Şoferii de taxi de pe litoral sunt reclamaţi de turişti şi de localnici, fiindcă "umflă" distanţele parcurse pentru a câştiga în plus. Amenzile pentru cei prinşi cu falsuri sunt de cel mult 1.000 de lei.
"La sfârşitul lui iulie - începutul lui august mi-am petrecut vreo zece zile la Mamaia. Toate bune şi frumoase, până când a doua seară am chemat un taxi. Totul s-a petrecut în jurul orei 22.00. Era o cursă între zona Hotelului Perla din Mamaia către locul unde eram eu cazat. Când am ajuns la destinaţie aparatul de taxare indica un număr de kilometri dublu faţă de cel real, respectiv 12 kilometri, dublu faţă de distanţa normală, verificată apoi de mine şi cu GPSul. I-am explicat şoferului că nu are cum să fie aceasta distanţa, dar mi-a replicat că pot să fac reclamaţie. Suma cu care am fost înşelat nu este mare, dar am rămas cu senzaţia neplăcută că am fost luat de prost", ne-a povestit bucureşteanul Bogdan Ianu.
O experienţă similară a avut şi Georgeta Pătru, din Buzău. "Am fost în luna iulie la mare şi am stat la Costineşti şase zile. Nu am plecat cu autoturismul familiei, aşa că în fiecare seară am apelat la taxiuri. Din cinci curse, cred că în trei a trebuit să plătesc dublu cursele faţă de cât era distanţa parcursă", se plânge femeia. Reclamaţii mai multe de la localnici, decât de la turişti Cu toate acestea, Dionisie Culeţu, comisarul-şef al Comisariatului pentru Protecţia Consumatorului din Constanţa, ne-a declarat că localnicii depun mai multe reclamaţii decât turiştii. "Avem sesizări legate de modul de operare al taximetrilor, în special de la localnici. Turiştii nu prea ne-au făcut sesizări. Principala problemă reclamată este cea legată de modul de tarifare. Amenda maximă este de 1.000 de lei în astfel de cazuri", ne-a precizat comisarul-şef. Şeful taximetriştilor: "Primăriile sunt de vină" Vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Taximetriştilor Independenţi, Gabriel Stăvilaru, admite faptul că foarte mulţi şoferi practică metode la limita legii prin care încearcă să-şi păcălească clienţii.
"Eu strig de ani de zile să nu mai facă aşa ceva. Însă, nu este doar vina şoferilor, este şi vina autorităţilor. În special a primăriilor. Taximetria este o activitate reglementată prin lege, în urma căreia se încasează taxe, impozite, iar taxele pe veniturile salariale sunt plătite, totul este la zi, însă condiţiile nu sunt. Primăria ar trebui să intervină concret şi să reglementeze taximetria", este opinia lui Stăvilaru. "La destinaţie, aparatul de taxare indica număr dublu de kilometri faţă de cel real, respectiv 12 km. Era dublu faţă de distanţa reală, verificată de mine cu GPS“. BOGDAN IANU, păgubit "MAIMUŢA" ŞI " CONSTANTA K" Două metode prin care taximetriştii îşi ard la buzunar clienţii Una dintre metodele de dublare a kilometrilor parcurşi la o comandă folosite de taximetrişti este aşa numita "maimuţă", în jargonul taximetriştilor.
"Maimuţa" este de fapt numele unui dispozitiv electronic cu ajutorul căruia se dublează în mod artificial preţul curselor. Astfel, în loc de trei kilometri parcurşi cu taxiul, aparatul arată în mod fals şase kilometri şi tot aşa. Mecanismul se cuplează la instalaţia electrică a aparatului de taxat şi este acţionat de şofer prin intermediul unui buton care se poate afla lângă orice comandă a maşinii. Acest întrerupător se poate găsi langă schimbătorul de viteze, pe maneta de semnalizare, în preajma pedalelor şi chiar sub covoarele de cauciuc. Când acest buton este atins de către şofer, aparatul de taxat înregistrează kilometri în plus şi măreşte în mod fals preţul cursei. O altă metodă de păcălire a clienţilor este modificarea "Constantei K" a aparatului de taxat. Fiecare aparat de taxat, legal, trebuie să fie calibrat din punct de vedere metrologic. Acesta se calibrează în funcţie de tipul de maşină şi de tipul de anvelopă cu care este dotat vehiculul respectiv. În funcţie de aceste date, aparatul de taxat are o anumită constantă. Mai exact, la un anumit număr de rotaţii a anvelopei se parcurge un kilometru standard şi pentru acel kilometru este tarifat preţul stabilit şi înscris pe avizul metrologic. Dacă această "Constantă K" a aparatului de taxat este modificată în mod artizanal, clientul plăteşte preţul pentru un kilometru la fiecare 800, 600, sau chiar 500 de metri parcurşi, în funcţie de setările aparatului.
Metoda este mai puţin utilizată pentru că este nevoie de complicitatea metrologului care face calibrările aparatelor de taxare.