Toată lumea cunoaște Toyota drept un gigant al industriei auto. Compania niponă a pornit însă în lumea afacerilor cu un război de țesut, în urmă cu peste un secol.
Toyota este creația inginerului japonez Sakichi Toyoda, care a realizat prima mașină de țesut mecanică din Japonia în 1897. Toyoda, un inventator și antreprenor japonez cunoscut, a obținut 84 de brevete dezvoltând 35 de modele de mașini de țesut. În 1918 a înființat Toyoda Spinning and Weaving pentru a produce fire pentru mașinile sale.
În 1926, a creat Toyoda Automatic Loom Works (acum Loom Works) pentru a se concentra pe fabricarea mașinilor de țesut. La începutul anilor '30, a vândut drepturile de brevet pentru mașina sa G-Type în alte țări, cu excepția Japoniei, Chinei și Statelor Unite, fraților Platt din Marea Britanie pentru suma de 100.000 de yeni.
Primul automobil Toyota
Sakichi Toyoda i-a dat suma obținută fiului său, Kiichiro, care a investit-o în cercetări în domeniul automobilelor. În 1933, Kiichiro a fondat ceea ce a devenit ulterior Toyota Motor Corporation ca o divizie a Toyoda Automatic Loom Work. Primul său automobil de producție, sedanul Model AA, a fost lansat în 1936. Conținea piese de la Chrysler, Ford și Chevrolet,
Anul următor, divizia a fost încorporată ca Toyota Motor Company, condusă de Kiichiro și a lansat primul său camion. Toyota a înființat ulterior mai multe companii asociate, precum Toyoda Machine Works (1941) și Toyota Auto Body (1945).
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, compania a suspendat producția de automobile și s-a concentrat pe camioane. Confruntată cu instalații distruse, compania nu a reluat producția de automobile până în 1947, când a lansat Modelul SA.
După Al Doilea Război Mondial, focusul Loom Works s-a schimbat treptat de la mașinile de textile la automobile. Un procentaj tot mai mare din activitățile sale implică lucrări pentru Toyota, care deține mai bine de 20% din acțiunile Loom Works.
Modelul american
În anii 1950, fabricile de producție de automobile ale Toyota au fost din nou în plină funcțiune. Pentru a-și crește competitivitatea, compania a început un studiu atent al producătorilor auto americani, datorită superiorității tehnice și economice a SUA.
Executivii Toyota au vizitat instalațiile de producție ale corporațiilor, inclusiv Ford Motor Company, pentru a observa cele mai recente tehnologii de fabricare a automobilelor. Odată întorși în țară, le-au implementat în propriile instalații, ceea ce a dus la o creștere aproape imediată a eficienței.
În 1957 a fost înființată Toyota Motor Sales USA. Anul următor, compania a lansat sedanul Toyopet, primul său model comercializat în Statele Unite. A fost primit prost din cauza prețului său ridicat și a lipsei de putere. În 1965, Toyopet, complet redesenat pentru șoferii americani și a fost relansat sub numele de Toyota Corona. A fost primul mare succes al companiei în Statele Unite.
Corola, un hit pe piața americană
În anii '60 și '70, compania s-a extins într-un ritm rapid. Japonezii au început să exporte un număr tot mai mare de automobile pe piețele internaționale. Toyota a achiziționat companii precum Hino Motors (1966), un producător de autobuze și camioane mari; Nippondenso Company, un producător de componente electrice pentru automobile, și Daihatsu Motor Company(1967).
Timp de câteva decenii, Toyota a fost cel mai mare producător de automobile din Japonia. Compania a continuat să prospere și pe piața americană.
Brandul japonez a câștigat reputație pentru vehiculele sale cu cost scăzut, eficiente din punct de vedere al consumului de carburant și fiabile. Emblematic în acest sens este modelul Corolla, lansat în Statele Unite în 1968.
Primul automobil hibrid din lume
Compania a preluat numele actual în 1982, când Toyota Motor Company a fuzionat cu Toyota Motor Sales Company. Doi ani mai târziu, Toyota a făcut echipă cu General Motors Corporation pentru crearea New United Motor Manufacturing. Fabrica de producție cu dublă marcă din California a început producția în SUA în 1986.
Totyota a experimentat o creștere semnificativă până în secolul XXI, cu inovații precum marca sa de lux, Lexus (1989). Dar și primul vehicul hibrid produs în masă din lume, Prius (1997). În 1999, Toyota a fost listată atât la Bursa de Valori din Londra, cât și la Bursa de Valori din New York.
La începutul mileniului, compania a continuat să se extindă pe piețe noi. A vizat în mod special cumpărătorii mai tineri cu lansarea mărcii sale Scion (2003). A urmat primul vehicul hibrid de lux din lume, Lexus RX 400h (2005).
Ani dificili pentru japonezi
Toyota s-a confruntat ulterior cu provocări financiare semnificative. Vânzările au intrat în scădere drastică ca urmare a crizei financiare globale din 2008.
A urmat în 2010 chemarea în service a mai mult de opt milioane de vehicule. Evenimentul a suspendat temporar producția și vânzările mai multor modele de top.
Începând cu 2014, milioane de vehicule fabricate de Toyota și de alte companii auto au fost retrase de către autoritățile de reglementare din Statele Unite. Motivul a fost reprezentat de posibilele defecțiuni ale airbagurilor produse de furnizorul japonez Takata. Verificarea a fost „cea mai mare și mai complexă chemare în service de siguranță din istoria SUA”, conform Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi.
Astăzi, Toyota are fabrici de asamblare și distribuitori în numeroase țări. În plus față de produsele auto, subsidiarele sale produc materiale din cauciuc și plută, oțel, rășini sintetice, războaie de țesut automate și bunuri din bumbac și lână. Altele se ocupă cu imobiliare, unități de locuințe prefabricate și importul și exportul de materii prime, conform britannica.
În prezent, Toyota are o capitalizare de piață de aproape 261 de miliarde de dolari și este cotată drept a 38-a cea mai valoroasă companie din lume.