Şoferii de taxi ar vrea un preţ de până la 2, 2 lei pe kilometru, însă le este frică să-l practice. Totuşi, insistă la Primărie pentru un tarif unic.
Mii de taximetrişti inde pendenţi sunt supă raţi pe Primăria Capitalei pentru că nu menţine o concurenţă corectă în Bucureşti şi că nu le asigură practicarea taximetriei la tariful cerut de ei, care ar fi până în 2,2 lei. Mai mult, reprezentanţii Sindicatului Naţional al Taximetriştilor Independenţi (SNTI) susţin că Municipalitatea a "avizat nejustificat şi ilegal scăderi ale tarifelor de distanţă", lucru ce încurajează evaziunea fiscală. De metodele prin care taximetriştii te taxează suplimentar nu suflă o vorbă. Proteste şi procese Potrivit vicepreşedintelui SNTI, Gabriel Stăvilaru, dacă situaţia nu se va îmbunătăţi, taximetriştii independenţi vor protesta, chiar dacă Municipalitatea nu le-a eliberat vreo au torizaţie în acest sens. "Pe 7 octombrie am solicitat autorizaţie pentru miting şi nu am primit răspuns până în prezent. Vom iniţia o acţiune în contencios administrativ pentru că nu au emis în termenul legal o decizie prin care să ştim dacă avem voie sau nu să organizăm miting. Cei de la noi, de la juridic, au pregătit o acţiune în instanţă", a explicat vicepreşedintele. Cum au evoluat tarifele Din 2005 şi până în prezent, tariful pe un kilometru parcurs cu taxiul a scăzut aproape în fiecare an. Legea spune că auto rităţile locale pot aproba un tarif mai mic pe kilometru numai dacă preţurile scad. Asta-i face pe taximetrişti să se plângă "legal". Ei spun că un litru de benzină aproape s-a dublat în ultimii cinci ani, piesele auto pentru autoturisme s-au scumpit, la fel şi revizia unei maşini şi asigurarea. Dacă parcurgi un kilometru cu taxiul în Capitală plăteşti, în prezent, 1,39 de lei. Acum doi ani se achita 1,69 de lei, iar în 2008 - tariful era de 1,95 de lei. "Toate s-au scumpit, nu ai cum să-ţi acoperi costurile de transport. Nu ai cum să supravieţuieşti cu acest tarif de 1,39 de lei. Potrivit fişelor de calcul, pe care Muncipalitatea le-a primit, dar nu le-a verificat în totalitate, dar pe baza cărora s-a decis tariful de 1,39 de lei, un Logan consumă 5 litri de combustibil la 100 de kilometri, patru cauciucuri costă 300 de lei, un taxi este ocupat 150-170 de kilometri în opt ore şi se fac două spălări pe lună", este de părere Stăvilaru. Încercări eşuate Şi patronii marilor companii de taxi din Capitală au încercat să practice un tarif mai mare, costurile. Însă s-au lăsat păgubaşi, după ce au văzut că maşinile lor nu mai primesc comenzi. "Unii au afişat pe uşă 1,69 de lei. Nu se mai urca nimeni, deşi este un preţ decent, care acoperă cât de cât chletuielile. Dar omul nu înţelege, el vrea să vadă un preţ mic. Apoi stă pe aparat cu ochii ca pe butelie ca să nu se schimbe constanta mai repede de un kilometru", a mai precizat Stăvilaru. Surse din cadrul Muni cipalităţii au precizat, pentru "Evenimentul zilei", că angajaţii de la direcţia Transporturi nu au cum să verifice actele, iar pentru verificarea taxiurilor pe stradă sunt doar patru oameni care trebuie să facă tot. 2,7 lei este tariful real stabilit de Muncipalitate, care ar trebui aplicat pentru ca taximetriştii să nu meargă pe pierderi PROIECT DE LEGE Conduită pentru taximetrişti Mai mulţi senatori şi deputaţi au iniţiat un proiect de lege care prevede ca toţi taximetriştii să aibă "cazier de conduită profesională". Reprezentanţii firmelor de taximetrie spun că salută ideea, dar nu sunt de acord ca un ONG să aibă exclusivitate când vine vorba de eliberarea diplomei de "bună purtare". Parlamentarii mai propun ca un dispecerat să nu mai poată funcţiona dacă nu deţine minimum 50 de autorizaţii de taxi, lucru imposibil prin legea actuală. "Este o aberaţie. Se va crea un monopol pe piaţă", susţin reprezentanţii Asociaţiei Profesionale a transportatorilor în regim de taxi.