România a produs o surpriză cu ritmul său de creştere în trimestrul 4, din 2013, cel mai bun din ultimii cinci ani, comentează jurnaliştii de la Financial Times, într-un articol intitulat "România, tigrul Europei?".
Economia României a înregistrat o creştere de 3,5% în 2013, având unul dintre cele mai rapide rate de creştere din Europa şi cu mult peste prognoza de 2,8% făcută recent de Fondul Monetar Internaţional (FMI). În plus, inflaţia, cândva o îngrijorare serioasă, a ajuns la cel mai scăzut nivel din toate timpurile, 1,1% în ianuarie, scriu jurnaliştii de la Financial Times.
Totuşi, veştile bune despre creşterea produsului intern brut ascund câteva riscuri.
"Structura economiei nu este sustenabilă, pentru că suntem dependenţi de exporturi, iar piaţa este dominată de importuri. În plus, doar doi dintre exportatorii de top au capital românesc", ne-a precizat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri (AOAR).
Spre exemplu, industria auto, care a fost motorul de creştere a exporturilor, este dominată de companii cu capital străin. Recent, presa a vorbit despre o posibilă relocare a uzinei Dacia de la Mioveni. Oficialii Renault în România au dat, în ultimele zile, noi semnale privind problemele pe care le întâmpină în România. Carlos Ghosn, şeful Renault, a spus recent că uzina din Maroc a Dacia va fi mai competitivă decât cea locală.
"Pe clientul final nu-l interesează unde este produsă maşina", a mai precizat Ghosn.
Oficialii Renault au vorbit de lipsa infrastructurii, mai precis a accesului la coridorul IV, care le-ar uşura calea exporturilor în Europa de Vest. Oficialii companiei au informat că Dacia nu părăseşte România, dar că de starea infrastructurii depind viitoarele investiţii.
Pentru 2014, guvernul şi FMI mizează pe un avans economic de 2,2%.
CITIȚI ȘI:
- Pleacă Dacia, după 50 de ani, din România?