Tot mai multe „bombe pe roți” merg pe drumurile României

Numărul autoturismelor mai vechi de zece ani, care se află în circulație în țara noastră, crește în loc să scadă. Cauzele țin atât de lipsa posibilităților financiare ale românilor, cât și de inefi ciența programelor guvernamentale de stimulare a înnoirii parcului auto.

Aproape șase din zece mașini care circulă pe drumurile țării sunt mai vechi de zece ani. Din totalul de 4,9 milioane de autoturisme aflate în circulație la finele anului trecut, 2,75 milioane au o vechime de cel puțin 11 ani. Dintre acestea, aproape 800.000 circulă de mai bine de 20 de ani, conform cifrelor publicate recent de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Un alt lucru îngrijorător este că numărul automobilelor cu vechime cuprinsă între 11 și 15 ani a crescut cu 8,2% în ultimul an, de două ori mai repede decât piața, care a marcat un avans de 4,5%.

Cauzele pentru care avem în circulație tot mai multe autoturisme vechi, care de multe ori pun în pericol siguranța rutieră, sunt multiple. În primul rând, timbrul de mediu care a înlocuit taxa de poluare a diminuat costurile de înmatriculare a mașinilor second-hand, descurajând achiziția de automobile noi.

Programul Rabla nu mai face minuni

În plus, și Programul Rabla și-a epuizat forțele, susțin cunoscătorii pieței. „România este țara care a ținut cel mai mult timp acest program, care este un fel de «dopaj». În alte țări a durat unul-trei ani, pentru a ajuta la creșterea pieței auto pe timp de criză, așa că nu mai putem aștepta minuni de la el”, afirmă, pentru EVZ, Dan Vardie, președintele organizației europene Autobest și editor al revistei Auto Pro.

Și Brent Valmar, vicepreședintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, declara, la finele lunii ianuarie, la o conferință de presă, că „Programul Rabla și-a atins limitele. A introdus distorsiuni și așteptare în piață și a venit momentul să tratăm piața și mecanismele de autocontrol ale acesteia curespect și să lăsăm piața să se dezvolte singură”.

Totuși, acest program guvernamental va funcționa și în 2015, urmând să fie lansat în luna martie. Valoarea unui tichet va fi de 6.500 de lei pentru casarea unei mașini mai vechi de opt ani.

Prima Mașină a început cu stângul

După câteva luni de discuții, Guvernul a anunțat, în sfârșit, condițiile pentru accesarea unor împrumuturi, așa-zis ieftine pentru achiziția de autoturisme în cadrul programului „Prima Mașină”. Însă, acesta prevede ca statul să acorde garanții doar pentru jumătate din dobânda aferentă creditului, pentru cealaltă jumătate fiind necesare garanții din partea clientului băncii. „Programul Prima Mașină nu va fi inutil, dar nu va duce piața într-o formă extraordinară”, comentează Dan Vardie.

Acesta mai spune că numeroși români, din cauza lipsei banilor, preferă să achiziționeze autoturisme la mâna a doua, aduse din afară, fără să ia în calcul și costurile de întreținere precum carburantul, asigurările, taxele, reviziile și reparațiile.

Pe de altă parte, menționează președintele Autobest, un autoturism nou prezentat în showroom cu 20.000 de euro poate ajunge la un preț final de 50.000 de euro, după ce este configurat, fapt ce îi descurajează pe români să investească într-o mașină nouă.

Ce riscuri implică o mașină veche

Starea unui autoturism mai vechi de zece ani depinde foarte mult de modul în care a fost păstrat, afirmă reprezentanții service- urilor auto. Astfel, conform acestora, riscurile sunt foarte mari în cazul automobilelor mai vechi de zece ani care au trecut pe la revizie mai rar decât perioada recomandată de producător și în cazul celor care au fost reparate cu piese de schimb de proastă calitate. „Un asemenea autoturism poate avea probleme la sistemul de frânare, de articulație sau la cel de direcție, iar caroseria poate fi corodată”, ne-a explicat Alexandru Iacobescu, recepționer mecanică-electrică la Concept Car Service, din București. Conform acestuia, majoritatea românilor, din cauza constrângerilor financiare, preferă să repare mașina cu piese ieftine, aftermarket. De altfel, o reparație capitală cu piese de calitate poate costa dublu față de una cu piese ieftine, mai spune acesta. În plus, Dan Vardie citează un studiu de piață potrivit căruia peste 80% dintre mașinile rulate aduse din afară și vândute în România „sunt cu kilometrajul dat pest cap”, cei interesați având „opt șanse din zece să fie țepuiți” când le cumpără.