Cei care vor cumpăra o maşină adusă din afară ar putea plăti, din 2011, o taxă de înmatriculare puţin mai mare. Criza a înmuiat avântul autorităţilor, care vorbeau, în vară, despre creşteri mari.
Autorităţile vor să impună plata taxei de primă înmatriculare şi pentru autovehiculele mai noi, puţin poluante. Astfel, de anul viitor, şi cei care îşi vor cumpăra o maşină Euro 5 vor scoate din buzunar bani pentru plata taxei de îmatriculare. Ce-i drept, vor achita o taxă "mică", promite ministrul mediului, Laszlo Borbely.
Autorităţile s-au mai înmuiat şi în cazul maşinilor vechi, care poluează mai mult, adică Euro 2 şi Euro 3, şi spun că, din cauza recesiunii, nu vor mări cu mult valoarea taxei de primă înmatriculare.
Asta, deşi la mijlocul anului anunţau că taxa auto pentru maşinile vechi va creşte chiar cu câteva sute de euro.
Sistemul pentru 2011: "poluatorul plăteşte"
Deocamdată, această variantă este una de lucru, dar ministrul mediului, Laszlo Borbely, nu se aşteaptă la modificări spectaculoase de conţinut.
"În ceea ce priveşte taxa auto pentru 2011, există discuţii în cadrul comitetului înfiinţat la nivelul cabinetului primului-ministru. La nivelul Ministerului Mediului, am finalizat o primă variantă a taxei auto pentru 2011. Schimbări spectaculoase nu vor fi. La Euro 5 vom introduce o taxă mică şi, eventual, vom creşte puţin, probabil, taxa la acele maşini mai vechi - Euro 1 şi Euro 2, care deja chiar că nu prea mai au ce căuta în circulaţie. Repet, după părerea mea, în acest moment nu vor fi schimbări spectaculoase la nivelul noii taxe de poluare auto pentru anul viitor. Avem şi această recesiune, şi nu cred că acum trebuie să mărim spectaculos aceste taxe", conchide Borbely.
Potrivit unor surse din cadrul Comitetului interministerial înfiinţat de executiv pentru analizarea taxei auto şi construirea unei maşini electrice, principiul care ar putea sta la baza stabilirii taxei auto pentru anul 2011 va fi "poluatorul plăteşte", principiu promovat, de altfel, şi în Uniunea Europeană.
Variante de sume pentru diferite motorizări
În septembrie, în mass-media apăreau o serie de informaţii referitoare la noile niveluri ale taxei auto şi se vehiculau mai multe variante.
Astfel, în cazul maşinilor cu o vechime de maximum doi ani, dotate cu motorizări Euro 5, se spunea că ar fi posibilă chiar şi introducerea unei taxe de 120 euro pentru motoarele de 1,4 litri.
De asemenea, se preciza că aceia care intenţionează să achiziţioneze o maşină secondhand Euro 4, cu o vechime cuprinsă între 4 şi 6 ani, cu motor de 1,4 litri, ar putea scoate din buzunar 933 de euro, în timp ce pentru motorizările Euro 3, cea mai mică maşină ar urma să fie taxată cu peste 3.000 de euro.
"Schimbări spectaculoase nu vor fi. La Euro 5 vom introduce o taxă mică şi, eventual, vom creşte puţin, probabil, taxa la acele maşini mai vechi - Euro 1 şi Euro 2 - care deja nu prea mai au ce căuta în circulaţie.", LASZLO BORBELY, ministrul mediului
120 de euro ar putea fi taxa pentru maşini cu motorizări Euro 5, vechi de maximum doi ani, cu o capacitate cilindrică de 1,4 litri
CUM AR PUTEA ARĂTA PROGRAMUL "RABLA" ÎN 2011
Maşini casate fără număr şi 5 vouchere la cumpărarea uneia noi.
Cumularea a cinci vouchere, în loc de trei, posibilitatea vânzării tichetelor pe piaţa liberă şi un număr nelimitat de rable care pot fi casate. Aşa ar putea arăta Programul de Înnoire a Parcului Auto în 2011, potrivit reprezentanţilor Ministerului Mediului.
În momentul de faţă, executivul analizează varianta cumulării a cinci vouchere pentru achiziţionarea unei maşini noi prin Programul de Înnoire a Parcului Auto - ediţia 2011.
"Probabil, la anul vor putea fi folosite cel mult cinci astfel de tichete pentru achiziţionarea unei maşini noi, faţă de trei, cât permit actualele reglementări", a explicat ministrul mediului, Laszlo Borbely.
Iar, dacă intenţia guvernului va fi pusă în practică, şi valoarea voucherului va fi tot de 3.800 de lei (peste 880 de euro), statul va acorda, anul viitor, un ajutor maxim de aproximativ 4.400 de euro - contravaloarea a cinci vouchere cumulate, faţă de aproximativ 2.600 de euro, cât este ajutorul maxim acordat în prezent, respectiv contravaloarea a trei vochere cumulate.
În plus, tichetele vor avea şi la anul un termen-limită până la care vor putea fi folosite, care va fi similar cu cel de anul acesta: sfârşitul lunii noiembrie 2011.
Potrivit oficialilor Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), autoritatea care gestionează acest program, până la 1 noiembrie 2010 au fost distribuite 189.749 de tichete dintr-un total de 190.000. Dintre tichetele distribuite, 180.042 au intrat deja în posesia celor care au casat câte o maşină veche.
26.113 tichete mai sunt încă pe piaţă
Dintre tichetele distribuite, 153.929 au fost utilizate până la începutul lunii noiembrie pentru achiziţionarea de maşini noi, au precizat reprezentanţii AFM. Cu alte cuvinte, persoanele fizice şi juridice mai au prin casă sau pe biroul de la sediu firmei 26.113 tichete, pe care vor trebui să le utilizeze până pe 23 noiembrie 2010, dată la care programul "Rabla" se va încheia, iar valabilitatea tichetelor va expira.
Totuşi, preşedintele AFM, Gheorghe Popescu, este optimist. "Multe sunt pe traseu. La mine ajung atunci când vin la avizare. Eu zic că vor fi utilizate majoritatea", este de părere Popescu.
Potrivit acestuia, anul viitor se vor aloca banii necesari casării tuturor maşinilor care vor fi aduse la REMAT-uri. "Avem bani. Vom aloca atât cât va fi necesar. În ceea ce priveşte valoarea tichetelor, nu am stabilit încă nimic, dacă va creşte sau va rămâne aceeaşi, adică 3.800 de lei", a conchis Gheorghe Popescu.
"Avem bani pentru continuarea programului. Se vor aloca atâţia bani câţi vor fi necesari şi nu va exista un număr maxim de maşini care vor putea fi casate în 2011.", GHEORGHE POPESCU, preşedinte AFM