Șapte oameni și-au pierdut viața după ce elicopterul s-a prăbușit la scurt timp de la decolare. Misiunea a fost inițial aprobată în ciuda condițiilor meteo severe. A urmat apoi un haos general, o serie de mesaje contradictorii, iar în final un ordin dat mult prea tarziu.
O jumătate de oră de bâlbâieli, mesaje și ordine contractorii a dus la moartea a șapte militari în tragedia aviatică din Constanța. Jurnaliștii de la Recorder au obținut mai multe documente, care arată haosul din acea seară.
Parchetul de lângă Tribunalul Militar București a anunțat că un dosar penal pentru neluarea și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și ucidere din culpă a fost deschis în acest caz. Nicio persoană nu a fost pusă deocamdată sub acuzare. Potrivit actelor din dosar, generalii care au luat deciziile în acea seară nu au fost încă audiați.
Totul a început în 2 martie la ora 19.54 când o aeronavă MiG-21 LanceR a dispărut de pe radar. La ora 20.00 Comandamentul Componente Aeriene (CCA) transmite starea de alertă, iar pilotul elicopterului, Florin Bogdan era mobilizat împreună cu alți șase militari pentru a porni într-o misiune de căutare și salvare.
La ora 20:02 comandorul Jerard Stoica, șeful operații curente tura 1 de la Comandamentul Componente Aeriene, îi raportează generalului Valerică Vrăjescu, locțiitor al șefului Statului Major al Forțelor Aeriene (SMFA), că MiG-ul a dispărut de pe radar și că elicopterul este pregătit să plece în misiune. Acesta îi ordonă să raporteze mai sus, la șeful Statului Major, generalul Viorel Pană.
Americanii au refuzat să decoleze
La ora 20.05 este transmisă o avertizate meteo de ninsori. Potrivit relatărilor locotenentului comandor Stoian Daniela, meteorolog militar, în direcția N-NV, la o distanță de 20-30 km, existau condiții de givraj sever, aceasta fiind direcția în care urma să se deplaseze elicopterul.
În același timp se solicită și ajutorul unui elicopter american. Militarii acceptă inițială misiunea, dar se răzgândesc câteva minute mai târziu din cauza condițiilor meteo.
„La 20.10 am sunat la TWR MK (n.r. – turnul de control Mihail Kogălniceanu), am vorbit cu maistrul militar Luca și l-am întrebat dacă avem informații noi de la elicopterul american, acesta răspunzându-mi că echipajul nu poate să ne ajute pentru că după capătul de nord al pistei de aterizare vizibilitatea este foarte proastă și nu se duce”, potrivit unnui extras din nota explicativă a lui Jerard Stoica, șef de operațiuni curente la Comandamentul Componente Aeriene.
Ordinul a venit prea târziu
La ora 20.13, Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene (SMFA) este informat că echipajul așteaptă să plece în misiune, dar condițiile meteo sunt nefavorabile. Pană nu ia în calcul să anuleze sau să amâne decolarea. Lasă însă să cadă responsabilitatea asupra echipajului. „La cea mai mică îndoială de siguranță, să se întoarcă”, este mesajul generalului Pană.
La ora 20:16 comandorul Jerard Stoica transmite către turnul de control aprobarea privind decolarea elicopterului din partea generalului Viorel Pană, adăugând recomandările acestuia, dar cu alte cuvinte: „Nu ne hazardăm. Dacă sunt condiții proaste, nu insistăm”.
La ora 20:20 maistrul militar Luca Valentin, de la turnul de control, intră în legătură cu pilotul Florin Bogdan. Îi transmite coordonatele geografice unde ar trebui să caute MiG-ul prăbușit, dar nu și mesajul clar al șefului Aviației Române. Nu spune decât „Procedați cu grijă!”.
La ora 20:21 elicopterul de salvare decolează în ciuda condițiilor meteo nefavorabile. În același timp, Jerard Stoica discută din nou cu generalul Valerică Vrăjescu despre condițiile meteo, iar acesta ordonă anularea misiunii.
În mod surprinzător acest ordin nu ajunge rapid la turnul de control. Câteva minute mai târziu, elicopterul începe să piardă altitudine, iar în final se prăbușește protrivit Recorder.