The Office de provincie

Clubul a reuşit să vândă o franciză la Iaşi cu un preţ comparabil cu cel al unei francize din marile lanţuri internaţionale de restaurante.

Moda restaurantelor şi cafenelelor deschise în România de companii care au plătit scump o franciză pentru a putea folosi un brand de renume a ajuns şi în lumea cluburilor.

Primul club care a reuşit să vândă o franciză este The Office, prezent în România de mai bine de zece ani. Pentru franciza crescută în România, compania care va deschide la Iaşi un club similar cu cel din Bucureşti a plătit aproximativ 100.000 de euro, iar investiţia totală se va ridica la jumătate de milion de euro.

„Valoarea pe care o are brandul este ceea ce primeşti pe ea. De ce ar lua cineva o franciză The Office? Pentru a-şi umple locul din prima“, susţine managerul clubului, Petru Berciu. Acesta a deschis deja trei localuri proprii, unul în Bucureşti, unul la Predeal şi unul sezonier pe litoral. Ideea francizării nu i-a venit peste noapte.

„Dacă pleci pe ideea să deschizi un club ca să faci bani cu el, după doi ani s-ar putea să fii deziluzionat şi să-l închizi. La noi s-a plecat pe o altă idee: să facem un brand.“, povesteşte Berciu. Nu s-a gândit încă la locuri concrete unde ar mai putea vinde franciză, însă susţine că brandul The Office s-ar putea preta pentru orice oraş mare. Profit de 200.000 de euro Capacitatea localului din Bucureşti, situat în centru, lângă Piaţa Romană, este de 350 de persoane, dar într-o seară de sâmbătă în club întră în jur de 1.200- 1.500 de persoane. Pe lângă cele 100.000 de euro pe care le-a plătit pentru a putea folosi brandul, cel care a achiziţionat franciza va putea profita de training pentru angajaţi şi management pe o perioadă de şase luni.

Petru Berciu susţine că dintr-un club precum The Office se poate obţine un profit anual de 200.000 de euro. „Veniturile vin nu numai din ceea ce se consumă. La un club la nivelul nostru, veniturile din publicitate pot să ajungă la 30% din cele totale“, susţine proprietarul clubului. O altă parte importantă din profituri vine şi din închirierea clubului pentru petreceri, mai ales în decembrie. INTERVIU Secretul de 10 ani: un cocktail şi un cubanez Petru Berciu a deschis The Office în urmă cu 10 ani. În paralel se ocupă şi de una dintre cele mai mari companii de distribuţie de băuturi alcoolice din România, BDG Impex, importatorul mărcilor Jack Daniels şi Evian. Dacă şi-ar mai deschide acum un local în Bucureşti, în niciun caz nu ar mai fi un club, ci un restaurant sau o cafenea, pentru că preferinţele consumatorilor s-au schimbat în ultimii 2-3 ani. Cum rezistă un club timp de 10 ani pe piaţă? Un ciclu de viaţă al unui bar este undeva la 2-3 ani, după care ori îl închizi, ori faci ceva pentru a începe alt ciclu. Poate să fie o schimbare în oameni. La un moment dat am schimbat tot personalul. Nu poţi să fii numărul 1 non-stop, important este să găseşti ceva cu care să-ţi fidelizezi clienţii. 

Cum vă poziţionaţi pe piaţă? Suntem un club de lux. La început am avut nişte idei de a face din clubul acesta o afacere privată. În al doilea an aveam nişte carduri pentru membri cu care, în afară că aveai prioritate la rezervarea meselor, încheiasem nişte înţelegeri cu restaurante în care aveai reduceri, închiriasem o lojă la operă şi puteai să dai telefon doar să rezervi şi să te duci oricând, însă n-au folosit-o prea mulţi. Când toată chestia aceasta a fost gratis, am avut cam 1.500 de membri, următorul an când a fost pe bani, am avut unul singur. Lumea se aşteaptă să primească orice, dar gratis, chiar şi în această categorie a oamenilor de lux. În urmă cu 10 ani, oamenii mergeau la discotecă, nu la club. Cum v-a venit ideea deschiderii unui astfel de local? Am început cu o altă afacere, de import de băuturi. La momentul acela deja importam Corona, Budweiser sau Red Bull, băuturi destul de greu de băgat în nişte localuri normale şi clasice. Toţi proprietarii le priveau cu reticenţă. Aveam bere cu lămâie şi alte sortimente. Ideea de a deschide clubul a fost în primul rând de a avea un loc unde să ne vindem băuturile. Dacă astăzi am o băutură, mâine să o am la vânzare. A fost primul club din Bucureş ti. A fost o afacere profitabilă de la început? Am avut mare noroc cu ceea ce nu se găsea: un cocktail bar. Am avut noroc cu un prieten din Germania care ne-a trimis aici un cubanez. Oamenii veneau nu numai pentru calitatea produselor pe care le făcea, dar şi pentru spectacol. Care sunt competitorii The Office în acest moment când la fiecare colţ găseşti câte un club? Competitori sunt toate cluburile din Bucureşti... şi nu numai cluburile. Încet, încet, s-au deschis şi cafenele, şi alte puburi în care oamenii stau până la 1-2 noaptea şi apoi pleacă acasă. Cât de important este să fii în centru când vine vorba de amplasarea unui club? În ultimul an, obiceiul de consum al românului s-a schimbat. Până acum trebuia să fii în centru. În centrul Capitalei pe o rază de 500 de metri e plin de cluburi, clubuleţe şi cafenele. Oamenii au început să caute distracţii la ei în cartier.