Protestul transportatorilor s-a limitat, ieri, la blocarea, timp de două ore, a câtorva drumuri importate. Peste zece zile, aceștia amenință că vor ocupa toate orașele țării
Sute de mașini au circulat ieri cu viteză redusă, blocând șosele de centură și drumurile de trafic greu. Transportatorii anunță un miting de proporții pe data de 15 septembrie, când estimează că 100.000 de mașini vor manifesta împotriva scumpirii polițelor RCA. Protestul ar urma să aibă loc în toate orașele țării, potrivit Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
Aceștia cer Guvernului să intervină pentru a plafona nivelul polițelor de Răspundere Civilă Obligatorie. Executivul ar avea la dispoziție două pârghii: fie să apeleze la prevederile legii 21/1996 art. 4 privind intervenţia Guvernului în împrejurări excepţionale, fie prin legea RCA, dezbătută în prezent în Parlament. „Guvernul trebuie să dea această Ordonanță de Urgență, pe care o cerem din 17 decembrie pentru modificarea legii RCA. Nu afectăm cu nimic bugetul statului”, a declarat, ieri, Vasile Ştefănescu, președintele COTAR.
Peste 4.000 de euro, valoarea unei polițe
„Dacă acum un an o poliță de mașină de până la 3,5 tone costa 400 de lei, acum s-a ajuns la circa 700 de lei. Dacă înainte valorile erau subdimensionate, acum parcă s-a trecut în partea cealaltă”, a comentat, pentru EVZ, Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România. Pentru mașinile de capacitate mare, o poliță RCA costă și 20.000 de lei, deci peste 4.000 de euro. Un transportator care a dorit să rămână anonim ne-a declarat că „asigurătorii au cu totul alte tarife pentru străini și pentru români. Adică, dacă un transportator din Austria merge la o firmă de asigurări din aceeași țară, prezentă și în România, va avea un tarif mai bun ca o companie românească. Asta chiar dacă au același număr de accidente în trafic”. Regulile europene nu permit, în mod normal, autorităților să intervină pentru a plafona polițele RCA, deoarece piața trebuie să funcționeze liber. La sfârșitul lui 2015, când transportatorii au semnalat scumpirea RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară a reușit, totuși, să încheie un protocol cu asigurătorii, prin care să limiteze majorarea RCA la 50% față de mijlocul anului 2015. De atunci și până acum, polițele de asigurare au continuat să crească. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România susține că polițele s-au scumpit pentru că tiriștii, în special, provoacă multe daune, în medie fiecare tir fiind implicat într-un accident la circa 6 luni. Pe de altă parte, până acum, multe companii de asigurări vindeau la preț de dumping, în ideea de a atrage cotă de piață. Când companii precum Astra sau Carpatica nu au mai vândut polițe, ofertele ieftine au dispărut, iar transportatorii nu au mai avut de unde cumpăra polițe foarte ieftine.
Raport ASF privind scumpirea polițelor
Zilele trecute, Autoritatea de Supraveghere Financiară a emis un raport privind ponderea pe care o dețin în piață polițele RCA de peste 5.000, 12.000 sau 20.000 de lei. Este vorba despre polițele încheiate pentru camioane mai mari de 16 tone. Din calculele ASF a rezultat că asigurările scumpe au ajuns să acapareze tot mai mult din piață. Mai mult, au apărut chiar și prime de peste 20.000 de lei, care anul trecut nu existau. Astfel, până în iunie, polițele cu valori cuprinse între 16.000 și 20.000 de lei reprezentau doar 1%. În iulie, deja 12% din totalul polițelor aveau valori cuprinse între 16.001 și 20.000 de lei. Iar dacă la finele anului trecut nu existau polițe de peste 20.000 de lei, în iulie 2016 acestea ajunseseră deja să reprezinte 3% din piață.