Tesco e fortat sa-si vanda magazinele

Cel mai mare lant de magazine din Marea Britanie a ajuns la o pozitie de monopol, spun autoritatile din domeniul concurentei.

Tesco, cel mai mare lant de supermarketuri din Marea Britanie, ar putea fi fortat sa vanda unele magazine catre lanturile concurente in orasele in care are pozitie dominanta, fie ca este vorba despre metropole sau localitati mici, potrivit unui proiect al autoritatilor engleze din domeniul concurentei.

Motivul: Tesco este deja „prea mare” si a ajuns sa ameninte libera competitie, astfel ca trebuie penalizat, sustin autoritatile. Este pentru prima oara cand pe piata britanica s-ar putea ajunge la aplicarea unei astfel de masuri impotriva unei companii, noteaza „The Telegraph”.

Opt din zece britanici isi fac cumparaturile dintr-unul dintre supermarketurile Tesco, J Sainsbury, Wm Morrison, Safeway sau Asda, cele mai puternice lanturi de magazine din Marea Britanie. Comertul in magazine de mare suprafata a ajuns sa valoreze aici circa 120 de miliarde de lire sterline (adica 172 miliarde de euro), iar Tesco ruleaza mai bine de un sfert din aceasta suma.

S-au inteles asupra preturilor

Concluziile preliminare ale autoritatii pentru concurenta indica faptul ca liderul industriei engleze de retail transfera furnizorilor costuri excesiv de mari. Exista, de asemenea, suspiciuni privind „intelegeri”, intre lanturi, la stabilirea preturilor pentru anumite alimente.

O suspiciune similara a survenit in urma cu cateva saptamani, cand cele patru lanturi de magazine au fost acuzate ca au ridicat, de comun acord, preturile la produsele de baza, „afacere” care le-ar fi adus un castig de aproape jumatate de miliard de euro, in perioada 2002-2003. Raportul comisiei de concurenta nu a fost inca finalizat nici in acest caz.

Oficialii Tesco au negat acuzatiile si au declarat ca nu poate fi vorba despre monopol, din mo-ment ce clientii nu sunt obligati sa-si faca cumparaturile in magazinele lor.

In Romania, niciun lant de magazine nu ar putea fi suspect de a detine o pozitie de monopol in piata: doar doi romani din zece isi fac cumparaturile, la noi, dintr-un magazin modern.