Trenurile spre litoral, trase pe linie moarta

Lucrarile de modernizare a caii ferate au intors in timp drumul cu trenul spre mare. Calatoria dureaza o eternitate si pune la incercare nervii pasagerilor.

Transportati cu viteza melcului, exasperati de stationarile dese si ingroziti de pasagerii care trag noaptea semnalul de alarma, calatorii au senzatia ca nu mai ajung niciodata la mare.

De mai bine de un an, drumul cu trenul spre litoral a devenit un calvar. Sambata noaptea, cu putin peste miezul noptii. Pe peronul Garii Ciulnita isi fac veacul cativa caini vagabonzi si niste cersetori adormiti.

Trei tineri privesc nedumeriti panoul care indica mersul trenurilor si se gandesc cum naiba mai ajung acasa. Rapidul cu care au plecat din Bucuresti a avut o intarziere de doua ore, iar trenul de legatura din Ciulnita nu i-a mai asteptat.

Urmatorul tren pleaca abia dimineata. „Eu vin de la Caracal. Am primit o permisie si deja am pierdut o zi pe drum. Cel mai greu a fost de la Bucuresti pana aici. Acum nu stiu cu ce sa merg pana acasa”, se lamenteaza soldatul Paul Stefanescu.

Noroc cu Mihai Popovici. Cand a trecut de Lehliu, la ora la care trebuia deja sa fie acasa, studentul si-a sunat parintii si i-a chemat sa vina cu masina pana la gara aflata la 20 de kilometri de Slobozia. „Nu mai merg cu trenul pe aici”, le spune parintilor dupa ce-i imbratiseaza.

Ocolul Capitalei in 45 de minute

Din cauza lucrarilor de modernizare si reabilitare efectuate in statia Baneasa si la podurile Miorita si Herastrau, linia curenta Bucuresti Nord-Baneasa-Pantelimon este inchisa din 25 aprilie 2006. Sectorul trebuia redat circulatiei din 15 noiembrie anul trecut, dar, dupa mai multe amanari, nici acum nu a fost predat.

Trenurile sunt deviate in continuare pe ruta ocolitoare Chitila-Buftea-Mogosoaia-Otopeni-Voluntari-Pasarea. Calatoria se prelungeste astfel cu 45 de minute, timp in care turistii straini pot admira in mers de personal groapa de gunoi de la Mogosoaia sau prostituatele din Tunari, iesite la agatat pe soseaua de centura.

In aceasta vara, situatia s-a complicat si mai mult dupa deschiderea altor sectoare de lucru. Trenurile suplimentare spre litoral introduse pe 14 iunie au provocat alte dificultati in gestionarea traficului, iar stationarile impuse de trecerea trenurilor din sens opus sau pentru schimbarea caii de mers s-au inmultit, spre disperarea calatorilor. Restrictiile recente de viteza, determinate de temperaturile caniculare, au transformat si ele drumul spre litoral intr-un test al nervilor.

Desi Ordinul nr. 710 din 2.05.2006 semnat de fostul ministru al transporturilor Gheorghe Dobre prevede ca trenurile de calatori vor avea prioritate in utilizarea infrastructurii feroviare, in ordinea rangurilor, traficul se desfasoara la intamplare. De multe ori, trenurile intercity si rapid sunt stationate pentru ca din sens opus sa treaca personale, accelerate sau garnituri de marfa.

Pretul intarzierilor

Circulatia trenurilor spre litoral putea fi mentinuta in conditii apropiate de normal daca lucrarile s-ar fi desfasurat in ritm accelerat, chiar cu program prelungit, in mai multe schimburi. Iarna, desi a fost un sezon cald, propice constructiilor, operatiunile au fost sistate.

Totodata, scurtcircuitele din relatia companiilor CFR Infrastructura si CFR Calatori au facut ca lucrarile sa nu se deruleze in functie de circulatie, ci invers: traficul a fost adaptat in functie de ritmul si problemele lucrarilor.

Pana la inchiderea editiei, Ministerul Transporturilor nu a raspuns la intrebarile formulate de „Evenimentul zilei de duminica” privind motivul intarzierilor si modul in care vor fi penalizate firmele care nu au respectat termenele de finalizare a lucrarilor.

De la inceperea lucrarilor de modernizare a liniei Bucuresti-Constanta, „Mersul trenurilor” a fost modificat de trei ori, CFR incluzand in timpii de mers mai multe marje de siguranta, pentru a preintampina nemultumirile calatorilor.

Totusi, orele de sosire nu sunt respectate. Trenul Intercity 582, cu plecare din Constanta la ora 7.05 si sosirea in Capitala la 12.05, are mers de personal, cu stationari neprevazute in „Mersul trenurilor”.

Sambata, 14 iunie, trenul a ajuns in Gara de Nord la ora 12.45, cu 40 de minute intarziere fata de ora initiala. Marti, acelasi Intercity a intarziat 20 de minute, miercuri - 23, iar joi, surprinzator, a avut trei minute intarziere. Calatorii isi varsa naduful pe controlori, desi nici ei, nici mecanicul nu stabilesc parcursul trenurilor si tarifele.

CFR scumpeste pretul biletelor de doua ori pe an. Desi distanta parcursa pe relatia Bucuresti Nord-Constanta s-a marit si se inregistreaza intarzieri repetate, compania a pastrat tarifele aplicate pentru trafic normal. Un bilet pentru intercity la clasa a doua costa 46,60 lei, iar la clasa intai - 68,20 lei. La rapid, biletul de clasa a doua costa 42,50 lei, iar la clasa intai costa 61 de lei.

Deturnati de navetisti Calatoria cu trenul Rapid 683 Bucuresti Obor-Constanta este recomandata doar celor dornici de aventura. Anul trecut, din cauza lucrarilor de modernizare a caii ferate, Rapidul 683 a fost transferat din Gara de Nord in Gara Obor, iar de atunci acest tren este „deturnat” de navetistii care lucreaza cu ziua prin depozitele angro din complexul Europa.

Porecliti „salahori” de catre conductorii trenurilor, ei nu se mai obosesc sa mearga in gara, ci trimit cativa „inaintasi” care trag semnalul de alarma in zona complexului Niro, unde urca clandestin toata trupa.

Murdari, agresivi, zgomotosi, cu ochii injectati de alcool, „salahorii” ii ameninta pe controlori atunci cand li se cere sa plateasca macar cate patru insi un bilet, iar tragerea semnalului de alarma in localitatile de bastina (Sarulesti, Dragalina) este distractia lor preferata.

„Au existat cazuri de furturi sau chiar tentative de viol, in special iarna, cand se intuneca inainte de ora plecarii”, a declarat o controloare, care nu a dorit sa-si spuna numele. Doar patrulele de jandarmi ar putea interveni in forta pentru a restabili ordinea in acest tren, dar, din pacate, acestia nu sunt solicitati de catre CFR.

Asediul talibanilor Dupa scoatearea acestui Rapid din circulatie, „salahorii” au revenit la trenul personal. Numai „o minte sclipitoare” putea stabili oprirea Rapidului 685 Bucuresti Nord-Constanta in Gara Fundulea, langa personalul Bucuresti Obor-Calarasi. Ambele trenuri stationeaza aici pentru ca se circula pe un singur fir, iar din sens opus trebuie sa treaca o alta garnitura.

„Salahorii” asteapta cu urlete salbatice sosirea rapidului si incep sa forteze usile inchise preventiv cu cheia speciala de conductori. Dar atacatorii au experienta. Ei stiu ca la ultimul vagon, cel de clasa intai, exista o bresa - o usa care nu se incuie. Pe acolo incepe invazia, spre uimirea turistilor romani si straini, care au senzatia ca sunt atacati de talibani.

„Salahorii” nu se sfiesc sa fumeze in tren, vandalizeaza toaletele si trag semnalul de alarma. Placerea lor suprema: franarea in bariera de la Dragalina, aflata la numai cateva sute de metri de Gara Ciulnita. Rareori politistii TF defileaza prin tren si asta doar dupa plecarea haitei agresive.

„Statul trenurilor”

Croit parca dupa principiul „cine pleaca de dimineata pana la noapte ajunge”, „Mersul trenurilor” pe relatia Bucuresti-Constanta si retur lasa impresia ca a fost conceput pentru a mari profiturile companiilor de maxi-taxi.

„Statul trenurilor” ar fi fost un titlu mai realist, din moment ce prevede stationari lungi si dese, anularea unor trenuri, legaturi fara noima si diferente mari intre plecari si sosiri. Neavand incotro, oamenii prefera sa calatoreasca inghesuiti in maxi-taxi, lesinati de caldura, dar cu viteza de transport mai mare si tarife mai mici.

Rapidul 683 Bucuresti Obor-Constanta, reintrodus in circulatie pe 14 iunie, soseste in Ciulnita la ora 20.23, dar legaturile spre Slobozia si Calarasi au plecare la ora 19.30. Credeti ca pasagerii care merg spre aceste orase (ambele capitale de judet) trebuiau asteptati?

Grupul celor care au lucrat la „Mersul trenurilor” ii saluta din mers pe „inconstientii” care platesc bilet la acest Rapid. Oamenii au de asteptat doua ore, pana la 22.18, cand pleaca ultimele trenuri spre Calarasi, respectiv Slobozia.

Si interesul calatorilor care circula cu trenul accelerat Bucuresti Obor-Constanta, cu plecare la ora 5.45, este servit din rever prin noul mers al trenurilor. Acceleratul soseste in Ciulnita la 7.41, iar cei care vor sa ajunga la Slobozia mai au de stat aici doua ore pana la 9.44, cand pleaca urmatorul tren.

Exista insa calatori care au realizat ca se poate si mai rau, dupa ce au fost abandonati de CFR, compania careia i-au platit bilete pentru a fi transportati la Calarasi si la Slobozia. Sambata, 16 iunie, Rapidul 685 Bucuresti a ajuns in Ciulnita la 0.12, cu doua ore intarziere, dupa ce locomotiva a luat foc.

Plecat la 19.18 din Gara de Nord, trenul a sosit in Constanta la ora 3.00 dimineata, in loc de ora 12.30. Nedumeriti, oamenii au ramas blocati pe peron in toiul noptii, desi controloarele Rapidului anuntasera prin statie Biroul de miscare din Ciulnita pentru a nu da comanda de plecare trenurilor de legatura. Prin emiterea biletelor de calatorie, CFR era obligata sa le asigure continuarea calatoriei pana la destinatie.

PROMISIUNI

Drumul spre mare, in doar doua ore PLANURI. Ministerul Transporturilor promite ca, dupa modernizarea liniei, trenurile vor merge cu viteza de 160 km/h, iar drumul cu trenul spre mare va dura doar doua ore. Capacitatea de circulatie va ajunge la 112 perechi de trenuri pe zi. Lucrarile de reabilitare pe tronsonul Bucuresti-Constanta, parte a Coridorului IV paneuropean, au inceput pe 25 aprilie 2006.

Potrivit Ministerului Transporturilor, costurile lucrarilor de reabilitare pe tronsonul Bucuresti Nord-Baneasa si Fetesti-Constanta, in valoare de 356,3 milioane de euro, sunt acoperite de Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC), in urma unui acord de imprumut semnat cu Guvernul Romaniei. Pentru acest tronson, JBIC acorda 183 de milioane de euro, iar guvernul participa cu 173,3 milioane de euro.

Tronsonul Bucuresti Baneasa-Fundulea-Fetesti, cu un cost de 308,9 milioane de euro, este finantat de ISPA (231,7 milioane) si Guvernul Romaniei (77,2 milioane).

Firmele castigatoare pentru lucrarile finantate de banca japoneza sunt JV Leonhard Weiss (Germania) - Taisei (Japonia) - Heitkamp (Germania), JV Swietelsky (Austria) - Wiebe (Germania) - Takenaka (Japonia), JV Alcatel Seg AG (Germania) - Alcatel Romania si Balfour Beauty Rail GmbH (Germania).

Finalizarea lucrarilor de reabilitare pe tronsoanele Bucuresti Nord-Baneasa si Fetesti-Constanta este prevazuta pentru anul viitor. Tronsonul Bucuresti Baneasa-Fundulea-Fetesti va fi reabilitat din fonduri ISPA, costurile proiectului ridicandu-se la 308,9 milioane de euro, din care 75% reprezinta contributia Uniunii Europene, iar 25% cofinantarea de la bugetul de stat. Acest tronson a fost impartit in doua sectiuni: Bucuresti Baneasa-Fundulea, cu termen de finalizare 2008, si Fundulea-Fetesti, cu termen de predare in 2009.

CONDITII

Avantajele unei calatorii cu intercity > Intarzierile, nerespectarea graficului lucrarilor de modernizare a liniei si deficientele din „Mersul trenurilor” umbresc avantajele certe ale trenurilor spre litoral.

> Garniturile de intercity au vagoane spatioase, silentioase si curate la ambele clase, cu masa si prize pentru laptop si telefon mobil la fiecare patru locuri.

Vagoanele au aer conditionat, usi cu autoinchidere electrica, cosuri de gunoi suficiente si toalete ecologice cu senzor pentru uscarea mainilor. Trenurile au in compunere vagon restaurant, iar din aceasta saptamana au si un vagon din clasa Business, cu acces la internet si televiziune.

> Trenurile rapid au vagoane de tip mixt (zona salon si compartimente) cu aer conditionat, usi cu autoinchidere, bar mobil, toalete ecologice si priza. Toaleta e dotata cu priza pentru aparatul de ras.

Surprinzator, la clasa intai lipseste aerul conditionat, iar numarul vagoanelor este insuficient pentru trenurile rapid care pleaca spre litoral. Un alt aspect negativ: desi fumatul este interzis, exista calatori necivilizati care isi aprind tigara in tren.