Traian Băsescu: "Salvam Titanicul în condiţiile tehnologiei de atunci, doar cu măsuri stricte de veghe"

Într-un interviu acordat revistei Kamikaze, preşedintele suspendat Traian Băsescu a explicat cum ar fi reuşit să salveze Titanicul de la dezastru, dacă ar fi fost căpitanul vasului.

Preşedintele Băsescu afirmă, în interviul pentru Kamikaze, că ar fi evitat catastrofa "în condiţiile tehnologiei de atunci, doar cu măsuri stricte de veghe": Reporter: V-am tot auzit lăudându-vă că la bază sunteţi comandant de navă. Bun, dacă eraţi comandantul Titanicului, reuşeaţi să faceţi ceva ca să nu se scufunde? Traian Băsescu (râde): Să ştii că m-am gândit, şi pot să-ţi spun că ştiu sigur că, dacă eram eu comandantul Titanicului, nu s-ar fi scufundat. Nu mă laud că sunt comandant, eu sunt comandant. Unii se laudă cu masterate şi doctorate inventate, eu chiar sunt comandant. Rep.: Haideţi, domnul preşedinte, să fim serioşi, ce puteaţi face pe Titanic? T.B.: Uite ce făceam: Pe Oceanul Atlantic, unde ştii că sunt gheţari, nu te duci cu capul înainte şi în primul rând respecţi regulamentul. În zonele riscante comandantul trebuie să fie pe comandă, iar zona de gheţuri îl obligă pe comandant la aşa ceva. Comandantul Titanicului era, din păcate, la un bal. Am comandat nave la traversarea Atlanticului şi ştiu ce spun. În primul rând, nu ştiu dacă tu cunoşti, dar pe ocean drumul cel mai scurt nu e cel în linie dreaptă, ci un drum pe ortodromă, în curbă. Din acest motiv nici acum nu pot fi bătut la trigonometrie sferică. Rep.: Cum naiba, drumul cel mai scurt e în curbă? T.B.: Vezi, bănuiam eu că tu îţi închipui că pământul e cubic, când el are o altă formă, e sferic de fapt. Fiind pământul rotund, nu se navighează niciodată în linie dreaptă, pentru că n-ar fi drumul cel mai scurt. Ce aş fi făcut în condiţiile alea? Eu nu ştiu dacă ei aveau pe Titanic dotarea tehnică de pe Biruinţa, probabil că nu aveau radar performant cum a avut nava mea. Şi atunci făceam asta: puneam veghe în permanenţă la prora navei, în tribord şi în babord, deci în faţa, în dreapta şi în stânga navei. Rep.: Adică să depisteze gheţarii ochiometric oamenii ăia puşi de veghe? Păi parcă era noapte la momentul tragediei, deci nu vă folosea veghea cu privirea ageră… T.B.: Ba da. Pentru că tu nu mai ştii un lucru. De la distanţă destul de mare poţi simţi prezenţa unui gheţar pentru că scade temperatura mult sub limite normale. Omul de veghe ar fi primit ordin să-mi raporteze dacă simte scăderea temperaturii, pentru că simţi cum îţi îngheaţă obrajii şi mâinile. Rep.: Şi dacă avea veghea ceva luat la bord, un uischian şi era încins la faţă, nu mai simţea gheţarul în obraji… T.B.: Eee, nu, presupunem că personalul naviga în condiţii de responsabilitate. Bun, eu aş fi fost pe punte, simţeam şi eu imediat răcoarea neobişnuită, verificam termometrele de punte şi decideam să facem un ocol. Salvam Titanicul în condiţiile tehnologiei de atunci, doar cu măsuri stricte de veghe. Citiţi continuare interviului pe Kamikaze.ro