Aldolescenții din Timișoara, altă dată oaia neagră a unităților de învățământ gimnazial au devenit astăzi elev model ai școlilor profesionale.
Elevi care erau campioni la chiul în ciclul gimnazial au ajuns să aibă absenteism zero în şcolile profesionale duale după model german din Timişoara, pentru că sunt motivaţi prin burse şi alte facilităţi pe care li le oferă noul sistem şcolar, susţine Alina Bratu, reprezentant al unei companii germane implicate în două astfel de proiecte.
'Am constatat o schimbare majoră a elevilor, una de mentalitate; din copiii care nu mergeau la şcoală, am ajuns la absenteism zero. (...). Vor fi necesare trei generaţii de elevi pentru schimbarea mentalităţii în privinţa şcolilor duale profesionale, la noi', a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, Alina Bratu
Conform acesteia, şcoala profesională după modelul german nu este funcţională, deocamdată, la nivel naţional, dar necesitatea ei devine tot mai acută, în condiţiile în care numărul şcolilor şi al elevilor dispuşi să adere la acest sistem creşte continuu.
'Pe lângă meseriile deja consacrate în domeniu, se vor adăuga altele noi, în funcţie de cerinţele firmelor germane. Ne trebuie foarte buni meseriaşi, pentru că nu putem lucra în producţie cu absolvenţi de facultate, dar care nu au abilităţile şi cunoştinţele practice în diversele domenii. Eu am fost un foarte bun director la compania în care lucram, dar cred că eram cel mai slab contabil de acolo. Fiecare specialitate are nevoie de profesionişti', a afirmat Peter Holchmuth, preşedintele Clubului Economic German din Banat, în cadrul unei întâlniri cu presa.
Liceele Regele Ferdinand I şi I.C. Brătianu din Timişoara s-au alăturat proiectului demarat de germani în urmă cu doi ani, aici funcţionând clase ce pregătesc viitori electromecanici. Din toamnă, se vor înfiinţa noi clase, cu noi meserii, inclusiv de contabili, unde se va preda atât legislaţia românească în domeniu, cât şi cea germană, deoarece elevii vor putea lucra şi în Germania.
Peste doar câteva luni, aproape 20 de elevi ai Liceului Ferdinand vor constitui prima promoţie de învăţământ dual după model german din Timişoara, iar experienţa pozitivă din primii ani a determinat conducerea celor două instituţii de învăţământ, dar şi firmele angrenate în proiect, să continue proiectul-pilot.
În Timiş există opt mii de firme mixte active şi cinci mii de firme cu capital străin, din care circa o mie provin din Germania, cel mai puternic investitor străin din judeţ.
Înainte de 1990, două treimi din numărul total al elevilor urmau calea profesională şi doar o treime urmau un liceu teoretic sau de altă natură. După Revoluţie, proporţia s-a inversat, iar cu câţiva ani în urmă s-a desfiinţat cu totul şcoala profesională.