Terminalul 5, gaură neagră pentru bagaje

1.000 de valize pierdute zilnic pe modernul terminal de pe Heathrow.

Unul din 12 pasageri care pleacă de pe Terminalul 5 din Aeroportul londonez Heathrow constată la destinaţie că bagajul său nu a ajuns odată cu el. Nici după patru luni de la deschiderea terminalului, oficialii British Airways - singura companie care foloseşte terminalul - nu au reuşit să rezolve problemele apărute din cauza pierderii masive a bagajelor. Sistemul de administrare specializat din Terminalul 5 raportează câte 1.000 de bagaje pierdute pe zi, potrivit cotidianului britanic „Daily Telegraph“.

Dacă situaţia de pe Heathrow nu a fost niciodată una foarte bună în privinţa bagajelor, înregistrându-se o medie de 65-70 de valize rătăcite la 1.000 de bagaje, pe Terminalul 5 media este de 80. În plus, British Airways se află în fruntea companiilor care au făcut din pierderea bagajelor pasagerilor o adevărată performanţă. Potrivit datelor Asociaţiei Operatorilor Europeni (AEA), compania britanică a rătăcit în primul semestru al acestui an aproape 30 de bagaje la 1.000 de pasageri.

British Airways susţine că principalele cauze care duc la pierderea bagajelor sunt întârzierea unor curse, aglomeraţia de pe pistă, dar şi legătura defectuoasă între Terminalul 5, şi celelalte puncte ale aeroportului. „Sunt bagaje care intră în aeroport în Terminalul 4 şi trebuie transferate manual până în Terminalul 5, pentru că nu există un sistem mecanic pentru acest transfer“, a declarat purtătorul de cuvânt al British Airways, citat de presa britanică. Problemele nu sunt însă noi.

În martie, imediat după deschiderea Terminalului 5, operatorul British Airways a fost nevoit să anuleze peste 500 de zboruri, din cauza defecţiunilor la sistemul de administrare a bagajelor. Incidentul a costat British Airways în jur de 16 milioane de lire sterline (aproximativ 20 de milioane de euro), scrie „The Guardian“. Linişte pe Otopeni Companiile aeriene care operează în România susţin că pe Aeroportul Otopeni nu apar des astfel de probleme. Gradul mediu de pierdere a bagajelor este de 4 la 1.000 de valize, ceea ce înseamnă maximum 500 de bagaje pe zi. „Pe Otopeni stăm foarte bine, pentru că sunt foarte multe curse, spre exemplu Tarom, care nu au conexiuni multiple“, susţine directorul de comunicare al aeroportului, Valentin Iordache.

Cele două companii care se ocupă de handling (transportul şi înregistrarea bagajelor - n.r.) pe aeroport, Globeground şi Menzies Aviation, au refuzat să ofere date în legătură cu numărul de bagaje pe care le rătăcesc pe zi. Compania autohtonă Tarom pierde aproximativ 4,1 valize la 1.000 de pasageri.

NEPLĂCERI Întârzierile zborurilor pun capac Heathrow se află şi în topul aeroporturilor cu decolări întârziate, potrivit datelor AEA. Principalele motive sunt problemele apărute la îmbarcarea pasagerilor şi la înregistrarea bagajelor, întârzieri la mentenanţa aeronavelor şi sosirea peste grafic a aeronavelor.   În lista aeroporturilor cu probleme se află şi alte noduri mari aeriene din Europa, precum cele din Dublin, Frankfurt, Amsterdam, Roma sau Bruxelles. În raportul AEA se consemnează că şi pe aeroporturile din România s-au înregistrat întârzieri serioase, mai ales pe timpul iernii.