După ce şi-a făcut „plinul“ din taxa second-hand, guvernul a căzut în extrema cealaltă: va tripla taxa pentru maşinile noi.
Taxa pentru prima înmatriculare pentru o maşină nouă va depăşi 420 de euro chiar şi pentru un autoturism cu un motor mic. Ministerul Finanţelor a trimis ieri o scrisoare Comisiei Europene în care propune o nouă formulă pentru taxa de primă înmatriculare: valori mai mari pentru maşinile noi, aproape neschimbate pentru maşinile vechi de 1-2 ani, dar reducere consistentă în cazul rablelor de 10-20 de ani.
Pentru maşinile vechi de 1-2 ani, valoarea taxei va scădea cu 10%-15%, iar pentru cele foarte vechi cu peste 60%, potrivit reprezentanţilor Ministerului Economiei şi Finanţelor. Oficial, guvernul refuză să facă publice noile valori. „Ministerul Economiei şi Finanţelor va face public proiectul de act normativ ce va include modificări de aplicare a taxei de mediu. În acest moment, documentul se discută cu experţii Comisiei Europene“, a fost răspunsul oficial primit ieri de EVZ de la Ministerul Finanţelor.
Reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de maşni au recunoscut ieri că au fost nevoiţi să accepte un compromis. „Una dintre cerinţele UE a fost să avem taxe mai mari pentru maşinile noi şi mai mici pentru cele vechi“, ne-a declarat vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe. Astfel, taxa pentru o maşină Euro 4, cu o capacitate cilindrică de 1.400 cmc, va fi de 420 de euro.
Varianta eliminării taxei nu este luată în calcul de reprezentanţii Ministerului Economiei, mai ales că termenul pentru modificarea taxei expiră abia luna viitoare. Purtătorul de cuvânt al guvernului, Camelia Spătaru, a declarat ieri că, până la sfârşitul lunii, în urma negocierilor cu reprezentanţii CE, se va ajunge la o nouă formulă a taxei care să respecte observaţiile făcute de oficialii europeni. Imediat cum vor fi puse la punct aceste modificări, guvernul le va aproba prin ordonanţă de urgenţă. Previziuni pe jumătate confirmate Returnarea diferenţei celor care au plătit deja valori foarte mari pentru a-şi înmatricula maşinile second-hand nu este luată în calcul de executiv. Cu toate acestea, reducerea actualei valori a fost preconizată de premierul Călin Popescu-Tăriceanu încă de anul trecut.
„Valoarea taxei se va reduce pe măsura creşterii vârstei autovehiculului (...). Se va extinde intervalul aferent vârstei autovehiculelor până la 20 de ani, odată cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung până la 90%, urmând a se mai plăti doar 10% din taxă“, declara premierul.
Şi ministrul economei, Varujan Vosganian, a anunţat în urmă cu câteva săptămâni că principalele modificări vor viza introducerea posibilităţii de a contesta în justiţie valoarea taxei plătite şi reducerea acesteia odată cu vechimea maşinii.
Micşorarea taxei a fost anticipată şi prin calculele pe care şi le-a făcut executivul în acest an: să încaseze la buget 600,8 milioane lei din înmatriculări auto, faţă de cele 766,8 milioane lei strânse anul trecut.
Anul trecut, din totalul maşinilor înmatriculate, aproximativ 2% au fost autoturisme mai vechi de zece ani.