Taxa auto va rămâne valabilă până în 2013. După, se vor introduce Cărţile Verzi

Ministrul Mediului susţine că taxa de primă înmatriculare nu va dispărea până în 2013. După această dată, autorităţile se gândesc să impună o Carte Verde pentru fiecare maşină şi o taxă anuale pe principiul: poluatorul plăteşte.

Actualul sistem de taxare pentru autovehicule nu va dispărea până în 2013, iar în ceea ce priveşte Cartea Verde va trebui să avem discuţii cu cei implicaţi, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Laszlo Borbely, ministrul Mediului şi Pădurilor. "În legătură cu taxa auto, vreau să fiu foarte clar: deocamdată, această taxă auto care a existat şi până acum va continua să existe cu modificările propuse în lege. Sper ca Senatul şi Camera Deputaţilor să adopte această lege care înseamnă 25% reducere la taxa auto şi la prima vânzare a autovehiculelor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 va trebui să fie plătită de către cumpărător această taxă. În ceea ce priveşte Cartea Verde, sunt mai multe aspecte. Va trebui să avem discuţii şi cu cei implicaţi. Ce vă pot spune sigur, acum, că până în 2013 nu va exista un alt sistem de taxare, ci va fi taxa de primă înmatriculare care există deja", a spus Borbely, citat de Agerpres. Proiectul de lege privind modificarea taxei auto prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducere a taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală. Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică. Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege. Potrivit documentului, taxa nu se plăteşte atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică sau confiscate ori intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare. În categoria scutirilor intră şi autovehiculele destinate competiţiilor sportive. Taxa auto aplicabilă şi maşinilor înscrise în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 se calculează în funcţie de emisiile de CO2, cilindree şi norma de poluare. La începutul lunii septembrie, Laszlo Borbely afirma că din anul 2013 ar putea fi introdusă Cartea Verde, document care va înlocui actualul sistem de încasare a taxei de poluare pentru autoturisme cu unul bazat pe principiul "poluatorul plăteşte". "Am intenţia de a introduce, dacă e posibil de la jumătatea anului viitor, dacă nu, atunci de la 1 ianuarie 2013, o carte verde. Asta înseamnă, la fel ca şi în alte state, că trebuie să te duci în fiecare an la cei care verifică noxele care ies din ţeava de eşapament, ei fac măsurarea, iar dacă nu mai corespunzi normelor, nu poţi să mai circuli pe drumurile publice, trebuie să repari maşina. În al doilea rând, plăteşti o taxă în funcţie de noxe", a spus Borbely. Guvernul a adoptat, la începutul lunii septembrie, noul proiect de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, care prevede reducerea cu până la 25 procente a taxei faţă de forma iniţială. În acest context, ministrul Mediului a anunţat că statul va restitui celor care au înmatriculat maşini după vechea taxă auto, considerată discriminatorie de Curtea Europeană de Justiţie, circa 240 milioane de lei în 2011, a anunţat recent, la Palatul Victoria. Taxa auto se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, luând în considerare şi deprecierea autoturismului.