirea siguranţei rutiere.
Astfel, în Japonia, de exemplu, s-a reuşit micşorarea cu circa 50% a numărului de accidente, şi circa 70% a numărului de decese, cauza cărora sunt ciocnirile şi ieşirea de pe partea carosabilă.
În general, marcajele rutiere servesc la organizarea circulaţiei, la avertizarea sau la îndrumarea participantilor la trafic si pot fi folosite de sine stătător sau în asociere cu alte mijloace de semnalizare rutieră, a caror semnificaţie o completează, dublează sau precizează. Marcajele rutiere se divizează în orizontale şi verticale (laterale).
Marcajele rutiere orizontale stabilesc anumite reglementări pentru circulaţie, sint de culoare albă, galbenă sau portocalie şi se aplică pe carosabil sau pe borduri. Marcajele rutiere verticale, formate dintr-o asociere de benzi roşii şi galbene (albe şi negre), se aplică pe elementele de construcţie ale drumului (poduri, pasaje denivelate, pilonii viaductelor, parapete, stîlpi, precum şi pe alte obiecte aflate pe platforma drumului şi care prezintă pericol pentru circulaţia rutieră), prevenind impactul si facilitînd orientarea vizuală a conducătorilor.