Solutie: firmele de profil vor renunta la marcile mari, in favoarea productiei proprii.
Deschiderea pietei confectiilor, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, si transferarea contractelor de lohn catre tari cu costuri mai reduse ale fortei de munca vor duce la inchiderea unei parti importante a firmelor de confectii de la noi, spun majoritatea antreprenorilor din industria textila.
In aceste conditii, firmele romanesti vor inceta sa mai produca pentru casele celebre de moda si vor prefera sa se axeze pe dezvoltarea unor marci proprii, chiar daca procesul va presupune cheltuieli suplimentare.
Conform estimarilor companiei de consultanta din industria textila Avanz Management Consulting, o treime din societatile care lucreaza cu preponderenta in lohn vor da faliment in urmatorii patru-cinci ani. Aceasta in principal din cauza presiunilor exercitate de cresterea nivelului.
"Cand costurile cu angajatii se vor dubla, costurile totale ale companiei se vor tripla. Pentru companiile care lucreaza in lohn, in jur de 70%-75% din costuri sunt legate de forta de munca", potrivit directorului general al Avanz, Dietmar Carl Stiel.
O concurenta puternica pentru forta de munca din Romania, care castiga in industria textila in jur de 150 de euro pe luna, va fi exercitata de muncitorii din China sau India, care nu sunt platiti cu mai mult de 20 de euro.
Forta de munca, cea mai mare problema Daca pentru compania de consultanta pierderea contractelor de lohn are drept cauza cresterea costurilor cu forta de munca, pentru Federatia Patronala din Industria Usoara (FEPAIUS) lipsa mainii de lucru calificate e cea mai mare problema.
"Dintre cele 435.000 de persoane angajate in confectii la sfarsitul lui 2005, doar 380.000 mai lucrau la finele anului trecut. Estimam ca anul acesta vor mai iesi din industrie inca 40.000 de persoane", explica Maria Grapini, presedintele asociatiei. Potrivit acesteia, lipsa de personal calificat ii va determina pe antreprenori sa se orienteze spre productia de materii prime.
De asemenea, tot mai multe firme care lucrau pana acum in lohn vor incerca sa dezvolte, in paralel cu productia pentru marile case de moda, propriile lor marci. "In acest moment exista la noi cam 400 de marci proprii ale firmelor care au lucrat sau mai lucreaza in sistem lohn, iar numarul lor va creste cu siguranta in acest an", explica Maria Grapini.
Potrivit presedintelui FEPAIUS, marca proprie in confectii va fi de succes daca va exploata o nisa. "Hainele pentru copii, lenjeria intima sau hainele XXL sunt segmentele pe care s-au impus produsele sub marca romaneasca", adauga Grapini.
Exporturi Marci mari, cu etichete romanesti Textilistii romani continua sa lucreze in paralel si cu case celebre de moda. Daca in Targu-Secuiesc se produc haine sub marcile Armani si Calvin Klein, in Targu-Mures se confectioneaza, la comanda pentru partenerii externi, haine Armani si Diesel. Dolce&Gabbana isi produce textilele la Braila, Pierre Cardin, Etam sau Comptoir des Cotoniers isi creeaza hainele la Focsani.
Potrivit presedintelui FEPAIUS, nu exista marca celebra de confectii in lume care sa nu fie produsa in Romania. Cu o valoare a exporturilor ce se ridica anul trecut la 2,7 miliarde de euro, Romania este primul furnizor de confectii al UE din Europa de Est, pozitie detinuta cu ceva timp in urma de Polonia.
In acelasi timp, Romania este a treia tara din lume exportatoare de confectii tesute catre UE (dupa China si Turcia), cu o cota de piata de 19%. In clasament, este insa urmata la mica distanta de India, care beneficiaza de o baza solida de materii prime - matase si bumbac.
Productie proprie Au aparut primele nume de succes
Treizeci de marci autohtone de confectii s-au facut remarcate numai la ultimul targ de profil de la Paris, spune Maria Grapini. Printre acestea, Jolidon si ID Sarrieri, care exporta mai bine de jumatate din produse, Braiconf, care continua sa produca si sub marcile Armani si Calvin Klein, sau Nelmar din Iasi, specializata pe imbracamintea groasa.
Potrivit sefilor de la Nelmar Iasi, 20% din produse mergeau anul trecut la export, in Italia, Franta sau Olanda, iar ponderea va fi mai ridicata anul acesta, datorita eliminarii barierelor vamale. Criza de forta de munca valabila in toata industria de confectii a afectat si firma ieseana, care mai are acum aproximativ 100 de angajati, explica directorul de vanzari al companiei, Gabi Munteanu.
Jolidon este prima companie romaneasca ale carei produse au ajuns chiar sa fie contrafacute in strainatate. Compania din Cluj-Napoca are 1.300 de angajati si exporta in toate tarile din UE, dar si in cele doua Americi si in Asia.