Televizorul îmbolnăveşte şi prosteşte

Cu cât copiii se uită mai mult la televizor, cu atât sunt mai ameninţaţi de performanţe scăzute la şcoală şi sunt predispuşi la probleme de sănătate în jurul vârstei de 10 ani, arată un studiu britanic recent, în care au fost incluşi 1.300 de copii.

Cercetarea realizată de universităţile din Michigan şi Montreal şi citată de BBC a evidenţiat efectele negative ale televizorului în dezvoltarea celor mici: la unul din patru copii s-a constatat reducerea performanţelor şcolare şi creşterea consumului de junk food. Experţii britanici le recomandă părinţilor să nu le permită micuţilor decât un acces limitat la televizor şi doar la emisiuni de calitate. În cadrul studiului, părinţii celor 1.300 de participanţi au fost întrebaţi cât de mult se uitau copiii lor la televizor la vârsta de doi ani şi jumătate, şi cât de mult timp îşi petreceau timpul în faţa micului ecran la patru ani şi cinci luni. Au constatat că, în cazul copiilor de doi ani, media de timp în care stăteau la televizor era de puţin sub nouă ore pe săptămână, în timp ce copiii de patru ani îşi alocau, în medie,  mai puţin 15 ore de privit la televizor pe săptămână. Însă, 11% dintre copiii de doi ani şi 23% dintre cei de patru ani petreceau în faţa micului ecran mai mult de două ore zilnic, cât este maximum recomandat, mai arată studiu. Cu acordul părinţilor Când subiecţii au fost reanalizaţi, la împlinirea vârstei de 10 ani, specialiştii au cerut date cu privire la performanţele şcolare, comportamentale şi la starea de sănătate a acestora, dar şi în ceea ce priveşte Indicele Masei Corporale (IMC). S-a observat astfel că, la doi din zece copii care obişnuiau să petreacă mult timp în faţa televizorului, rezultatele şcolare erau slabe, atât în ceea ce priveşte comportamentul la clasă, faţă de colegi, cât şi la disciplinele exacte. De asemenea, s-a constatat o scădere a activităţilor fizice şi creşterea consumului de băuturi dulci, care a determinat creşterea IMC. “Copilăria timpurie este perioada critică pentru dezvoltarea creierului şi pentru formarea comportamentului. Astfel, perioadele prea lungi petrecute în faţa televizorului poate genera, pe viitor, obiceiuri nesănătoase. Este la aprecierea fiecărui părinte cu ce înlocuieşte dependenţa de televizor a copilului său. Indicate în acest sens sunt atragerea în diferite activităţi care să contribuie la dezvoltarea cognitivă, comportamentală şi motorie a copiilor”, spune doctorul Linda Pagani, conducătoarea studiului.