Comercianţii online ar putea avea o problemă anul acesta: Sfântul Valentin va fi celebrat într-o zi de duminică, iar potenţialii clienţi ar putea merge singuri în piaţă pentru a alege florile pe care le vor dărui partenerilor. Trandafirii roşii sunt favoriţii clienţilor magazinelor online.
De la an la an, tot mai mulţi români au ales să cumpere cadouri din magazinele virtuale, astfel că, în 2009, numărul tranzacţiilor înregistrate realizate de florăriile online au sporit cu mai mult de 100%.
Explicaţia constă în faptul că magazinele online oferă preţuri mai mici şi că, apelând la serviciile lor, clientul scapă de aglomeraţia din magazine, apreciază Carmen Sebe, CEO al Gecad ePayment.
Flori de 172 de lei Anul trecut, românii care au cumpărat flori de pe internet au plătit, în medie, 172 de lei. Pentru cadouri, suma medie tranzacţionată este ceva mai mare, de 196 de lei, potrivit datelor furnizate evz.ro de ePayment.
Anul acesta, comercianţii virtuali de flori se aşteaptă la o “domolire a creşterii numărului de clienţi", după cum explică Mircea Scărlătescu, fondatorul unui magazin online de flori. Anul trecut, magazinul a avut chiar şi 500 de comenzi pe zi în preajma zilei de Sfântului Valentin. Anul acesta, Sfântul Valentin va fi sărbătorit într-o zi de duminică, iar potenţialii clienţi vor avea răgazul necesar de a cumpăra florile şi cadourile din magazinele tradiţionale. În acest context, avansul numărului de clienţi va fi mai mic faţă de 2009.
Trandafirii rămân în top Cei care au cumpărat flori de pe internet au preferat trandafirii roşii, prinşi în buchete, însă din ce în ce mai mulţi clienţi optează pentru buchete sau aranjamente cu orhidee. Alţi clienţi au avut cereri mai deosebite.
“Am avut clienţi care au vrut să umplem camere de hotel cu trandafiri. Pentru aceasta am avut nevoie de aproximativ 700 de fire", povesteşte Mircea Scărlătescu.
Pentru o asemenea surpriză, clientul a plătit cam 700 de lei. În funcţie de modul în care sunt aranjate florile şi serviciile conexe, costurile adiţionale pot urca până la câteva mii de lei.
Cea mai mare parte a florilor care ajung în România este achiziţionată din Olanda, doar o cincime provenind de pe piaţa internă.
În funcţie de numărul de tranzacţii, pe primul loc în preferinţele românilor se află comercianţii de flori. Cei care au ales să ofere cadouri mai practice au preferat electrocasnicele, telefoanele mobile, confecţiile, jucăriile sau cosmeticele, potrivit reprezentanţilor Gecad ePayment. Obiectele de artizanat nu au trecere, pe lângă inimioare
Cadourile de tipul obiectelor tradiţionale, cum sunt iile sau cuferele, sunt mai puţin căutate de clienţii români în această perioadă.
“Segmentul nostru de piaţă este foarte mic în România. Suntem din ce în ce mai puţin admiraţi de români. Se resimte şi efectul crizei economice", spune Doina Bulboacă, administratorul unui magazin online ce comercializează produse de artizanat. De aceea, vârful vânzărilor se înregistrează în perioada sărbătorilor de iarnă, când sunt cumpărate cadouri în special pentru străini.
De asemenea, mai mulţi operatori de turism oferă pachete de vacanţă la preţuri promoţionale pentru această perioadă, astfel că şi numărul de tranzacţii online înregistrate va creşte şi pe acest segment.
Prilej de a cheltui bani
Celebrarea Sfântului Valentin este privită de mulţi drept o sărbătoare creată pentru a-i face pe oameni să scoată bani din buzunar. Americanii, de exemplu, au cheltuit anul trecut circa 17 miliarde de dolari pentru a cumpăra flori, inimioare sau îngeraşi.
Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi, în medie, de tinerii cu vârsta între 25 şi 34 de ani. Aceştia au alocat pentru cumpărăturile de Sfântul Valentin circa 160 de dolari, în vreme ce tinerii cu vârsta între 18 şi 24 de ani au cheltuit, în medie, aproximativ 145 de dolari. Persoanele cu vârsta între 55 şi 64 de ani au cheltuit 110 dolari.
Anul acesta, cuplurile nu vor scoate mai multe de 130 de dolari din buzunar pentru a-şi face mici atenţii, potrivit unui studiu realizat de Federaţia Naţională a Comercianţilor din SUA. Astfel, americanii vor cheltui de Sfântul Valentin circa 14,1 miliarde de dolari. Bărbaţii vor da mai mulţi bani pentru a le face o bucurie partenerelor. Astfel, ei ar putea cheltui în medie, peste 135 de dolari, în vreme ce femeile vor cheltui puţin peste 72 de dolari.
Şi preferinţele s-au schimbat. În locul inimioarelor şi al îngeraşilor, americanii vor cumpăra lucruri mai practice, cum sunt hainele.