Pe o piaţă internaţională a modei dominată de rusoaice şi de brazilience, fotomodelele din România fac faţă cu brio concurenţei acerbe.
Fie că se încadrează în tiparul femeii „şnur“ sau al femeii fatale, voluptoase, frumuseţile autohtone reuşesc să se impună pe podiumurile internaţionale de modă şi intră într-un circuit dinamic, în care standardele se schimbă de la o zi la alta. Sunt plătite pentru a îmbrăca cele mai luxoase haine, călătoresc în cele mai frumoase oraşe ale lumii, apar pe coperţ ile unor cunoscute reviste şi au în cercul de prieteni vedete din lumea sportului, a muzicii sau a filmului.
Pe cont propriu
Până la împlinirea vârstei de 25 de ani, pe lângă celebritate, unele fete strâng în contul bancar mici averi, de pe urma cărora pot duce un trai liniştit ani buni după ce lasă în urmă cariera de fotomodel. Însă nu toate ajung la un asemenea nivel de confort. „Este complicat să fii model de top, pentru că trebuie să întruneşti nişte cerinţe complexe, în afară de standardele fizice necesare. Atunci când merg să muncească în străinătate, fotomodelele trebuie să se adapteze la un stil de viaţă cu totul nou, în care se lovesc de aspecte cu care nu sunt obişnuite. La vârste fragede, trebuie să înveţe să facă faţă unui regim de stres nemaiîntâlnit, care presupune participarea la nenumărate castinguri pe zi şi administrarea unui buget din care să se întreţină“, afirmă Alin Gălăţescu, critic de modă şi cunoscător al acestui fenomen.
Majorat pe podium
Succesiunea unor asemenea evenimente vine la o vârstă fragedă, când încă fetele sunt adolescente şi încă neobiş nuite cu un asemenea stil de viaţă. „Dacă până la vârsta de 18 ani nu eşti în circuit, nu mai poţi face performanţă. Este ca în sport. E un sistem complex, dar frumos“, adaugă Alin Gălăţescu.
Catrinel Menghia, Diana Dondoe, Diana Moldovan, Elena Băguci sau Andreea Diaconu sunt câteva dintre cele mai reprezentative fotomodele care au reuşit să se impună în circuitul internaţ ional al modei, după ce au fost descoperite pe plan intern de diferite agenţii de modelling.
În elita fotomodelelor din România care au reşit să cucerească podiumurile internaţionale se mai numără Elena Băguci, Mădălina Ghenea, Alexandra Şandor, Daniela Mârzac, Silvia Giurcă, toate de la MRA Models, prima agenţie de fotomodele înfiinţată în România, sau Mădălina Draghici (Best Models) şi Andreea Teodorescu (Yes Models)
Frumoasa ieşeancă este un alt nume care a devenit celebru în lumea modei. A fost descoperită la 16 ani de Alin Gălă- ţescu, cel care i-a prezentat-o ulterior lui Liviu Ionescu, preşedintele MRA Models, una dintre cele mai mari agenţii de fotomodele din România. Datorită calităţilor fizice remarcabile, Catrinel le-a atras rapid atenţia celor de peste hotare, primind astfel oferta de a semna un contract cu firma de lenjerie Emporio Armani. S-a mutat la Milano, unde a devenit unul dintre cele mai solicitate fotomodele pentru campaniile care promovează articole de lenjerie intimă. Bruno Manetti, Cotton Club, Triumph, Club Neuf, Truworths, dar şi I.D. Sarrieri (România) sunt doar câteva dintre cele mai cunoscute companii a căror imagine a fost Catrinel. Una dintre performanţele frumoasei moldovence este apariţia pe coperta revistei „Sports Illustrated“, fiind prima româncă solicitată să pozeze pentru celebra publicaţie. „Iubesc să pozez! Iubesc la nebunie această muncă! Pentru mine reprezintă o activitate ideală. Nu mă văd făcând altceva“, declara Catrinel într-un interviu. În prezent, trăieşte la Milano, alături de soţul său, impresarul de fotbal Massimo Brambati, pe care l-a cunoscut la vila creatorului de modă Giorgio Armani.
Emigrantă la 5 ani
Născută în România în 1982, a emigrat cu părinţii în Canada la vârsta de 5 ani, iar în prezent, este unul dintre cel mai bine cotate manechine din lume. Parcursul său a fost unul atipic. Fără să fie vreo frumuseţe răpitoare, Irina a ales la 17 ani meseria de fotomodel pentru a-şi putea plăti chiria. Responsabilă pentru evoluţia uimitoare a Irinei este Kate Moss, cea care i-a oferit şansa de a figura pe coperta ediţiei franceze a „Vogue“. După această reuşită, Irina Lăzăreanu a fost curtată de designerii de top pentru a le prezenta colecţiile sau pentru campanii publicitare. Chanel, Balenciaga, Alexander McQueen, Anna Sui, Lanvin, Versace sunt câteva dintre numele care şi-au dorit-o pe Irina pentru a le promova produsele. Fotomodelul de origine română se situează în prezent pe locul zece în topul celor mai bune fotomodele din lume, potrivit site-ului Models.com. Imaginea sa este atipică. Nu se încadrează în tiparele obişnuite ale frumuseţii, se îmbracă în stilul hippie al anilor ’60-’70 şi este apreciată pentru stilul său personal de majoritatea criticilor de modă. A făcut parte din anturajul trupei lui Pete Doherty, fostul iubit al celebrei Kate Moss şi, în prezent, colaborează cu fiul lui John Lennon Sean, cu care intenţionează să scoată un album de duete.
Vedetă la 19 ani
La doi ani de la lansarea în lumea modei, tânăra în vârstă de 21 de ani este una dintre cele mai apreciate apariţii de pe podiumurile internaţionale şi calcă pe urmele Dianei Dondoe, figurând în topul celor mai bune zece debutante realizat de site-ul Models.com. A fost descoperită de agenţia Yes Models în vara anului 2006 şi, la câteva luni de la lansare, apărea pe prima pagină a revistei „Vogue Italia“, după care au urmat ediţiile din Germania şi din Rusia. Printre performanţele sale se numără defilări pentru Jill Sander, Kenzo, Louis Vuitton, Miu Miu, Rebecca Taylor, Sue Stemp, Undercover, Barbara Bui, Chacharel, Isabel Marant, Gucci, Lanvin, Marc Jacobs sau Chanel. Toamna trecută, Diana Moldovan a fost cooptată în echipa de fotomodele care au asigurat campaniile publicitare pentru celebrul lanţ de magazine TopShop, a căror protagonistă principală este Kate Moss. Colaborarea s-a prelungit şi în acest sezon, iar, în prezent, Diana se află la Londra pentru noi şedinţe foto alături de Kate Moss şi alte top-modele.
Editorial în „Vogue“
S-a născut la Craiova pe 22 decembrie 1982 şi este una dintre cel mai bine cotate fotomodele românce la ora actuală. Diana a fost descoperită de celebra căutătoare de talente Giani Portman, cea care i-a facilitat accesul în lumea modei la Milano. În scurt timp, românca a fost preferată de cele mai cunoscute case de modă din lume, devenind un fotomodel foarte apreciat. A defilat pe podiumurile de modă pentru Balenciaga, Prada, Miu Miu, Ungaro, Sonia Rykiel, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Zac Posen sau Donna Karan şi a fost aleasă pentru a poza în prestigiosul calendar Pirelli, în care apar cele mai bune fotomodele ale lumii. De asemenea, chipul său a putut fi admirat pe coperţile unor prestigioase publicaţii, cum ar fi „Vogue“, „Grazia“, „Numero“ sau „Elle“. Odată cu creşterea notorietăţ ii, a crescut şi contul din bancă, Diana reuşind să strângă o sumă impresionantă din multitudinea de contracte avantajoase pe care le-a încheiat. A fost imaginea Chanel, divizia accesorii, şi a fost preferata caselor de modă Donna Karan, Oscar de la Renta, Moschino, La Perla şi Jean Paul Gaultier. Luna aceasta a fost solicitată să fie protagonista unui editorial în revista „Vogue“, ediţia spaniolă. În clasamentul celor mai bune 50 de fotomodele din lume, realizat de site-ul Models.com, Diana ocupă locul 22. În prezent, locuieşte la New York alături de iubitul său.
PE ALESE
Frumuseţi şatene, blonde şi brunete
Cei mai importanţi căutători de talente de pe piaţa modei nu ocolesc niciodată România atunci când e vorba să recruteze fete noi pentru campanii internaţionale. Cu ce se diferenţiază manechinele din România faţă de cele din alte ţări? Liviu Ionescu, preşedintele MRA, prima agenţie de fotomodele din România, găseşte explicaţia în faptul că româncele se încadrează în mai multe tipologii de feţe: „Majoritatea sunt şatene cu ochi căprui, dar se pot găsi şi blonde cu ochi albaştri, precum şi brunete cu look mediteranean. Asta este o particularitate a românilor, care nu prea este regăsită la alte popoare. Modelele românce sunt serioase şi îşi fac treaba foarte corect, lucru pentru care toată lumea le apreciază. Tendinţa ultimilor ani de a promova manechine cu aspect scheletic nu mai este atât de agreată acum, mai ales datorită campaniilor care condamnă acest curent. „A reapărut o tendinţă de feminizare, având în vedere că în ultimii zece ani a predominat aspectul androgin în modelling. Măsurile modelelor încep să prindă contur şi datorită campaniilor de luptă împotriva anorexiei“, adaugă Liviu Ionescu.