Traian Băsescu: Pot oricând să-mi justific averea

Președintele Traian Băsescu a vorbit azi din nou despre confiscarea averilor dobândite ilegal. El a afirmat că cei care și-au dobândit legal averea nu au de ce să se teamă de această propunere și s-a arătat dispus să explice cum și-a dobândit averea. "Eu aş fi oricând disponibil să prezint provenienţa averii mele pentru că toţi suntem obligaţi să răspundem organismelor statului", a spus azi Traian Băsescu într-o emisiune la Radio România Actualități.

Președintele Românie Traian Băsescu a pledat azi pentru introducerea prin lege a răspunderii  judecătorilor și procurorilor deoarece se petrec foarte multe abuzuri și erori judiciare pentru care nu răspunde nimeni iar statul român plătește amenzi la CEDO. "Prea multe verdicte eronate", a afirmat șeful statului azi la radioul public. Iată cele mai importante declarații ale șefului statului făcute azi la RRA:

  • Voi transmite la parlament textul proiectului de modificare a Constituției.
  • Decizia CC este obligatorie, chiar dacă discutăm de un proiect de lege şi nu de o lege care a trecut prin Parlament. O variantă ar fi să revzuiesc textul proiectului şi să revin la CC sau să transmit şi decizia CC şi proiectul şi avizul consiliului legislativ la parlament. Optez pentru varianta în care las Parlamentului libertatea să aducă reformulări.
  • Bulgaria a emis o lege prin care rezolvă problema averilor ilicite
  • Trebuie găsită o reformulare care să pună în valoarea decizia din 2005 a JAI, pentru că altfel România va avea o mare problemă politică în relaţia cu UE.  Decizia JAI din 2005 vizează confiscarea averilor ilicite în mod extins și la rudele pe numele cărora și-au mutat averile cei aflați în anchete.
  • Pot oricând să explic modul cum mi-am dobândit averea.
  • singurii care nu au nici un fel de răspundere pentru proasta gestionare a activității lor sunt judecătorii și procurorii.
  • Statul român nu mai poate să plătească corupția și incompetența judecătorilor.
  • În momentul de faţă puterea judecătorească nu are niciun fel de răspundere, chiar pentru erori. Şi vă dau exemplu la ceea ce ni se întâmplă la CEDO, unde România pierde proces după proces datorită judecăţii strâmbe, incorecte, de multe ori sau a lipsei de judecată într-un timp rezonabil a plângerilor cetăţenilor.
  • Statul român tot plăteşte ceea ce nu fac judecătorii sau ceea ce fac prost. Este timpul ca această putere să fie responsabilizată, pentru că puterea executivă plăteşte, este fluierată peste tot când greşeşte, puterea legislativă, parlamentarii plătesc ori de câte ori fac greşeli.
  • Singurii care nu au niciun fel de răspundere pentru proasta gestionare a activităţii lor sunt judecătorii şi procurorii.
  • Eu nu vreau să deschid o cutie a Pandorei, abordând acest subiect, dar trebuie să recunoaştem că în unele cazuri am văzut prea mulţi oameni duşi la arestare, după care nu s-a mai întâmplat nimic, nici măcar nu s-au mai înaintat dosarele către instanţă la mulţi dintre cei care, la cererea procurorilor, au fost arestaţi 30 de zile, 60 de zile.
  • Nu vreau ca statul român să devină un stat polițienesc doar pentru că un procuror incompetent cere arestarea și pe urmă nu se mai întâmplă nimic în dosar. Și procurorii trebuie să răspundă.
  • România e unul dintre cei mai mari plătitori la CEDO şi după Rusia suntem a doua ţară ca şi contribuţie la CEDO. Sunt prea mulţi arestaţi degeaba şi prea multe verdicte eronate.

  • Când statul român este amendat la CEDO, nu e amendat judecătorul. Aceste daune trebuie să se răsfrângă asupra doamnei sau domnului judecător. Trebuie să fim responsabili când ne numim judecători. Dacă această lege va trece, va trebui să stabiliească și răspunderea judecătorilor. Prea mulți arestați degeaba, prea multe verdicte eronate.

  • Modificarea Constituţiei ţine de asigurarea stabilităţii politice.
  • Avem o Constituţie bună în principiile ei. Ea suferă de neclariităţi.
  • Ţinta noastră trebuie să fie o datorie publică atât de mică cât se poate. 605 din PIB este ținta maximă stabilită prin tratatul de la Mastricht. Foarte multe state nu au respectat această regulă.
  • Măsuri de austeritate cum am luat noi trebuie să ia Grecia, a luat Spania, ia Italia, a luat deja Marea Britanie.
  • Acesta este un lucru învățat din criza economică mondială. Nimeni nu va mai trăi pe bani viitori. Vor reuși doar acele națiuni care se susțin pe banii pe care îi produc.
  • În Constituție propun să stabilim un deficit maxim de 3%, și acesta doar pentru investiții. Trebuie să învățăm să trăim din banii pe care îi producem, nu din bani împrumutați, pentru că pentru aceștia plătim dobândă.
  • Voi vorbi cu parlamentarii, cu grupurile, cu comisia de revizuire a Cosntituției, mă voi bate pentru toate propunerile de modificare a Constituției.
  • Cu revizuirea Constituției am următoarea problemă: coaliția nu are suficiente voturi să teracă modificările. Atunci încerc să găsesc niște puncte comune, de compromis cu opoziția c să susțină și ei modificarea constituției
  • Am încercat să găsesc compromisul cu USL arătându-mă de acord cu propunerea lor de a exista două camere ale parlamentului. Am propus doar ca a doua cameră să nu fie una decizională, ci să fie una a reprezentanților regiunilor.
  • Sunt dispus la un compromis care să ducă lucrurile mai departe. Dacă văd că nu pot obține numărul de voturi va trebui să discut cu opoziția și să găsesc o soluție ca revizuirea să treacă de parlament și să ajungă la referendum. Sunt dispus la un compromis, trebuie să găsesc o soluție.
  • DESPRE REOGANIZAREA ADMINISTRATIVĂ. Cele opt județe au fost propuse pe criteriul conturului zonelor de dezvoltare economică, zone stabilite de studii profunde finanțate de UE și făcute cu cercetători români.
  • Reorganizarea înseamnă debirocratizarea.
  • Atribuțiile actualelor consilii județene vor fi transmise la comune.
  • Unul dintre cele două mari costuri ale statului român este cu funcționarea proprie. Salariile cu funcționarii statului au reprezentat 25,7% din buget. Cheltuielile materiale - lumină, apă, încălzire - cu funcționarii statului au reprezenta 17,4% din veniturile bugetului de stat.
  • Avem acest exces de birocrație și corupție. A venit timpul să dimnuăm statulu. ne trebuie un stat cât mai ieftin și cu cât mai puține prerogative în viața cetățeanului.
  • Marea problemă e în mediul rural. În ultimi 20 de ani s-au înființat sute de comune, prin spargerea altor comune. Unele sunt neviabile. nu s epot susține
  • După reorganziarea la nivel județean, în cele opt mari județe, una din primele sarcini va trebui să fie analiza de viabilitate a comunelor și să trecem la o comasare astfel încât să se ajugă ca aceste comune să se poată susține din taxe și impozite, și pentru cheltuielile lor dar și pentru dezvoltarea lor economică. Avem prea multe comune unde trebuie să dăm direct bani de la guvern.
  • Am văzut speculații cum că aș vrea să comasez comune cu maghiari cu comune cu populație românească. Nu sunt corecte.
  • Am avut discuţii multe cu dânşii (liderii UDMR - n.r.). Au şi propuneri aberante, au şi propuneri care pot fi discutate. Ce vreau să ştiţi însă: eu nu sunt unul dintre politicienii care se sperie că pleacă ungurii din România cu judeţul Harghita sau Covasna în spate şi-l duc drept la Budapesta, n-am complexul ăsta, şi nici nu-mi construiesc un postament politic din demogogia ieftină.
  • Eu merg des în ungurime și cunosc oamenii.
  • Consider că ar fi un mare rateu dacă PDL n-ar accepta un compromis, sacrificând reorganizarea şi subţierea aparatului de stat. Noi trebuie să avem ca proiecţie diminuarea statului, pentru că statul e 'încurcă lume'
  • Este a doua zi consecutiv când vorbesc de nevoia unui compromis. Sigur că trebuie să privim spre soluţia unui compromis, pentru că şi o lege care să aerisească România de toată birocraţia şi corupţia judeţeană este o lege care trebuie să treacă prin Parlament, care are nevoie de jumătate plus unu din parlamentari. Ori, în alianţă există UDMR-ul. Trebuie să vedem
  • Azi am promulgat legea pentru alegerea primarilor într-un singur tur. Am avut rezerve dar am văzut că toate partidele mi-au cerut să o promul. E problema lor.
  • Reorganizarea nu va costa mult. Pe o primă analiză, reducerea cheltuielilor va fi de 100 de milioane de euro pe an. Cu acești bani construiești 25 de km de autostradă, dacă e la șes.
  • Ieri opoziția mi-a cerut un guvern de tehnocrați și alegeri anticipate. Asta ar fi însemnat pentru oricine poate să citească în Constituție cinci luni de instabilitate.
  • Cei doi care au fost ieri la mine (Ponta și Antonescu -n.r.) au fost deconcentranți în lipsa de inteligență și maturitate ca să ceară cinci luni de instabilitate.
  • Nu gândesc la fel ca Kelemen Hunor. Eu spun că în orice e posibil în limita responsabilului. N-aș vedea nici un partid din coaliție pe motivații naționaliste, pe probleme etnice să arunce țara în instabilitate politică. Nu ne trebuie instabilitate. Acum e vital să continuăm procesele atât de greu plătite de români anul trecut.
  • Ce facem dacă în 20 de județe oamenii sunt de acord cu desființarea jduețelor, iar în 20 nu sunt? Nu, aici e vorba de o nouă lege de reorganizare a teritoriului.
  • Traian Băsescu vorbește despre:
  • reorganizarea administrativ-teritorială.
  • revizuirea Constituției.
  • concluziile consultărilor de la Cotroceni.

Președintele Traian Băsescu a reluat ieri la consultările cu partidele politice ideea revizuirii Constituției în sensul introducerii posibilității ca averile dobândite ilegal să poată fi contestate. Rămâi pe evz.ro pentru a afla cele mai importante declarații ale șefului statului.